Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Porcelina:

Nu har jag kollat med Field Test här hemma. Av de sju stationer som dyker upp så är det bara en som är tillräckligt stark, resten har CI:65535. Den har även samma värde på C1 och C2, vilket alltså betyder att den opererar i GSM900. Här har jag inte fått ett enda samtal brutet på många många timmars prattid.

Det låter ju i linje med vår nya teori. Då återstår bara att se om du har två eller fler basstationer på ditt jobb.

Om ändå jag kunde få min field test att funka som den ska då
Jag letar i alla forum efter någon som har problem med att den fryser men jag verkar vara ensam om det problemet.

De få gånger jag får den att svara så visar FieldTesten när jag är hemma följande:
RX:-80 FQ:625 ST:23 CI:20302 N:1 #:240

Jag har inte haft problem med tappade pågående samtal här men ibland när man ska ringa ut får man Call failed dock. Annars är det basebandet som krashar och visar no carrier efter att den har vilat en stund, någon minut ibland annars någon timme.
Den har då legat stilla på samma plats hela tiden.

Efter att jag genomfört detta http://www.99.se/1434511-post23.html så rullar allt på mycket bra!
Ett dygn nu och inget tappat nät eller krashat baseband.

Ursprungligen av petterf:

Efter att jag genomfört detta http://www.99.se/1434511-post23.html så rullar allt på mycket bra!
Ett dygn nu och inget tappat nät eller krashat baseband.

Det är rätt intressant, i typ 9 fall av 10 när folk har konstiga problem så är det relaterat till program dom installerat. Är rätt restriktiv med vad jag lägger in på min iPhone.

  • Medlem
  • 2008-01-15 14:18

Petterf: Förstod inte riktigt, har du: avinstallerat 'Taskbar Notifier' och synkat den i itunes så tappar du inga samtal längre eller vad?

Ursprungligen av pono:

Petterf: Förstod inte riktigt, har du: avinstallerat 'Taskbar Notifier' och synkat den i itunes så tappar du inga samtal längre eller vad?

Ja det är de två stora förändringarna jag gjort. har tagit bort några andra småprogram också men de är inte några program som har demoner eller bakgrundsprocesser som körs.
Taskbar Notifier har en process som alltid ligger och rullar.
Ska fortsätta använda telefonen som vanligt den här vecka och se hur det går men inga krashloggar än så länge.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-17 20:27

Hej alla "hej-jag-också-för-många-samtal"-kollegor.

Jag har Halebop med ett kombinerat 2g/3g-sim kort som körs på telias nät. Tappade extremt många samtal när jag låg på FW 1.0.2. Uppdaterade till 1.1.1 med hopp om att slippa problemet men jag har fortfarande samma problem.. Har kört fieldtest hemma nu några ggr och kommit fram till vissa intressanta slutsatser...

Först och främst så får jag upp 7 stycket stationer under Cell Information, där alla utom den översta har "CI:65535", dvs out of reach. DOCK så verkar min fieldtest uppdatera automatiskt varje sekund (!). Vet inte om den gör det för er också?

Hursomhelst så byter min iphone aktiv station väldigt sporadiskt mellan de tre översta. Var 5:e till 10:e sekund ungefär byter den mellan dessa stationer. C1 och C2 är lika på alla mina stationer, vilket då enligt er betyder att den ligger på GSM900, och de tre översta stationerna har ett värde mellan 25-32 i C1 och C2, dock så går detta värdet upp och ner vääääldigt sporadiskt också vilket resulterar i det ovannämnda; att den byter station väldigt ofta.. Detta måste då betyda att jag har 3 stationer som har likvärdigt långt avstånd från mitt hem?

En annan intressant upptäckt jag gjorde var när jag gick in i fieldtest under ett samtal. Då helt plötsligt hade C1 och C2 på alla stationer värdet "-32768 och där det vanligtvis står "#240", stod det istället "#65535". Dessutom såg jag att den bytte mellan stationerna hejvillt utan att samtalet bröts. Dock så var det ett 020-nummer jag ringde och jag har faktiskt aldrig haft ett brutet samtal när jag ringt till 020-nummer av någon märklig anledning... Någon av er som kommer ihåg att ni har tappat samtal på 020 och 0771-nummer? Eller ens på hemtelefon nummer?

Hursomhelst så hoppas jag detta kan hjälpa något iaf.. Är extremt sugen på en lösning till detta minst sagt irriterande problem, eller åt minstonde en absolut förklaring till varför problemet ens existerar... så att man kan få lite sinnesro i själen

Slut på min lycka - Igår tappade jag samtal och basebandet krashade igen.
Någon som vet om detta drabbar alla firmware lika ofta?

Ska slå telia en signal idag och höra om de kan se något i deras loggar om det är min telefon som missköter sig eller om den bara 'drar' från systemet när den kraschar.

