Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Va! Virus på Macen? (eller...)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-01-29 10:27

I går fick jag en smärre chock.

Jag har aldrig drabbats av virus (nej, inte heller på Win) men efter att ha tipsats om VLC media player (jag får ibland problem med visning av film i QuickTime) laddade jag ned programmet, installerade och öppnade en film.

Nästan omedelbart började muspekaren röra sig, Finder öppnades och stängdes och filmfönstret hackade sig fram över skärmen.

Jag kände en klump i magen (jag är inte så hemma på det där med trojaner och virus).

Men vänta lite, vad är det för klickande ljud jag hör? Klick - klick - klickeliklick...

Arghh, självklart, en av småttingarna (15 månader) har lyckats få tag på den trådlösa musen och gick runt i vardagsrummet med den. Nöjt klickandes och skakandes på den.

Phuii, ordningen återställd.

Senast redigerat 2008-01-29 11:06

Det är sådant här som lyser upp vardagen:)
//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 11:01

Gulligt, det är sådana virus man VILL ha!

Ursprungligen av Cartman:

Gulligt, det är sådana virus man VILL ha!

riktiga virus som kladdar ner din iMac skärm med glass och tappar din iPod i badkaret.

tur man inte är där än...

Ooooooh Hög flame-bait-faktor på den här tråden!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-29 15:00

Trådar som denna får en att dra på smilbanden lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 16:47

Precis så gör brosonen också med allt han kommer åt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2008-01-29 19:29

Kolla vad man får om man i veckan köper sin Mac på PC City.
Jag tror dock inte den hjälper mot barn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 19:34
Ursprungligen av filuren:

Kolla vad man får om man i veckan köper sin Mac på PC City.
Jag tror dock inte den hjälper mot barn.

Hehe, nä. Hatar dessa elbolags fjantiga extrapriser. Kom ett Elgiganten reklamblad härom dagen: Kanonpris. HP Pavilon (.....) 12990;- , spara 300:- ^^

kommer ej ihåg vilket företag det nu var, men jag såg en gång: köp norton antivirus för din mac. Skydda din mac mot virus.

skrev ett mail till dem och sa att mac inte kunde få virus, bara kanske någon trojan ifall man inte är försiktig. (50personer infected. gg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 21:30
Ursprungligen av Ipod_Lover:

kommer ej ihåg vilket företag det nu var, men jag såg en gång: köp norton antivirus för din mac. Skydda din mac mot virus.

skrev ett mail till dem och sa att mac inte kunde få virus, bara kanske någon trojan ifall man inte är försiktig. (50personer infected. gg)

Även en mac kan få virus. Det kan allt. Risken är dock väldigt liten.

Ursprungligen av foccus:

Även en mac kan få virus. Det kan allt. Risken är dock väldigt liten.

Men så länge det inte finns några virus för MacOS kan man ju inte prata om risk att smittas i termen stor eller liten. Finns det inget virus så finns det inget virus och i så fall är risken inte liten utan obefintlig.

Ursprungligen av Klabbsock:

Men så länge det inte finns några virus för MacOS kan man ju inte prata om risk att smittas i termen stor eller liten. Finns det inget virus så finns det inget virus och i så fall är risken inte liten utan obefintlig.

inte finns... tror jag hört det förut... dock ingen som lagt fram bevis på att det inte finns... att det inte syns bevisar inte att det inte finns...

Ursprungligen av micke_nkpg:

inte finns... tror jag hört det förut... dock ingen som lagt fram bevis på att det inte finns... att det inte syns bevisar inte att det inte finns...

Är det inte lite märklig bevisbörda? Att man måste bevisa att något INTE finns?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det inte lite märklig bevisbörda? Att man måste bevisa att något INTE finns?

Den som påstår något sådant här ska ha grund för sitt påstående. Helst vetenskapliggrund.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Den som påstår något sådant här ska ha grund för sitt påstående. Helst vetenskapliggrund.

Inom vetenskapsteorin det här med "sanning" finns en kille som heter Popper. Han säjer: För att ett påstående ens skall vara det minsta intressant skall det gå att "falsifiera", men ännu inte vara falsifierat. Alltså: Det finns inga virus till Mac. En falsifikation på detta är att visa upp ett virus på en mac. Men det är ännu inte falsifierat, alltså kan man hålla det för sant tills motsatsen bevisas. Påståendet "Det finns enhörningar" kan inte falsifieras, och därför kan det inte hållas som sanning...

Ursprungligen av micke_nkpg:

inte finns... tror jag hört det förut... dock ingen som lagt fram bevis på att det inte finns... att det inte syns bevisar inte att det inte finns...

