Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare: Hur hanterar man en Touch?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-25 11:40

Nu är det dags, och jag har äntligen valt. En Touch. Som jag skall in i dag och köpa på Applebutiken här i Umeå.
Nu till min fråga, visst blir det versionen 1.1.3 man får då? Eftersom jag vill jailbreaka min så undrar jag om det funkar att jailbreaka den versionen? Visst kan man nedgradera den till 1.1.1 versionen? Och sedan jailbreaka? Eller finns det inget jailbreak för version 1.1.2 eller 1.1.3?
Sedan, vet ni något bra konventerar program för att konventera filmer etc till iPod? Har testat iPod video conveter, men vilket seg program det är. Tar runt 1,5h för en 700mb fil. Finns det något bättre alternativ?

Mvh,
Joakim

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-25 17:06

Nu har jag äntligen iPod touch i handen. Men har inte vågat starta den Jag hittar ingen information om hur mycket den skall laddas, eller om den ens är laddad när man fått den?
Vad ska jag göra egentligen? Koppla den till datorn och låta den ladda sig helt? Hur länge isåfall? Hur många timmar första gången? Vill kunan börja använda den snarast, så hjälp tack
Har aldrig haft en iPod tidigare, så hjälp behövs.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 10:32

Ladda på du bara, det e ingen fara!
det tar typ 2-3 timmar för en full laddning.
Kolla oxo i iTunes när du kopplar in den efter vilken version du har!

E N J O Y !!

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 11:22
Ursprungligen av MaxxUS:

Ladda på du bara, det e ingen fara!
det tar typ 2-3 timmar för en full laddning.
Kolla oxo i iTunes när du kopplar in den efter vilken version du har!

E N J O Y !!

Okej, men man vill ju vara lite extra säker först gången Men jag har laddat den i 6-7h första gången, så det borde nog räcka Fast vissa laddar den ännu längre första gången.
Men hur ser man att den egentligen är fullladdad? Ändras symbolen i batterisymbolen eller?

JAg är inne på min fjärde ipod touch idag (HAHA), fick min seanste igår, och på alla fyra har det varit 1.1.1, så det är ju bra!

Blixten blir till ett batteri uppe i hörnet!

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 11:48

Men alltså, batteriet llängst uppe till höger har en blixtsymbol nu när jag har den kopplat till datorn och iTunes. Ska alltså blixten försvinna när den laddat klart?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 11:49

sedan hur tar man bort låtar från sin iPod? Måste man då radera låtarna från iTunes? Är helt ny, så jag har ingen aning

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-26 11:58

Du tar bort låtarna via iTunes.
Markera låtarna som ligger på iPoden, och radera.

Kann vara klokt att ladda iPoden fullt dom första 5 gångerna i allafall.
Ladda upp - ladda ur - ladda fullt - ladda ur ..... Det håller batteriet i trim.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 17:09

En fråga bara, när jag skall ansluta till min router. Som är en D-Link 524. Jag kopplar mig till den och fyller i säkerhetskoden som jag har, trycker på anslut. Men då får jag ett felmeddelande: Du kan inte ansluta till D-524. Varför? :S har ju slagit rätt kod.
Och tidigare idag var jag och såg hockey nere på ishallen, där dom har trådlöst intrenet, utan något lås. Så jag anslöt mig bara, och det funka utmärkt!
Man vill ju ändå att skiten ska funka hemma, eller är det fel på min router
Någon som vet vad felet kan bero på? Något att lämna in och klaga på eller?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-27 11:53
Ursprungligen av smurf:

Du tar bort låtarna via iTunes.
Markera låtarna som ligger på iPoden, och radera.

