Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vhs till DVD

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lagt över vhs-filmer till dvd via en vanlig kombinerad vhs /dvd inspelare. Nu till problemet, skulle vilja redigera vissa filmer i iMovie. Men hur inporter jag jag filmen från dvd-skivan till iMovie, på dvd-skivan finns det 2 mappar, en som heter video_rm, och en som heter video_ts. Någon som har ett bra svar vore jag tacksam.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-23 13:05

I mappen video_TS finns det ett antal .vob-filer (video object).
Tror inte att iMovie kan redigera dom rakt av. Gör om vob-filerna till .dv, digital video.
Jag brukar använda www.ffmpegx.com. Men det är kanske overkill för detta. Googlade och fann denna: http://mac.softpedia.com/get/Video/Drop2DV.shtml
Toast verkar också klara av det men kostar ju en del om du inte redan har den.
Quicktime PRO med den extra mpg2-plugin ska också klara det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-22 00:10
Ursprungligen av rundale:

I mappen video_TS finns det ett antal .vob-filer (video object).
Tror inte att iMovie kan redigera dom rakt av. Gör om vob-filerna till .dv, digital video.
Jag brukar använda www.ffmpegx.com. Men det är kanske overkill för detta. Googlade och fann denna: http://mac.softpedia.com/get/Video/Drop2DV.shtml
Toast verkar också klara av det men kostar ju en del om du inte redan har den.
Quicktime PRO med den extra mpg2-plugin ska också klara det.

Hej!
Jag försöker göra precis samma sak och jag laddade hem båda dessa program. INstallerade båda inkl. alla codecs för ffmpegX utan problem, men inget av dem ville importera min VOB. Se gärna de bifogade grafikfilerna.

"Video_TS" jpgn visar hur det ser ut när jag har DVDn i min Mac och innehållet i katalogen. De andra två är skärmdumpar av de två ovannämnda program som "inte ville"...

Just nu har jag med framgång konverterat från VOB till .mov med hjälp av DVDxDV trial och detta importerades lätt i iMovie. Bingot kostar USD 25 (oom man vill ta bort watermark..) vilket iofs inte är någon jättesumma men jag behövde importera verkligen _bara_ denna film, tänker inte hålla på mer. Det gäller jobb och vi har copyright att flytta en VHS film till DVD. Det har vi gjort genom en videobutik och fått en DVD som fungerar både i datorn och i en vanlig DVDspelare.

Det slog mig nu, min svärmor har en HD-DVD med inspelning som hon kopplar till TVn, kan man kanske göra om allt själv?! Att använda hennes gamla VHS VCR och koppla ihop den med HD-DVD på något sätt...?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-24 16:32

Om dina VOB-filer är krypterade så kan du inte koda om dom.

MacTheRipper är väl den vanligaste (?) programvaran för att avkryptera.

Annars kan du prova tex Drop2DV, den gör om bla VOB-filer till DV som iMovie mfl kan hantera,

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-24 21:54

Tack Rundale. Hur vet jag i fall att mina VOBs är krypterade eller inte? Jag menar, när man lämnar in sitt VHS till konvertering i videobutiken, kan de välja att _inte_ kryptera eller blir det så "by default"?

MacTheRipper vill inte öppna VIDOE_TS mappen, Drop2DV gav mig felmeddelande (se skärmdumpen ovan), ffmpegX funkade inte heller, bara Drop2DV....

En helt annan variant vore att skaffa en Elgato EyeTV 250. Jag har en sådan och kan med den både spela in från TV(analogt men det finns en ny variant som stöder digitalt också) och kopiera från VHS. Sedan använder jag Eyetv-programvaran för att smått redigera innehållet. Redigeringen är förstås begränsad till att ta bort vissa sekvenser som tex reklam etc men för mig passar den utmärkt.

Eyetv-programvaran har sedan inbyggt stöd för Toast med vilket det sedan går att bränna en uppsjö av format.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-23 16:32

Med DVDxDV - eller Cinematize - så kan du tanka in valda delar till HDD som DV (.mov). Det är rationellt - kanske man ibland bara vill ha tre snuttar på 2 minuter från en 2 timmars DVD.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-25 11:38

Jag startar en ny tråd, jag tror inte att så många har denna under bevakning, kanske får Moderatorn bestämma i fall att det är OK eller inte.... Tack så länge Rundale

"Det slog mig nu, min svärmor har en HD-DVD med inspelning som hon kopplar till TVn, kan man kanske göra om allt själv?! Att använda hennes gamla VHS VCR och koppla ihop den med HD-DVD på något sätt...?"

Visst. Jag gör så. Det är enklast och fungerar utmärkt. Jag har en Panasonic HDD med min gamla VHS kopplad till det. Spelar över en film till hårddisken och sedan redigerar, tar bort reklam och delar upp som man vill. Sedan bränner till en DVD

via digivideokamera

Jag "digitaliserade" mina VHS via miniDV-digivideokameran rakt in i iMovie.
Kameran måste dock ha AV-in kontakt.
Ut från gamla VHS-spelaren körde jag via en scart som är omkopplingsbar IN/OUT.
Sen det redigerade materialet på skiva via iDvd.
Funkade klockrent.
Dessutom får man automatiskt en "backup" på miniDV på köpet..

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-24 00:04

Tack, ska testa detta

1
Bevaka tråden