Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE/30

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Kom över en gammal SE/30, skulle tanka över allt i den till en annan mac, det fanns inte apple share i SE/30 så jag lade in ett sådant tillägg i den systemmappen, nu fungerar inte SE/30,systemfel ID=12, förmodligen var det ett för nytt tillägg som jag stoppade in, har tankat hem ett gammalt system 6.0 och försökt att starta upp med C nedtryckt, det går inte.
Nån som har något förslag?
Måste in och slänga det nya tillägget

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 14:20

Skaffa System 7.5.3 US från Apple. Installera det och använd fildelning, eller FTP:a över alltihop.

Problemet är att SE inte startar upp, behöver en startdiskett, eller nått bra tips, kan inte installera 7.5.3 via diskett ( 24 MB )

Det finns startdiskar på apples sida för gamla system. Jag har en för 7.5.3 någonstans som jag tror jag hittade på den här sidan.

Disk tools, eller disk utility bör den heta. Annars får du ta apples sökmotor till hjälp (har tyvärr ingen möjlighet att skeppa över min för närvarande, annars skulle jag gjort det).

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-09-22 19:22

Går det inte att starta upp utan tillägg? (hålla ned shift-tangenten under uppstarten)

Det fungerar inte att starta utan tillägg, troligen för gammal "burk"/ system

Skall leta efter rätta verktygen hos apple ( kollade innan men hittade inte! )

Tack för hjälpen

Hej igen

Hittade en bootdisk på; http://www.polarhome.com/service/bootdisk/MacOS/

Den var precis 1,4 MB, när jag skall spara den på en diskett fatts det 3 k på disketten, den var nyformatterad, vad gör jag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-22 21:09

Kolla på Jag´s House. Han har massor av grejor för äldre Macar. Kryssa runt där en stund så hittar du säkert vad du behöver.

[ 22 September 2002, 23:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Fixa några fler disketter. Storleken varierar mellan disketter på några k.

Skall testa det

Tack för hjälpen

• Oregistrerad
  • 2002-09-27 13:16

Guldsidan för alla gamla Mac-pulare är denna http://home.earthlink.net/~gamba2/
Kolla där så hittar du det du söker.
Hälsningar / Ingvar

• Medlem
  • 2002-09-27 14:38

Har kollat på sidan Ingvar, bootdisken för Plus, SE eller Classic som går igång med klocka är verkar väldigt kul. Syns man inte har något av dessa, skulle var roligt med en sådan "Macintoshklocka".

Hej Ingvar

Tack för tipset, tyvärr blir det nått fel ändå, jag har laddat hem boot disken, expanderat den och kopierat den på en floppy, när jag försöker att starta på "vanligt" sätt genom att hålla ner C, spottar "damen" (SE/30) ut disketten.
Jag har också försökt att att starta med tillägg avstängda, med shift nedtryckt, då problemet är att damen inte vill starta upp helt på grund av att jag matat henne med ett felaktigt tillägg.

Finns det andra kortkomandon till dessa gamla damer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-28 11:32

Åter igen, kolla på Jag´s House...

Hej

Jag har kollat på Jags house, tyvärr var den bootdisken för stor, saknades 3 k, har provat 15 olika disketter, samma sak, därav mitt fortsatta sökande

Tack ändå

System 7.0.1 (US)finns på länken nedan (från Apple). Ladda ner och montera. Skivan inehåller flera skivavbildningar som, tillsammans, utgör System 7.0.1. Bland dessa finns också "Disk Tools.image". Använd diskcopy för att göra en diskett från denna. System 7

När du startar en SE/30 från diskett behöver man ej hålla ner "C". Datorn kollar automatiskt om det finns någon systemdiskett i diskettdriven, om inte så försöker den starta från hårddisken. Ett trick som ofta fungerar är att snabbt stoppa in disketten igen om datorn spottar ut den under uppstart (dvs om man har något system på den som SE/30 inte verkar acceptera). Ett annat sätt som funkar i bland är att låta datorn "försöka" starta från hårdddisken (som ju inte går i det här fallet) när detta försök är avslutat (=blinkand ? etc på skärmen) så stoppar man in disketten. Datorn fortsätter då att boota från disketten. OM man har tur....

Om du sedan vill ladda in system 7.0.1 i datorn så tror jag att det bara är 4-5 disketter. System 7.5.3 kan du installera över nätverk. Antingen ethernet om du har ett kort i SE/30 eller via AppleTalk. Tar lite tid men fungerar utmärkt.

Hoppas något av ovan stående kan var till hjälp.

Tack för tipset, skall kolla detta

Fröjdan

1
Bevaka tråden