Kann vara klokt att ladda iPoden fullt dom första 5 gångerna i allafall.
Ladda upp - ladda ur - ladda fullt - ladda ur ..... Det håller batteriet i trim.

men da blir det svart o laegga in grejer pa den etc, eftersom den laddas varje gang jag kopplar in den. Ska jag undvika det tills jag anvant upp batteriet ca 5ggr? Man vill ju forlanga livslangden pa batteriet

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 17:11

Kanske måste öppna fler portar? Har just nu två st datorer som går genom routern, en bärbar och en stationär. Men den ska väl kunna klara av 3? :S

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-26 17:29

Jag fick till det nu, men konstigt att det inte funka från början. Men hittills är jag hur nöjd som helst med Touchen.
Har heller inte vara några problem, förutom detta då. Men allt har flytit på, fast jag aldrig ägt en iPod, alla beskriver att det är lite krångligt, men det kan jag inte hålla med om. alla filmer/musik / bilder etc som jag lagt in har funkat på ipoden, inga problem alls...

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-27 11:48

hej igen! Jag har en liten fundering, varfor har jag bara engelska alfabetet? Var hittar jag hela det svenska? Skriver detta fran touchen, funkar ju hur bra som helst!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-27 11:50
Ursprungligen av iJoakim:

hej igen! Jag har en liten fundering, varfor har jag bara engelska alfabetet? Var hittar jag hela det svenska? Skriver detta fran touchen, funkar ju hur bra som helst!

Prova att hålla nere a i nån sekund, eller o!

Mig veterligen är det litiumjonbatteri i touch, så ladda hur du vill hit och dit, hur som helst. Det har ingen betydelse för batteriets livslängd. Se dock till att inte ladda ur det helt för ofta.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-27 16:57
Ursprungligen av Eindpeng:

Mig veterligen är det litiumjonbatteri i touch, så ladda hur du vill hit och dit, hur som helst. Det har ingen betydelse för batteriets livslängd. Se dock till att inte ladda ur det helt för ofta.

Tack för det svaret, precis vad jag ville höra Har hört det jag också av andra, att det inte spelar någon roll.
Vad menar du med att inte ladda ur det helt för ofta? Att jag inte ska köra den tills batteriet är absolut tomt? Har hört att det bara är bra, fast det kommer nog knappt hände. Eftersom varje gång man ska lägga in något så laddar man batteriet, vilket innebär att batteriet aldrig nästan kommer att bli tomt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 20:23

lithiumjon batterier mår INTE bra av att laddas ur någonsin! det förkortar batteriets livslängd avsevärt! ladda hur mycket du vill, det påverkar ingenting. men som sagt, låt inte ipoden laddas ur så att den dör!

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-01-27 23:15

Okej vad bra!
Jag kopplar ändå nästan upp min iPod till datorn varje dag, så den lär nog aldrig bli helt urladdad. Så det är bara bra, att den inte ska laddas ur helt.
Eftersom man ändå skall lägga in grejer ganska ofta. Men den mår alltså bra utav att laddas ofta? Fast den inte är slutkörd. Mobiler funkar väl bättre tvärtom? Att ladda ur så ofta som möjligt.
Men iaf det är bara bra för mig då! Tack för den infon...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 10:08

det här med att ladda ur batterier för att ladda dem fullt var något som gällde batterier för 7-10 år sen. men det har lyckats hänga kvar. batterier utvecklas konstant och förbättras hela tiden. batterierna är med andra ord så bra nu för tiden att det inte längre gäller lika många regler för användning av dem.

att säga att ett ipod batteri "mår bra" av att laddas ofta vet jag inte, men jag vet att det inte påverkar battteriet negativt. däremot skall batteriet laddas fullt minst en gång i månaden. men för en frekvent ipod-användare görs detta nästan minst en gång i veckan, så det är inget man behöver komma ihåg direkt. det görs nästan av sig själv.

däremot kan man ha i bakhuvudet att ett uppladdningsbart batteri endast har ett visst antal laddningscykler innan det börjar tappa kapacitet. jag kan behöva rättning på detta, men jag har för mig att ett ipod-batteri skall klara av 10,000 laddningscykler utan problem. och det är en sjuhelvetes massa laddningar. så det är inget att oroa sig över. du kommer hinna tröttna på/förstöra din ipod långt innan batteriet ger upp. förutsatt att du följer reglerna alltså.

EN riktigt bra konverterare är Videora iPod Touch Converter, som du kan ladda ner gratis på www.redkawa.com

1
Bevaka tråden