quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Va gott att höra att det är fler än jag som inte drivs av något uppdateringstvång. Visst, jag har varit sådan en gång i tiden själv: Skulle altlid ha det senate. Var inne på Versiontracker 2 ggr / dag. Till slut kom jag fram till att det var ett rent sjukt beteende. Att de nyare versionerna av olika program och OS inte behöver vara bättre än de gamla har jag nu äntligen förstått.
Det är ju skillnad på att känna det som ett tvång och att ha det som ett intresse att kolla vad som är nytt. Om man sedan uppdaterar eller inte beror ju på två saker: Hur bra/stabil/snabb/funktionell den nuvarande versionen är och vilka förbättringar/nya funktioner/buggfixar som uppdateringen innehåller. Vet man att en uppdatering fixar en bugg man stört sig på eller ger en ny funktion man saknat så ska man förstås uppdatera! Att vägra uppdatera av nån slags princip är ju bara fånigt.
Sen är det ju inte alltid man vet om en uppdatering är bu eller bä. Då kan man ju välja om man vill vara framåt och testa själv, eller om man vill vara mera konservativ och vänta på andras reaktioner (eller bara vägra av princip :).
Man kan ju passa på och undra hur många som sitter med X trots att det i hastighet kan liknas vid en fluga som sitter fast i kåda.
"Men det är ju så stabilt och snyggt...men jag kan knappt använda Photoshop på det..."
Jag blir så trött. Har man maskinen som klarar det så ska man naturligtvis köra, men om man tycker att det går slött så går det slött, och om man då får mer gjort i 9.X eller tom 8.X så ska man naturligtvis köra det istället utan att behöva skämmas.
Jag har svårt att se alla dessa problem med segheten som vissa gnäller över hela tiden. Visst, det *är* kvickare i OS 9 på flera punkter, men jag är *effektivare* i OS X. Det är en otrolig frihet i att kunna växla över till nåt annat när man vill utan att behöva vänta. Samtidigt som ett stort tungt program drar igång kan jag surfa med IE. Och hör och häpna, då kör jag ändå OS X på en iBook 500!
För att göra en något långsökt liknelse: Att sitta i OS 9 är som att köra en bil med bara två växlar. Har man bara kört en sådan bil i hela sitt liv så blir man bestört, när man byter till en nyare bil, över att ettan och tvåan inte riktigt fungerar som de brukade, i den gamla bilen. Men då har man inte förstått att det finns en trea, en fyra och en femma att ta till som ger en helt ny upplevlse. Om man bara har den nya bilen till att köra på ettan och tvåan så upplevs den nya bilen som sämre. Och det kan ta ett tag att ställa om sig, att lära sig att utnyttja fler växlar. Men när man väl lärt sig så...
Jag blir så trött. Har man maskinen som klarar det så ska man naturligtvis köra, men om man tycker att det går slött så går det slött, och om man då får mer gjort i 9.X eller tom 8.X så ska man naturligtvis köra det istället utan att behöva skämmas. Tvyärr så har det pågått lite hjärntvätt med just OS X. Man får helt enkelt inte tycka något.
Jag förstår inte vad du talar om här. Var har denna hjärntvätt pågått? Vem har sagt att man inte får tycka annorlunda? Vem skäms över att sitta i OS 9?
Om man är effektivare i det man gör i OS 9 ska man *naturligtvis* köra det. Jag köpte OS X samma dag som det släpptes, den 24 mars 2001 tror jag. Och ändå dröjde det till den 20 maj 2002 innan jag bytte arbetsmiljö. Tills dess hade jag kört 99,9 procent OS 9 och jag kände inte för en sekund att jag behövde skämmas över det.
Blir så trött.
[...]
Jag blir så trött.
[...]
Jag kommer i alla fall att tycka att det är skräp tills de fixar till det så det flyter på även mindre G4-processorer.
*Fnys*
Fredrik
Jobbigt att vara så trött hela tiden... Du är fri att ha din åsikt och jag ska inte på nåt sätt försöka utöva hjärntvätt eller försöka få dig att skämmas, men skälet till att du fnyser tror jag beror på att du inte kunnat dra nytta av fördelarna utan bara sett nackdelarna. Jag kör som sagt OS X på en liten iBook och det fungerar fint, bara fint (och jag vet andra som kör på samma maskin och som känner samma sak och som kört OS X betydligt längre än vad jag har). Visst, om jag ägnade mitt liv åt att skala om fönster så skulle jag byta tillbaka, men om det nu går slött så får jag väl ägna mig åt annat...