Jag ringde Telia idag och frågade.
De kollade ev driftstörningar i mitt område men allt såg förstås bra ut - det kunde vi ju räkna ut själva. Sedan bad hon mig att jag skulle prova SIM-kortet i en annan telefon och se hur den hanterar det.
Sa att jag skulle göra det och återkomma. jag nämnde inte vad jag hade för nalle.

Tröttnade lite ikväll och petade in 1.1.2 och ska se hur den beter sig närmaste dagarna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-19 02:09
Ursprungligen av petterf:

Jag ringde Telia idag och frågade.
De kollade ev driftstörningar i mitt område men allt såg förstås bra ut - det kunde vi ju räkna ut själva. Sedan bad hon mig att jag skulle prova SIM-kortet i en annan telefon och se hur den hanterar det.
Sa att jag skulle göra det och återkomma. jag nämnde inte vad jag hade för nalle.

Tröttnade lite ikväll och petade in 1.1.2 och ska se hur den beter sig närmaste dagarna.

Glöm inte att återkomma med resultat efter uppgraderingen!

Ursprungligen av shapic:

Glöm inte att återkomma med resultat efter uppgraderingen!

Självklart gör jag det. Tex nu redan.
Efter att jag gick till 1.1.2 så rullar min FieldTest som den ska igen i alla fall.

Den visar nu med visst hoppande:
RX:-66 FQ:625 ST:23 CI:20302 N:1 #:240
RX:-76 FQ:635 ST:20 CI:20300 N:1 #:240
RX:-92 FQ:588 ST:19 CI:20300 N:1 #:240
RX:-93 FQ:14 ST:51 CI:45043 N:1 #:240
RX:-94 FQ:621 ST:12 CI:23020 N:1 #:240
RX:-97 FQ:644 ST:63 CI:17920 N:1 #:240
RX:-100 FQ:621 ST:12 CI:23020 N:1 #:240

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-24 17:15

Inga nya upptäckter?

Allt rullar på fint. Inga problem alls faktiskt - hittills i alla fall

Jag har fortfarande samma problem. Har nu tom. uppdaterat till 1.1.3 där jag pga strul varit tvungen att först köra en återställning till 1.1.1 innan jag uppdaterat till 1.1.3 (dvs. jag borde ha en rätt ren telefon). Tyvärr! har jag samma problem fortfarande.. Det skall tilläggas att jag har både comviq och telenor, men båda fungerar lika illa. Det är som om telefonen är überkänslig för svängande signalstyrka.. På jobbet jag kan prata hur länge som helst, men där har vi också telenor-repeterare (eftersom alla kör telenor). Hemma får jag stå i vardagsrumsfönstret för att ens kunna prata 2 minuter i min iphone medan min nokia xx10 fungerar hur bra som helst.

Hur avinstallerade du den där "Taskbar notifier"? Är den i telefonen eller har jag massuppfittat?

Ahhh.. Missuppfattat var ordet.. Taskbar notifier är ett installer-program alltså.. Trodde det var någonting inbyggt i iFönen..

Det jag misstänker är boven i dramat är Apollo! Har för mig att det var det programmet jag installerat när det började trassla och jag kan tänka mig att det går och "pollar" hela tiden för att få information ifrån de olika protokoll-servrarna. Känns det igen av någon? Någon som vet hur man får bort "Apollo" nu om jag kört på ett nytt firmware, har avinstallerat det, men jag undrar om det verkligen är borta.. Någon som vet om det finns något trevligt verktyg eller dyl.?

jag bytte till tele2 i hopp om minskat krångel och visst aldrig avbrutet samtal hitills...

men 1. några "tysta perioder" 2.den kan vara heldöd och ej ha kontakt med nätet vid awake from sleep.... 3. sitter nu hemma i min lägenhet har kontakt med mellan 3-6 av 7 basstationer. Den beter sig än mer underligt än med telia... kan ha sjuuukt dålig täckning emellanåt osv. visst inga brutna samtal men istället andra problem.

ffs vilken jävla kass telefon detta är... börjar snart tröttna. den är underbar att hantera men vad hjälper det? hur trägen kan man vara? uff kommer verkligen itne bli kul att flytta tillbaka samtalen till htc tytn... snyft... men man vill ju vara tillgänglig och inte riskera att vissa samtal går fel....

closetland:

Vilken firmware har du?
När den saknar kontakt efter att ha blivit väckt så har basebandet krashat.

Ursprungligen av petterf:

closetland:

Vilken firmware har du?
När den saknar kontakt efter att ha blivit väckt så har basebandet krashat.

har haft 102 111 och nu 112 problemen har kvarstått... och vad det verkar så löser inte 113 detta heller...

mjo antog det... och det gjorde den mig veterligen inte med telia... däremot bröt den samtal då....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-28 08:50
Ursprungligen av petterf:

closetland:

Vilken firmware har du?
När den saknar kontakt efter att ha blivit väckt så har basebandet krashat.