Om du har hört det förut, så kan det hänga ihop med att det är sant...
Och med ditt sätt att resonera är ju allt möjligt. Det är väl enklare att du bevisar att virus till MacOS finns? Kom igen bara, ös på...

Ursprungligen av Klabbsock:

Om du har hört det förut, så kan det hänga ihop med att det är sant...
Och med ditt sätt att resonera är ju allt möjligt. Det är väl enklare att du bevisar att virus till MacOS finns? Kom igen bara, ös på...

Det är densom påstår att det inte finns osm har bevisbördan. Kom igen bara, ös på...

Ursprungligen av micke_nkpg:

Det är den som påstår att det inte finns osm har bevisbördan.

Varför? För att du har bestämt att det ska vara så? Och vem gav dig den beslutsrätten?

Enligt det resonemanget så kan jag säga att det finns enhörningar, spöken, marsmänniskor, osv, osv. Och det är upp till alla andra att bevisa att de inte finns - och tills dess så är det ett faktum att de finns.

Ska du inte försöka övertala rättsväsendet att använda den bevisbördan också? Alla misstänkta är skyldiga tills de kan bevisa att de inte har gjort något. Polis och åklagare kan lugnt luta sig tillbaka - de behöver aldrig bevisa någon skuld - det är den misstänkte som måste bevisa sin oskuld.

Guilty until proven innocent... Spännande koncept...

Ursprungligen av micke_nkpg:

Den som påstår något sådant här ska ha grund för sitt påstående. Helst vetenskapliggrund.

Ja, precis. Den som säger att det finns ska ha grund för sitt påstående. Eller...?

Ja, du, trolling kan vara kul, eller hur... men jag nappar inte mer än så här...

Senast redigerat 2008-01-30 13:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför? För att du har bestämt att det ska vara så? Och vem gav dig den beslutsrätten?

Enligt det resonemanget så kan jag säga att det finns enhörningar, spöken, marsmänniskor, osv, osv. Och det är upp till alla andra att bevisa att de inte finns - och tills dess så är det ett faktum att de finns.

Ska du inte försöka övertala rättsväsendet att använda den bevisbördan också? Alla misstänkta är skyldiga tills de kan bevisa att de inte har gjort något. Polis och åklagare kan lugnt luta sig tillbaka - de behöver aldrig bevisa någon skuld - det är den misstänkte som måste bevisa sin oskuld.

Guilty until proven innocent... Spännande koncept...

Ja, precis. Den som säger att det finns ska ha grund för sitt påstående. Eller...?

Ja, du, trolling kan vara kul, eller hur... men jag nappar inte mer än så här...

Att använda det som många gör. Finns inga virus till mac, är säkert pga det. Som om det skulle vara ett säljargument? Det visar snarare på hur insnösade vissa verkligen är.

Ni kan vara lugn, virus kommer komma i lika hög utsträckning som til win. Dethandlarom att det idag finns för lite förtänst att skapa virus pga det är för få användare (underlag) för att det ska löna sig.

Ju flera användare, ju flera kommer göra hackförsök och ju flera kommer lyckas. Lyckas folk skapa virus til linux så är mac inte långt borta.

  • Medlem
  • 2008-01-31 00:12
Ursprungligen av micke_nkpg:

Att använda det som många gör. Finns inga virus till mac, är säkert pga det. Som om det skulle vara ett säljargument? Det visar snarare på hur insnösade vissa verkligen är.

Ni kan vara lugn, virus kommer komma i lika hög utsträckning som til win. Dethandlarom att det idag finns för lite förtänst att skapa virus pga det är för få användare (underlag) för att det ska löna sig.

Ju flera användare, ju flera kommer göra hackförsök och ju flera kommer lyckas. Lyckas folk skapa virus til linux så är mac inte långt borta.

Humm... Du använder rätt intressanta uttryck:
"... virus kommer..." eller inte den som lever...

"... för liten förtjänst... ...löna sig." ja, snart kommer tider då ekonomiska faktorer styr utvecklingen av nya virus (Kanske Jobs kommer med framgångssagan iVirus som smidigt smittar mellan alla i-program och enkelt kan delas till vänner via iDisk och .Mac. För endast 5€ kan man ladda ner en iPod-version så att man så småningom kan ha 1000 virus i fickan... Fast det har man väl redan, bokstavligt...)

"... fler kommer att lyckas." som sagt profeternas tidevarv...

Jag TROR också att det KAN komma en tid då virus angriper OS X. Tills detta har visat sig vara sant kan vi väl hålla diskussionen på en seriös nivå, eller...;)

Senast redigerat 2008-01-31 00:23
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 16:52
Ursprungligen av micke_nkpg:

Att använda det som många gör. Finns inga virus till mac, är säkert pga det. Som om det skulle vara ett säljargument? Det visar snarare på hur insnösade vissa verkligen är.

