Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dev-Team Jailbreak 1.1.3

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 15:53

Jag har efter 1.1.3 lyckats med att ha 0Kb ledigt på / partitionen så jag kan inte starta installer.app längre. Har dock inte hittat någon bra lösning på problemet.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 15:55
Ursprungligen av Jetwash:

Jag har efter 1.1.3 lyckats med att ha 0Kb ledigt på / partitionen så jag kan inte starta installer.app längre. Har dock inte hittat någon bra lösning på problemet.

Fick också det problemet. Jag löste det genom att SFTP:a in i telefonen och ta bort alla tredjepartsprogram utom Installer.app, sen satte jag rätt chmod på Installer och efter det gick jag in och installerade BossTool 0.35 för att flytta över ringtones och fonts till den andra partitionen och vips hade jag 90 mb ledigt, vill du flytta över program med så går det bra.

Lycka till

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 15:59
Ursprungligen av Hnke:

Fick också det problemet. