Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåst 1.1.2 OOB med 4.6 bootloader!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har följt det här forumet sen jag köpte min Iphone för några veckor sen. Jag bor för tillfälligt nere i Indien och köpte min lur här. Jag har en Iphone 1.1.2 O.O.B med 4.6. Nu skulle jag behöv hjälp med att reda ut en sak.
Överallt är det sagt att det inte går att låsa upp en sån telefon som jag har den är alltså tillverkad vecka 47 enligt serienumret. Idag när jag skulle ner till “iphonebutiken” och äntligen köpa ett TurbosSim till min lur frågade dom om jag inte ville att jag skulle låsa upp den, så jag slapp klippa i mitt SIM kort. Jag sa att det var omöjligt än så länge men han stod på sig så jag chansade.
En timme senare kom jag tillbaks och min telefon funkar nu att ringa med. Så min fråga är hur fan han bar sig åt och varför står det här ingenstans på nätet att det går att låsa upp en 1.1.2 lur? Självklart ville han inte säga vad han hade gjort men försäkrade sig att allt skulle funka så länga jag inte uppgraderade till 1.1.3 än. Båda Comviq simkort och ett lokalt funkar att ringa med.
Är det nån som kräver bevis så kan jag lägga upp en film någonstans.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-29 22:56

När jag var i Bangkok förra veckan upplevde jag exakt samma sak. Strosade runt inne på MBK och fick se att nästan varenda mobilaffär där krängde olåsta iphones. Så nyfiken som jag är stannade jag naturligtvis och frågade. Fick till svar att det var iphones med 1.1.2 från grunden som var mjukvaruupplåsta, och detta hörde jag från flera snubbar i olika affärer. Jag tyckte också precis som föregående talare att det lät jättekonstigt eftersom det hävdas på denna sidan halvklotet att det _inte_ går att låsa upp 1.1.2. Någon som har en idé om hur de har lyckats med detta i asien men inte här?

Kan tilläggas att jag tyvärr inte köpte någon iphone därnere eftersom jag redan har en så jag kan inte styrka detta på något sätt...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-29 22:59

Det går visst att låsa upp iPhone med 1.1.2 OOB, men detta görs genom en hårdvaruupplåsning. Jag har skrivit en guide på hur man utför en sådan. Om ni är intresserade så kan ni läsa hur man gör här: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/234718-guide-f-r-att-l-sa-1-1-2-oob.html

MVH Andbert

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-29 23:08

Om jag bodde i Indien och hade en butik där jag sålde telefoner, så skulle jag nog vara ganska hemlig om jag lyckats komma över ett sätt att tjäna pengar.
Bara för att det inte 'finns' hos oss, så betyder det inte att det är omöjligt.
Det finns många smarta människor där nere.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-02-03 14:02

Till Anbert. "Det går visst att låsa upp iPhone med 1.1.2 OOB, men detta görs genom en hårdvaruupplåsning."

Vet inte om du har rätt, kanske har med hur skicklig man är, men snubben gjorde ju det på mindre än 1h, och det du beskriver är att man måste ha 5-7h på sig? Kanske endå finns ett sätt att komma runt på något sätt?

//Kim

Upplåsning i praktiken

Hej

Som jag sa i ett tidigare inlägg så håller flera upplåsningsteam på med utveckling av stabila mjukvaru upplåsningar till Iphone. Det är ganska sannolikt att någon redan lyckats och att det är den lösningen som används på de asiatiska telefonerna.

Jag skall i korthet förklara hur upplåsningsbranschen fungerar:

Från början så var det glada amatörer som tyckte det var roligt att sitta och avlyssna comportar och telefonens signaler och på sätt skapa enkla program för att kunna låsa upp och göra mindre uppdateringar. Detta var fram till några "team" bestämde sig för att hotta upp sina lösningar och hårdvaru skydda dem med dongles eller andra små boxar som samtidigt fungerade som interface mellan programvaran och telefonen.

Det kanske mest talande exemplet på detta är Cruiser teamet som släppte världens kanske mest användarvänliga och samtidigt avancerade upplåsningsutrustning för Ericsson och Sonyericsson. Dessutom kunde man unbranda/uppdatera och reparera programvaruproblem direkt. Det pratades om att dom tjänade cirka 70.000.000 på kort tid. Efter det började alla utveckla avancerade program.

