Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9.1 stabilare än OS 9.2.2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-06-07 08:16

I alla fall på min TiBook 400. Är inte det lite skumt? Men hela 9.2.X serien går väl ut på att saker skall bli mer anpassade för en OS X installation?

Har ni några liknande erfarenheter så posta dem gärna. Har även märkt att nya versioner av program (IE, Outlook m fl) inte alls behöver vara bättre på något sätt. Snarare mer funktioner och instabilare (=mer kod).

I och med OS X så har i alla fall jag blivit en bakåtsträvare, och OS 9.1 krashar mkt sällan för mig. Tror t o m att jag hade mer problem i OS X 10.1.4 med att program låste sig etc.

Dessutom är OS X knappast porrigt på min burk som bara har ett ATI Mobility 128 med 8Mb Vram. Hmpth - snålt redan då, alltså vid lanseringen våren -01. =(

Fredrik
...och snart är det fotboll...

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-07 10:53

Jag hade jäkligt mycket problem med 9.2.2. Vet inte om det var 9.2.2 i sig, eller om det berodde på något annat, men jag hade inga problem i 9.1, inga problem i 9.2.1, utan det kom efter att jag gått upp till 9.2.2. Det gick så långt att jag fick installera om systemet. Då nöjde jag mig först med 9.1, men gick efter ett tag upp till 9.2.1, men 9.2.2 blir det inte igen.

• Medlem
  • 2002-06-08 08:35

Hmm, tycker det är väldigt konstigt. Sen har jag inte hittat någon förklaring på vad 9.2.1 och 9.2.2 egentligen gör och förbättrar? Har i alla fall fått för mig att de endast duger som uppdateringar om man tänker installera OS X som faktiskt kräver 9.2.2. Jag menar, de släpptes ju så nära OS X releasen.

Tycker det är likadant med uppdateringar av program; IE är ju ett exempel. Den nya 5.1 versionen krashar ju stup i kvarten om man kommer till en sida (eller går ifrån en sida) med Shockwave eller flash. Tycker inte den är snabbare än gamla hederliga IE 5 heller.

Den gamla klassikern "If it aint broke - don´t fix it" borde fler ta del av. Många uppdaterar bara för uppdaterandes skull. Jag var själv sån bara för några månader sedan. Tack och lov har jag lyckats intala mig att funkar datorn bra så behövs inte nån ny uppdatering, utöver om den nya programvaran innehåller några HELT nya funktioner.

Fredrik

Jag är för min del ganska långt från uppdateringshysteri. Jag uppdaterar när jag har en riktigt bra anledning, och ser till att jag har backuper så jag kan backa om det går illa.

Jag gjorde en sån backning idag. Jag hade installerat OSX på min Lombard 400 MHz. Det var DUMT. Det var instabilt och långsamt. Speciellt hängde det rejält i stället för att vila. Ut åkte det, in med backupen.

Så Lombard och OSX hör bara inte ihop. Men... vilket system borde jag köra? Jag sitter med gamla 9.0 som det var från början, för det funkar, men aningen stabilare fick det gärna vara. Vad borde jag ha? 9.0.4? 9.1? 9.2.1?

Mjo, om du har tid så testa 9.2 precis som du gjorde med OSX.

9.1 har jag kört på dussinet datorer och det har aldrig fungerat sämre än 9.0 eller 9.04, så det är nog ett säkert kort.

Hej.
Finns där någon som vet hur man installerar Mac Os X på en Mac 9600.
Tacksam för snabbt svar. bosseced@yahoo.se

Om jag minns rätt så går det inte att installera OSX på 9600. Datorn måste minst ha en G3-processor. I en Power Mac 9600 sitter det väl en 604e, vilket innebär att du kan köra från OS 7 till och med OS 9.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cidder:
Hej.
Finns där någon som vet hur man installerar Mac Os X på en Mac 9600.

Så här gör man:

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/

Funkar helt utmärkt.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2002-07-12 08:56

För mig hjälpte 9.2 uppdateringen mycket.. Hade problem med att skärmen fladdrade när man hade framme en meny... Efter 9.1 uppdateringen fanns den kvar och var inne på service 2 gånger utan att de kunde avhjälpa det. Sen kom 9.2 och nu är skärmen skarp och fin. Detta gäller en imac DV+ 450 mhz.

/Johan

1
Bevaka tråden