I mappen video_TS finns det ett antal .vob-filer (video object).
Tror inte att iMovie kan redigera dom rakt av. Gör om vob-filerna till .dv, digital video.
Jag brukar använda www.ffmpegx.com. Men det är kanske overkill för detta. Googlade och fann denna: http://mac.softpedia.com/get/Video/Drop2DV.shtml
Toast verkar också klara av det men kostar ju en del om du inte redan har den.
Quicktime PRO med den extra mpg2-plugin ska också klara det.
Hej!
Jag försöker göra precis samma sak och jag laddade hem båda dessa program. INstallerade båda inkl. alla codecs för ffmpegX utan problem, men inget av dem ville importera min VOB. Se gärna de bifogade grafikfilerna.
"Video_TS" jpgn visar hur det ser ut när jag har DVDn i min Mac och innehållet i katalogen. De andra två är skärmdumpar av de två ovannämnda program som "inte ville"...
Just nu har jag med framgång konverterat från VOB till .mov med hjälp av DVDxDV trial och detta importerades lätt i iMovie. Bingot kostar USD 25 (oom man vill ta bort watermark..) vilket iofs inte är någon jättesumma men jag behövde importera verkligen _bara_ denna film, tänker inte hålla på mer. Det gäller jobb och vi har copyright att flytta en VHS film till DVD. Det har vi gjort genom en videobutik och fått en DVD som fungerar både i datorn och i en vanlig DVDspelare.
Det slog mig nu, min svärmor har en HD-DVD med inspelning som hon kopplar till TVn, kan man kanske göra om allt själv?! Att använda hennes gamla VHS VCR och koppla ihop den med HD-DVD på något sätt...?