Bra Svante, du läste nästan första inlägget om att han just INTE ville köra över elnätet...
Min Hemmabio tråden slutade jag läsa då de talade om timestamp i IP packeten, vilket är en option som inte används, många av de options som finns i IP är dessutom "bannlysta" så routrar droppar packet med dessa satta..
Lite fakta om IPTV..
Det är en en multicast ström i mpeg-2, dock kodad uppenbarligen som ni har märkt, det går inte att använda ett router-modem eller en vanlig bredbands router för att dela upp denna signalen då den kommer som en separat PVC till modemet (tänk en logisk separat ledning om ni inte vet hur ATM funkar). Det krävs därför vad som vanligtvis kallas för ett Tripple-Play modem, som klarar dessa logiska ledningar för de olika tjänsterna, det är därför som det är flera kontakter i olika färger bak på modemet, en för varje "ledning".
Att brygga denna signalen med en DLink DWL-G810 eller Airport som tidigare föreslogs här går om man bara är medveten om vissa saker:
1. Måste vara ställda som rena bryggor, inga ändringar i paketen som med NAT ex.
2. Klarar att skyffla minst 5Mbit utan att tappa paket eller skapa delay/jitter vilket kommer att göra bild & ljud hackigt.
3. Du kommer att behöva 2 airports, eller d-link prylar, som skapar ett eget nätverk, du kan inte använda det som redan har hemma i huset.
4. Eventuella supportsamtal kommer bli en mardröm, så du vet..
Personligen skulle jag ju köra med kabel, då det trådlösa är alldeles för känsligt för störningar för att det skall alltid leverera en konstant bra bild..