- Jan Nylund
- Medlem ●
- Vasa
Wikipedia har en del förklaringar om dom olika skärmtyperna:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
Kort sagt, så är TN lämpligt för spel, men inte för seriös bildbehandling.
Själv är jag nöjd med min iMac 24 alu med H-IPS. Däremot sambons samsung 226bw TN skärm har lite halvdålig svärta och dåliga betraktningsvinklar.
Ska man jämföra med Apple Cinema Screen så ska man läman bort TN panelerna, dom har inget med saken att göra och användningsområdet är helt annorlunda.
Wikipedia har en del förklaringar om dom olika skärmtyperna:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD
Kort sagt, så är TN lämpligt för spel, men inte för seriös bildbehandling.
Själv är jag nöjd med min iMac 24 alu med H-IPS. Däremot sambons samsung 226bw TN skärm har lite halvdålig svärta och dåliga betraktningsvinklar.
Ska man jämföra med Apple Cinema Screen så ska man läman bort TN panelerna, dom har inget med saken att göra och användningsområdet är helt annorlunda.
Tackar för informationen och länken, tillsammans med Mikamars länk til http://www.flatpanels.dk/paneltek.php#7 så klarnar väl begreppen en del. PVA verkar ju vara rätt ok panel även om den tycks vara snäppet under IPS tekniskt sett.
Precis TN panelerna hör inte till diskussionen. Vad som är märkligt är att Apple inte uppdaterar specarna när övriga industrin gör det. Hur kommer det sig egentligen? Köper dom inte paneler av andra? Det borde vara dyrare och svårare att hålla fast än följa resten av tåget. Sen så är det knappast nyheter att Apple:s skärmar är för dyra mot vad dom ger. Men dom har aldrig varit dåliga, däremot så har det alltid funnits bättre alternativ. Dock INTE snyggare!
Jag måste verkligen köpa lite nya skärmar till jobbet. Vi har behov av yta och upplösning - men egentligen inte färgprecision. Det är förvisso trevligt om det står ett äpple på förpackningen, men jag köper inte en tre år gammal skärm för 14000 plus moms.
Kan någon ge mig ett råd kring denna skärm?
http://www.m25.nu/butik/visa_produkt.asp?id=0f8b198bb5f0d1e3674c04372adae6c4
Hur står sig teoretiska prestanda?
Jag måste verkligen köpa lite nya skärmar till jobbet. Vi har behov av yta och upplösning - men egentligen inte färgprecision. Det är förvisso trevligt om det står ett äpple på förpackningen, men jag köper inte en tre år gammal skärm
Apples skärmar har uppdaterats med nyare paneler sen de släpptes, det var Mikamar som felaktigt påstod att de inte har uppdaterats.
Apples skärmar har uppdaterats med nyare paneler sen de släpptes, det var Mikamar som felaktigt påstod att de inte har uppdaterats.
Nja - mellan två (insidan) och fyra (utsidan) år då, beroende på hur man ser det. Från Macrumors buying guide:
"The 30" model last received an increase in specification in March 2006 while the 20" and 23" remains unchanged since August 2006."
Men rent tekniskt - vad tycker ni om skärmen jag länkade till? Estetiskt tycker jag den är enkel i formen. Priset tilltalar mig. Jag vill bara veta att det inte är ren dynga på insidan och blir därför glad om någon som kan skärmar (inga "tyckare" - utan ni som jobbar med sådant, tack) uttalar sig med en skrivbordsrecension på distans.
...mellan två och fyra år då, beroende på hur man ser det....
Jag håller helt med om att Apples specar är lite dåliga idag, och det är hög tid för en uppdatering.
Men om man ska märka ord, så är 1 år och 5 månader (aug 2006) ganska långt från "mellan 2 och 4 år".
Men om man ska märka ord, så är 1 år och 5 månader (aug 2006) ganska långt från "mellan 2 och 4 år".
Kul kille, den där Jesper. Som en Applefundamentalist väljer han augusti 2006 och inte mars 2006 som också nämns i artikeln såväl som i citatet. Och som är det relevanta eftersom det är 30-tumsskärmen som främst diskuteras här. Och vi är enligt min mening j-gt nära tvåårsjubileet, nämligen fem veckor. Och själva MODELLEN kom 2004 = fyra år, även om själva plattans specifikationer uppdaterades för ett år och 47 veckor sedan respektive ett år och 28 veckor sedan.
Kan vi inte bara enas om att Apple är jäkligt sent på att uppdatera sin skärmlinje och att den idag är helt felprissatt i förhållande till sina prestanda? MÅSTE Apple kramas i varje läge?
