Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken borta...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-02 18:30

Kör sen en tid tillbaka bara OS X på min ibook, men nu behöver jag OS 9 igen.

Men OS 9 installeraren hittar inte hårddisken när jag bootar om och kör från cd-skivan.

Hårddisken är formaterad som Mac OS Extended och jag har kollat efter den med skivverktyg, men den verkar spårlöst försvunnen...

Har även provat att välja cd-skivan som startobjekt i X istället för att hålla ner C när jag startar om.

Måste jag formatera om hela hårddisken och installera om X och OS 9 från början?

Har letat på Apples diskussionsforum och deras knowledgedatabase utan någon framgång...

hjälp! // Josefine

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jose:
Kör sen en tid tillbaka bara OS X på min ibook, men nu behöver jag OS 9 igen.

Men OS 9 installeraren hittar inte hårddisken när jag bootar om och kör från cd-skivan.

Hårddisken är formaterad som Mac OS Extended och jag har kollat efter den med skivverktyg, men den verkar spårlöst försvunnen...

Har även provat att välja cd-skivan som startobjekt i X istället för att hålla ner C när jag startar om.

Måste jag formatera om hela hårddisken och installera om X och OS 9 från början?

Har letat på Apples diskussionsforum och deras knowledgedatabase utan någon framgång...

hjälp! // Josefine

Ditt problem består egentligen i en sak bara. Mac OS X installerades först. Jag har varit ute för exakt samma sak. Först installerar man Mac OS X oför man tror att man inte behöver OS 9 något mer. Men sen en dag så visar det sig att du ändå måste använda det. OCh jag vet ingen annan lösning än att formatera om och installera Mac OS 9 först, sen Mac OS X. Fast har du två partitioner så bör man kunna installer Mac OS 9 efter OS X, fast givetvis på den andra partitionen.

Så tyvärr är det enda svar jag har att ge dig, att du måste formatera om och installera OS 9 först, sen lägga till OS X efter det. Så var det jag fick göra, inte särskilt kul, men det är enda sättet jag känner till.

[ 02 Juli 2002, 20:10: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-02 23:03

Grejen är väl den att det inte har installerats några OS9-drivrutiner på disken. Det finns en liten ruta man kan kryssa i för detta när man installerar OSX. Tyvärr vet jag inte om man kan installera dessa drivrutiner i efterhand.

1
Bevaka tråden