En annan starkt bidragande orsakt till detta var att operatörerna och tillverkarna trappade upp kriget mot "upplåsarna" och gjorde det svårare svårare att låsa upp telefoner. Ni förstår säkert själva resonemanget när 3 eller Vodafone ringer till Sonyericsson och säger "- Vi köper telefoner av er för 500 miljoner om året och sen sitter det kids och låser upp dom som ingenting"

2004 började det bli jobbigt att låsa upp många telefonmodeller. Testpunkter var nödvändiga i dom allra flesta fall. Sen kom "upplåsningsprogramvaruutvecklarna" i kapp och tillverkarna fick börja om igen. Så har kapprustningen hållit på ever since.

En nyhet som vi kan se dock är att alla säger att det är omöjligt att låsa upp en viss modell och det kommer aldrig att gå.... etc. Men sen helt plötsligt så hör man ändå om någon som låst upp eller kunnat köpa den modellen olåst.

Ganska ofta visar det sig då att dom kända upplåsningsteamen redan utvecklat en programvara för att låsa upp, en att dom inte säljer den utan behåller den och kontaktar dom största tradarna på världsmarknaden. Dom som flyttar Iphones och Nokior mellan Dubai och London och Bangkok. Sen flyger dom ner en kille till ex Singapore som sitter och låser upp tusentals telefoner med deras utrustning och dör det får dom kanske så mycket som 50 €/styck. På så sätt slipper dom skydda sitt program med teknikst krävande skydd och kan jobba på själva. När nyheten inte är lika het längre så släpper dom en liten box för några tusen euro som man kan köpa och börja låsa upp om man har upplåsningsföretag eller reparationsfirma för mobiltelefoner.

Då har dom redan tjänat storkovan. Tro mig att det kommer att komma upplåsningsutrustningar lagom till 3G versionen av Iphone kommer. Då tappar man intresset för den gamla modellen.

//Stefan
//Mumien.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 16:14

Kan intyga att det krokofanten beskriver är på riktigt.
Är själv f.d medlem i konsolchipnings världen, och där funkar det på samma sätt. Det

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-05 20:27

Hade varit sjukt gött att få sin 1.1.2 upplåst via mjukvara om detta nu är möjligt. Blir nästan sugen på att sticka till Bangkok!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 21:15

ehh alltså allt detta låter mycket troligt. Men en duktig snubbe kan ju fixa hårdvaru upplåsningen riktigt snabbt också. tar ju typ 2 minuter för en skicklig snubbe att plocka isär telefonen sen kan ju inte resten av processen ta mer än 50 minuter som allra mest och du sa att det tog ungefär en timme från det att du lämnade tills du hämtade den igen.

Ursprungligen av martinvkrogh:

En timme senare kom jag tillbaks och min telefon funkar nu att ringa med. Så min fråga är hur fan han bar sig åt och varför står det här ingenstans på nätet att det går att låsa upp en 1.1.2 lur?

Kan du kolla vilken version av bootloadern du har nu?

Jag lutar också åt att det är ett hårdvaruhack, än så länge. Om det fanns ett fungerande mjukvaruhack där ute någonstans så borde det gå rykten om det som löpeld på nätet tycker jag. Även om det var en sluten lösning från folk som ville tjäna pengar snarare än dela med sig.

Det påstås på Hackint0sh att en mjukvarulösning för nedgradering av bootloadern finns redan, men håller på att testas innan den släpps för allmänheten. Jag väntar på hårda bevis innan jag tror på det fullt ut, men om det är sant är det en jättegrej.

Jag nedgraderade bootloadern till 3.9 på en 1.1.2 oob med hjälp av nålar, funkade fint vid typ 10:e försöket..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-09 23:01
Ursprungligen av geeklund:

Jag nedgraderade bootloadern till 3.9 på en 1.1.2 oob med hjälp av nålar, funkade fint vid typ 10:e försöket..

Jag gjorde det med en tryckning. På första försöket!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-10 10:29

Nu finns det ju en mjukvaru-uppplåsning för OOB 1.1.2 och 1.1.3, testade den själv på min 1.1.2 igår och det funkar skitbra!

Guide: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=649

1
Bevaka tråden