Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjælp!!! kan inte starta min dator...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-07 14:17

hjælp!!! har en ibook och jobbar mest i osx. brukar sællan stænga av min dator, utan sætter den i vila... dock stængde jag den helt igår, vilket idag resulterade i att den ej går att starta... suck, jag trycker på knappen och den går igång, men visar endast en diskett med ett frågetecken! vad gøra? tacksam fær hjælp så fort som møjligt!
provade hålla nere alt-knappen och starta, men det hjælpte ej... fick upp några pilar och en hd-symbol, men sen kom disketten igen.
suck, någon som vet hur jag ska gøra??
mvh
fia

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: fia:
hjælp!!! har en ibook och jobbar mest i osx. brukar sællan stænga av min dator, utan sætter den i vila... dock stængde jag den helt igår, vilket idag resulterade i att den ej går att starta... suck, jag trycker på knappen och den går igång, men visar endast en diskett med ett frågetecken! vad gøra? tacksam fær hjælp så fort som møjligt!
provade hålla nere alt-knappen och starta, men det hjælpte ej... fick upp några pilar och en hd-symbol, men sen kom disketten igen.
suck, någon som vet hur jag ska gøra??
mvh
fia

Testa att sätta i en OS X skiva och starta upp på den, installera om OS X om du kan (och vill) och se om de funkar. Det kan vara enda lösningen. Eller testa att starta upp den med OS 9 skiva för att se om CD bootar som den ska. Annars vet jag att det finns en resetknapp någonstans på iBooken. Sitter på vänstersidan har jag för mig, vid alla utgångar. (Tro mig, det var vad Apple sa, "Har du testat att resetat den", supporten kunde bara den meningen)

Fick även som tips från Apples support att gå in och
ändra något i Open FirmWare, men det hjälpte inte det heller.

Låter skrämmande likt min gamla iBook som var i Holland TRE ggr för samma sak, Apple ville skicka den en fjärde, men vi vägrade förstås, en och samma dator i Holland tre ggr på EN månad, det var inte kul att äga en Mac i det läget..........

Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • 2002-07-07 17:45

jættetack, ska prova det du skriver! suck ja, visst blir man trøtt ibland...?! særskilt nær det liksom inte verkar finnas någon førklaring till varfør det sker. man blir lite smått irriterad! har førøvrigt provat "resetat", men utan resultat...
suck och åter suck...
fia

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-07-16 01:10

Jag tror att datorn inte hittar startskivan. När du alt-startar kommer HD-en upp, välj den, klicka på pilen. Om datorn startar så kolla vad som är förvalt som startskiva i mapen startskiva i systemmapen. Hoppas det årdnar sig för dig.

1
Bevaka tråden