1. Såg du möjligtvis smileyn?
2. Tråden handlar om Apples skärmar i allmänhet, inte bara om 30-tummaren
3. Ja, vi är överens om att det är dags för en uppdatering. Det skrev jag också i mitt "roliga" inlägg.
1. Såg du möjligtvis smileyn?
2. Tråden handlar om Apples skärmar i allmänhet, inte bara om 30-tummaren
3. Ja, vi är överens om att det är dags för en uppdatering. Det skrev jag också i mitt "roliga" inlägg.
Jag såg smileyn. Det förändrar inte att du var tvungen att börja försvara Apple. Såg du att jag talade om dig i tredje person? Det här med webbaserad kommunikation kombinerat med nyanser är svårt.
Och vad skulle det spela för roll? Du talade om mig. Skulle det på något sätt vara "mildare" än om du talade direkt till mig?
"Fundamentalist" är en överdrift! Men du verkar ha lätt för att ta till överdrifter och generaliseringar.
Och för säkerhets skull så påpekar jag för tredje gången: Vi är överens i grundfrågan, att det är hög tid för en uppdatering av Apples skärmar.
Vi är överens i grundfrågan, att det är hög tid för en uppdatering av Apples skärmar.
Säger som Stenmark: "he é int lönt å förklara för en som int förstår"
Är vi också överens i grundfrågan att ett år och 47 veckor i dagligt tal kan avrundas till två år?
OBSERVERA EN SMILEY!
Macfundamentalist - min definition: någon som alltid skall vrida och vända fakta på ett sådant sätt att Apple alltid framstår som det bättre alternativet - även när det för en mer objektiv betraktare är uppenbart att de kanske inte är det bästa valet/bästa produkten. Därav tyckte jag att det var skrattretande att du absolut inte tyckte det var två år sedan, utan "bara ett och ett halvt" sedan Apple "uppdaterade" (egentligen "facelift" - byte av en komponent) sina skärmar på något som igrunden har sett likadant ut i fyra år.
Nu kastar jag in handduken i denna fråga. Vore kul om någon kikade på den skärm jag länkade till - som kostar drygt 7500 plus moms (och inte ser så risig ut som man kan förvänta sig i den prisklassen) och gav en objektiv kommentar om prestanda jämfört med annat.
Därav tyckte jag att det var skrattretande att du absolut inte tyckte det var två år sedan, utan "bara ett och ett halvt" sedan Apple "uppdaterade" (egentligen "facelift" - byte av en komponent) sina skärmar på något som igrunden har sett likadant ut i fyra år.
Det var meningen att det skulle vara lustigt. Därav ironi-smileyn.
Och här skulle jag nog kunna använda samma Stenmark-citat...
Ja, det är möjligt att din definition är så. Men om man kallar någon för fundamentalist, så får man acceptera att den personen tolkar ordet enligt ordets rätta definition, och om man gör den tolkningen så ser jag det som en förolämpning.
tack, mikamar och simon templar som bjöd på dagens underhållning. nu behöver jag inte kolla curb your enthusiasm på flera dagar. bums i säng nu busfrön! imorgon måste ni upp och söka jobb igen så mamma kan få sina 900:- för januaris mjölk och bullar!
tack, mikamar och simon templar som bjöd på dagens underhållning. nu behöver jag inte kolla curb your enthusiasm på flera dagar. bums i säng nu busfrön! imorgon måste ni upp och söka jobb igen så mamma kan få sina 900:- för januaris mjölk och bullar!
Kul att kunna bjuda medlemmarna på både underhållning och information på samma gång!
Blev bara lite irriterad när Apples skärmar skulle hyllas in absurdum. När de kom för 3,5 år sedan var de kanon, sedan dess har de bara fått en smyguppdatering som inte ens Apple själva tyckte var värd att nämna. Kanske inte så konstigt då att många av oss missat den uppdateringen.
I dagsläget finns det mängder med bättre alternativ, oavsett om man ser till pris, funktioner eller bildkvalitet. Vilken skärm man ska välja istället beror emellertid helt på vad den ska användas till.
Ingen vore gladare än jag om Apple visade var skåpet ska stå och presenterar nya skärmar som faktiskt kan konkurrera med mer än design och aluminium-skal. Men jag börjar som sagt allvarligt tro på att Apple tycker att det finns viktigare saker att fokusera på.
Ett sista tips är att aldrig köpa en skärm enbart utifrån tekniska specifikationer. I slutändan är det endast dina egna ögon som kan avgöra om bilden är bra eller ej.