Ni kan vara lugn, virus kommer komma i lika hög utsträckning som til win. Dethandlarom att det idag finns för lite förtänst att skapa virus pga det är för få användare (underlag) för att det ska löna sig.

Ju flera användare, ju flera kommer göra hackförsök och ju flera kommer lyckas. Lyckas folk skapa virus til linux så är mac inte långt borta.

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få se virus i samma utsträckning som till win oavsett om Macen får 50% eller 90% marknadsandel. Men man kan inte bara stirra sig blind på marknadsandel utan man måste även ta hänsyn till antalet användare. Gamla Mac OS hade ett femtiotal virus på en mindre användarbas. OS X har på (vad är det nu 7 år?) inte ett enda virus, och då snackar vi över 20 000 000 användare så helt utan förtjänst är det väl ändå inte...

Visst är Windows en större måltavla, men då systemet tillåtit program att installeras och köras i bakgrunden utan att användaren vet om det så är det ju busenkelt att göra virus till den plattformen. Jämför detta med ett system där du måste knappa in ett lösenord för att köra vissa applikationer så ser man att det finns grundläggande skillnader i säkerhetsnivå och tänkande (och man ser också vilket system som är rena julafton för virusmakare.)
Nu har ju t om Microsoft själva fattat att det inte är smart att köra admin som default...

Macens problem ligger inte, och kommer förmodligen aldrig att ligga i virus, utan trojaner och annan skit. Det är inte svårt att göra ett program som utger sig för att göra något annat, (detta är naturligtvis en risk i synnerhet när Apple av tradition begränsat inställningsmöjligheterna i operativsystemet och folk efterfrågar fulhack och därmed lockas att ladda hem diverse program från suspekta källor). Men grejen är den att ett sådant program inte kopierar sig själv och sprider sig vidare därför blir det bara enskilda datorer som riskerar att slås ut. Ett sådant program kommer inte att få samma genomslag som ett virus för Windows som kopierar sig själv och sprider sig vidare till andra datorer. Det säger sig självt.

Apple bör dock få bannor för att man envisas med att ha brandväggen avstängd som default.

Ursprungligen av filuren:

Kolla vad man får om man i veckan köper sin Mac på PC City.
Jag tror dock inte den hjälper mot barn.

Var hittade du det erbjudandet? Länk? (Jag vill inte köpa, jag vill bara veta!)

jo iofs, men det finns inget skapat i princip än så för tillfället är man säker så finns det just nu inget "virus" som kan smitta osx.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-29 22:17

Det är faktiskt relevant att skicka med och installera Norton - om man arbetar i en nätverksmiljö där man riskerar skicka virusdrabbad fil från någon windowsanvändare vidare till en annan windowsanvändare. Typ.

Min frus MBP har Norton eftersom hon arbetar på en stor arbetsplats etc etc.

Det kan också lugna IT-ansvariga att man följer eventuell policy att alla datorer ska virsuskyddas osv.

/M

Ursprungligen av Micke F:

Det är faktiskt relevant att skicka med och installera Norton - om man arbetar i en nätverksmiljö där man riskerar skicka virusdrabbad fil från någon windowsanvändare vidare till en annan windowsanvändare. Typ.
/M

Men hur tänker du nu? Har inte den Windows-användare du skickar vidare till ett eget virusskydd? Eller ska ditt virusskydd vara bättre än hans? Eller ska du ha ett virusskydd så att han slipper? De virus som ditt virusskydd upptäcker skulle ju även upptäckts av mottagarens virusskydd... Inget virus och ingen mask byggd för Windows exekveras i MacOS av sig själv och kan följdaktligen inte sprida sig själv.
De där dumheterna om att "inte skicka virus vidare till Windows-användare" är en vandringsmyt som hittats på av dem som säljer antivirusprogram och som underhålls av folk som inte tänker hela linan ut.
Sluta sprid sånt trams vidare. Virusskydd behövs i MacOs den dagen det finns virus, inte innan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-30 00:11
Ursprungligen av Klabbsock:

Men hur tänker du nu? Har inte den Windows-användare du skickar vidare till ett eget virusskydd? Eller ska ditt virusskydd vara bättre än hans? Eller ska du ha ett virusskydd så att han slipper? De virus som ditt virusskydd upptäcker skulle ju även upptäckts av mottagarens virusskydd... Inget virus och ingen mask byggd för Windows exekveras i MacOS av sig själv och kan följdaktligen inte sprida sig själv.
De där dumheterna om att "inte skicka virus vidare till Windows-användare" är en vandringsmyt som hittats på av dem som säljer antivirusprogram och som underhålls av folk som inte tänker hela linan ut.
Sluta sprid sånt trams vidare. Virusskydd behövs i MacOs den dagen det finns virus, inte innan.

