Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia ADSL och två datorer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-24 11:41

Har tagit hem farsans iMac G4 över sommaren och tänkte att man kunde koppla in den på ADSL anslutningen vi har här hemma.

Jag har ett Nokia ADSL modem med 4 ethernet portar, så jag använder ingen hub. Problemet är att "globen" inte får nån ip-adress av modemet. Spelar ingen roll om jag kopplar ur vår andra dator (en iMac DV 400), samma sak ändå.

Vad göra?

• Oregistrerad
  • 2002-06-24 12:50

Här finns ett antal problem involverade.

1. Endast en dator kan anslutas via Telia ADSL
2. När du ansluter den första Macen till Internet, så låser Telia den datorns MAC-adress till IP-nummret. (De flesta ISP gör så). Hade du haft PC, kunde du releasa ditt IP-nummer, men i macen finns inte den möjligheten.
3: Vill du surfa med båda macarna, måste en av dem fungera som router. Ett program som IPNet Router SustNetworks löser detta utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-24 12:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
2. När du ansluter den första Macen till Internet, så låser Telia den datorns MAC-adress till IP-nummret. (De flesta ISP gör så).

Bra information, har funderat lite om det kan vara så då jag inte kunnat raskt switcha dator på mitt adsl.

Eller så gör man det enkelt för sej och skaffar en hårdvarurouter istället... klart enklare.

• Oregistrerad
  • 2002-06-24 13:04

Det finns ett litet bra program till MacOS, som gör att du kan flytta över den fungerande MAC-adressen till den andra datorn. Det heter Relocated och finns här . Utmärkt att använda då man t.ex. bytar nätverkskort. Funkar utmärkt för mig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-24 13:44

Har provat IPNetRouter, men jag får det inte att funka. I deras instruktioner hittar jag bara information om hur man configurerar den om ADSL-modemet är anslutet till en hub. Jag har ju datorerna anslutna till modemet direkt. Provade den konfigurationen ändå men det funkade inte

Nån som vet hur man ska sätta upp IPNetRouter om man har datorerna anslutna direkt till modemet?

Annars så kan man ta tiden på sig det tar att starta om modemet med den "nya datorn" inkopplad.
Då fås ett nytt IP. Krångligt, tidskrävande men gratis.

- Slice -

Jag använde tidigare två datorer utan router; det funkade med omstarter men inte alltid och ibland fick ADSL-modemet fnatt och behövde resetas. Jag tröttnade snabbt och köpte router.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-24 16:40

Provade nyss att starta om modemet med bara min iMac g4 inkopplad. Funkade inte...

Ingen som vet hur man ska ställa in IPNetRouter?

Höll på i ett par timmar innan jag hittade en "ip net router configuration utility", klicka några gånger på dina önskemål, och den konfigureras per automatik - har för mig att den ligger i den mappen där själva applikationen ligger.

MVH Mattias

Förutom det vanliga frågorna (har du ställt in DHCP och använder du rätt kabel):
Vad kör du för OS på globen och vad får du för IP på den?
Telias IP lånas i 20 minuter och ska därför förnyas inom 10. Eftersom Mac OS saknar funktionen att släppa IP-lånet bör du vänta minst en halvtimme från det att den ena datorn stängts av innan den andra slås på, annars tar datorn ett IP som ligger in den ogiliga serien (kommer ej ihåg vad den börjar på). Jag vet inte hur det fungerar om man får ett ogiltigt IP, om Macen försöker senare eller nöjer sig med det ogiltiga. Försöker den inte senare kan man komma runt det genom att byta från DHCP till manuellt, spara, och byta tillbaka för att systemet därmed ska begära IP igen (om det inte gör det automagiskt). Alternativt starta om. Jag svamlar mycket nu känner jag. Men nog tusan ska globen få IP tycker jag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-24 18:17

Provad med IP Config Utility nu (eller vad det hette). funkar skitabra! nur är jag ute och surfar på båda samtidigt!

• Medlem
  • 2002-07-03 15:05

IP NetRouter funkar fint för två burkar på Telia ADHD, men det är helt omöjligt att begripa hur man ska ställa in det. Och jag minns inte. Antingen skulle man lyda en wizard eller en manual. Tror att det (för en gång skull) var wizarden som var lösningen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-03 18:27

Jag sitter med en gammal PC vid sidan om eftersom jag fortfarande inte fixat Office-paketet och inte kan läsa alla .doc-filer som kommer till mig. Jag brukar då och då koppla upp stink-PCn med adsl och pluggar helt enkelt in modemet i den. Stänger av modemet och startar om. Voila! Inga problem!

Vill du växla mellan två datorer så räcker det med att fimpa modemet för en stund. Sen är det bara att dra igång det igen med den nya datorn ipluggad. Funkar finfint för mig i alla fall och jag ar Felias ADSL.

/Jont Olof

1
Bevaka tråden