Ett sista tips är att aldrig köpa en skärm enbart utifrån tekniska specifikationer. I slutändan är det endast dina egna ögon som kan avgöra om bilden är bra eller ej.
Det är därför man trots allt köper en Apple skärm för den är acceptabel på alla punkter och snyggast av alla även avstängd. Det enda som stör mig en smula är priset.
Kul att kunna bjuda medlemmarna på både underhållning och information på samma gång!
Blev bara lite irriterad när Apples skärmar skulle hyllas in absurdum.
Vem har hyllat Apples skärmar in absurdum? Verkar som om du ser hjärnspöken (skärmspöken?) på din billigare än billigast-skärm med ultrasuperduperfantasticspecifikationer.
Är det någon som känner till hur man kan identifiera en gammal cinema display från en nyare som fått uppdateringen? Typ serie nummer eller liknande? Det är väl skärmar från augusti 06 och frammåt som har de nya specarna antar jag, eller?
Är det nån som har jämfört skillnaden mellan den äldre och nyare varianten, d.v.s hur den upplevs rent subjektivt?
Nej verkligen inte, jag har inte svårt för att kritisera apple när det så behövs. Det var därför jag startade den här tråden. Men dom har oftast en överlägsen design som återspeglar kvalité och därför kan sätta ut sitt namn och specar tydligt, i motsats till den där skräpskärmen du nämnde tidigare tex.
Nej verkligen inte, jag har inte svårt för att kritisera apple när det så behövs. Det var därför jag startade den här tråden. Men dom har oftast en överlägsen design som återspeglar kvalité och därför kan sätta ut sitt namn och specar tydligt, i motsats till den där skräpskärmen du nämnde tidigare tex.
Perfekt - det här vill jag veta mer om. Jag ser de estetiska skillnaderna på den skärm jag länkade till. Men jag behöver hjälp från sådana som dig med att konstatera vad för komponenter som döljer sig under skalet. Kan du hjälpa mig? Eftersom det är en "skräpskärm" så har du väl koll? Jag behöver inte perfekt färgåtergivning, men vill givetvis inte köpa gammal skåpmat. Vad är kass resp bra på skärmen?
Perfekt - det här vill jag veta mer om. Jag ser de estetiska skillnaderna på den skärm jag länkade till. Men jag behöver hjälp från sådana som dig med att konstatera vad för komponenter som döljer sig under skalet. Kan du hjälpa mig? Eftersom det är en "skräpskärm" så har du väl koll? Jag behöver inte perfekt färgåtergivning, men vill givetvis inte köpa gammal skåpmat. Vad är kass resp bra på skärmen?
Jag vet inga detaljer, har jag inte påstått heller, men jag brukar ha ett bra öga för vad som är kvalité och vad som är skräp.
Jag vet inga detaljer, har jag inte påstått heller, men jag brukar ha ett bra öga för vad som är kvalité och vad som är skräp.
Det känns tryggt att veta.
Jag googlar vidare och letar detaljer.
Detta skrivs på en PC på jobbet. Hemma har vi tre Macar och en PC. Visst föredrar jag OS X framför Windows, men "fundamentalist"...?
Låt inte din dåliga dag gå ut över mig.
Kan någon ge mig ett råd kring denna skärm?
http://www.m25.nu/butik/visa_produkt.asp?id=0f8b198bb5f0d1e3674c04372adae6c4
Vad är det för panel i den där Daewoo Sensy LCD30KAL? Hittar inte mycket info om den på nätet precis, det är mest butiker som vill kränga den osedd. TFT - 30" - 2560 x 1600 - 400 cd/m2 - 700:1 - 8 ms - DVI-D
Vad är det för panel i den där Daewoo Sensy LCD30KAL? Hittar inte mycket info om den på nätet precis, det är mest butiker som vill kränga den osedd.
Exaktemente. Det är just det jag skulle vilja veta. Om panelen är bra grejor, så bryr jag mig mindre om det står Daewoo eller Tjolahopp på framsidan.
Kom igen apple kom igen!!
Jag behöver en ny skärm till kontoret,, fan att det ska ta sådan tid för apple att trolla fram en ny modell, vägrar att köpa nått plastigt, eizo har lite skönt på ge men va fan..
Ge mig ett A ge mig ett P ett till P ge mig ett L ge mig ett E Skärm.. Vad blir det!!
APPLESkärm!
...också tar vi kanske och kollar vad ips baserade skärmar kostar överlag...
va paneler brukar dock vara lite billigare och ofta hyfsat bra
köp en tn om du bara spelar spel, billigt o bra.
köp föri h-lvete inte en tn om du ska göra nåt grafiskt!