Exakt. Var och en har väl sitt eget virusskydd på arbetsplatsen (om inte annat för att lugna ner IT-nissarna.)
Idag finns inga virus till OS X, Men även den dagen virus dyker upp är man inte säker bara för att man har ett virusskydd installerat. Nya virus dyker upp hela tiden och det krävs att man kontinuerligt uppdaterar, något som många slarvar med. (vilket naturligtvis förutsätter att antivirusprogrammerarna ordnat en fix) och med tanke på att det brukar ta ett par dagar innan fixen är ute så ger antivirusprogrammet bara en falsk trygghet.

För övrigt håller Nortons produkter usel kvalitet. Ett exempel: jag och brorsan skulle komma åt administratörslösenordet på hans PC-laptop för ett par år sedan. Jag satt med min Powerbook och letade på riktigt skumma sidor efter ett program för att kunna hacka oss in på datorn. Hittade en fil som efter nedladdning döpte om sig till något som jag direkt fattade var en trojan. (vilket bekräftades med en googling). Inte helt konstigt med tanke på vilka sidor man besökt. Det intressanta var dock att Norton var installerat och uppdaterat bara någon timme innan, men protesterade inte alls.Så det där med att ett antivirus på Macen skulle hindra spridning till PC datorer kan man glömma!

Ursprungligen av Klabbsock:

Men hur tänker du nu? Har inte den Windows-användare du skickar vidare till ett eget virusskydd? Eller ska ditt virusskydd vara bättre än hans? Eller ska du ha ett virusskydd så att han slipper? De virus som ditt virusskydd upptäcker skulle ju även upptäckts av mottagarens virusskydd... Inget virus och ingen mask byggd för Windows exekveras i MacOS av sig själv och kan följdaktligen inte sprida sig själv.
De där dumheterna om att "inte skicka virus vidare till Windows-användare" är en vandringsmyt som hittats på av dem som säljer antivirusprogram och som underhålls av folk som inte tänker hela linan ut.
Sluta sprid sånt trams vidare. Virusskydd behövs i MacOs den dagen det finns virus, inte innan.

Hur tänkter du själv?

Om du sitter på ett företag och vidarebefodrar mail från din MAC, med filer som är virussmittade, till användare som sitter på windows-burkar, så kommer de självklart undra varflr du skickar virus till dem? Ska du då bemöta dem med attityden, skyll dig själv jag kör Mac.
Arbeta med säkerhet handla mycket om att göra attackytan så liten som möjligt, och virus och annat vill man upptäcka så fort som möjligt när de kommit in innanför företagets brandvägg.
Annars kanske just din Mac blir en perfekt ingång för en riktad attack. Någon skickar ett mail till dig med någon fil med "fredags-skoj" jättekul tycker du och vidaebefodrar till 20 st på företaget, 19 av dessa hade skysta virusskydd medans den 20 personens antivirusprogram var det fel på och den infekteras. resultat är att 19 personer undrar varför du skickar virus till dem och 1 dator i organisationen är nu infekterad av virus. Om man hade haft Antivirus på Macen så hade viruset stoppats upp direkt vid din dator.

  • Medlem
  • 2008-01-30 19:40
Ursprungligen av mipert:

I går fick jag en smärre chock.

Jag har aldrig drabbats av virus (nej, inte heller på Win) men efter att ha tipsats om VLC media player (jag får ibland problem med visning av film i QuickTime) laddade jag ned programmet, installerade och öppnade en film.

Nästan omedelbart började muspekaren röra sig, Finder öppnades och stängdes och filmfönstret hackade sig fram över skärmen.

Jag kände en klump i magen (jag är inte så hemma på det där med trojaner och virus).

Men vänta lite, vad är det för klickande ljud jag hör? Klick - klick - klickeliklick...

Arghh, självklart, en av småttingarna (15 månader) har lyckats få tag på den trådlösa musen och gick runt i vardagsrummet med den. Nöjt klickandes och skakandes på den.

Phuii, ordningen återställd.

Den typen av virus har jag också råkat ut för!

Här dock i form av en 3åring som snott fjärrkontrollen!

Med tanke på att Symantec lagt ner åtskilliga riksdaler i att utveckla ett virusprogram till OSx bör det finnas en risk iaf. Annars kommer det väl med all säkerhet att komma (hrm symantec).

Bevaka tråden