Varför kraschar baseband så ofta? Dåligt programmerat....?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-28 09:35

Jag använder telia och känner igen det här med att den kan ha dålig täckning ibland. Men allting funkar ju ändå... Surfa & ringa. Sen hur många staplar den visar kanske kan kvitta.. Har även haft nån tysta perioder men det är mycke ovanligt och det har jag även haft med tidigare mobiler

Ursprungligen av closetland:

har haft 102 111 och nu 112 problemen har kvarstått... och vad det verkar så löser inte 113 detta heller...

mjo antog det... och det gjorde den mig veterligen inte med telia... däremot bröt den samtal då....

Vad dumt.
Jag har för mig att jag sett en post på hackint0sh att apples support påstått att 1.1.3 skulle fixa sleep crashes men hittar den inte just nu. Och om det skulle vara korrekt så måste man i alla fall ha en uppdaterat baseband och 1.1.3 gör ingen uppgradering av det väl? har inte hunnit läsa på om den ännu.

Ursprungligen av kenjon:

Varför kraschar baseband så ofta? Dåligt programmerat....?

Det är en bra fråga. Jag har försökt att tolka loggarna och kan ju se ungefär vad som hänt men själva anledningen vet jag inte men mest troligt är ju ett problem i apples kod eftersom att det inte bara är vi i sverige som lider av detta.

  • Medlem
  • 2008-01-28 11:56

Jag har inte haft nått problem sen jag köpte den i november. Kör 1.1.1 och ringer med Tele2, surfar med gprs. Att ringa har funkat helt felfritt. Inte ett enda avbrutet samtal eller en enda tyst period.(om ni med tyst period menar längre sekvenser över 1 sekund?)

Det enda är att det ibland blir lite skumt när jag ska ringa upp. (väldigt sällan) Den slår av direkt utan att man hör någon ton. Men när jag ringt upp samma nummer från fast telefon har det i vissa fall visat sig vara upptaget så kanske det bara är något knas med hur iphone hanterar upptaget tonen?

Ursprungligen av oee:

Jag har inte haft nått problem sen jag köpte den i november. Kör 1.1.1 och ringer med Tele2, surfar med gprs. Att ringa har funkat helt felfritt. Inte ett enda avbrutet samtal eller en enda tyst period.(om ni med tyst period menar längre sekvenser över 1 sekund?)

Det enda är att det ibland blir lite skumt när jag ska ringa upp. (väldigt sällan) Den slår av direkt utan att man hör någon ton. Men när jag ringt upp samma nummer från fast telefon har det i vissa fall visat sig vara upptaget så kanske det bara är något knas med hur iphone hanterar upptaget tonen?

Detta händer med min Sony ericsson w810i(som byts ut på fredag med min nya Iphone:) )
så du kan va lugn;)

sen jag körde en fuluppdatering från 1.1.1 till 1.1.3 har jag - ta i trä och allt annat - inte varit med om något tappat samtal alls. När jag ringer tjejen så slår det i vanliga fall aldrig fel. Det bryts oftast nån gång. Båda två kör telia.

Ursprungligen av Lone_fox:

sen jag körde en fuluppdatering från 1.1.1 till 1.1.3 har jag - ta i trä och allt annat - inte varit med om något tappat samtal alls. När jag ringer tjejen så slår det i vanliga fall aldrig fel. Det bryts oftast nån gång. Båda två kör telia.

Samma här! Dock gjorde inte Nates 1.1.3 uppdatering någon skillnad (den verkade inte vara annat än en fuskuppdatering), se till att ni gör en Restore till 1.1.1, uppdaterar till 1.1.2 och sedan kör Dev Teams 1.1.3 uppdatering. Telefonen fungerar 100 ggr bättre för mig nu..

Ursprungligen av Fangorn:

Samma här! Dock gjorde inte Nates 1.1.3 uppdatering någon skillnad (den verkade inte vara annat än en fuskuppdatering), se till att ni gör en Restore till 1.1.1, uppdaterar till 1.1.2 och sedan kör Dev Teams 1.1.3 uppdatering. Telefonen fungerar 100 ggr bättre för mig nu..

låter underligt då inte dev. team verkar göra något mer än en softupdate heller? inget förändrat basband tex...hmmm....

och hur i kattsingen kan vissa få problemet av 113 medans andra blir hjälpta?? i synnerhet när inga förändringar i basbandet görs??

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/235047-f-r-no-service-ibland-efter-uppdat-till-1-1-3-a.html

Ursprungligen av closetland:

låter underligt då inte dev. team verkar göra något mer än en softupdate heller? inget förändrat basband tex...hmmm....

Jag har då i varje fall 04.02.13_G som baseband, inte det gamla? Det borde väl betyda att de faktiskt gör något med basebandet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 22:30

Enligt iPhoneatlas så är det många som har problem med tappade samtal. T o m mer efter 1.1.3.

//Rob

jippi..... ja nog märks det att det är deras första lur alltid...fnys inte ens gamla qtek harvade på detta viset...

Bevaka tråden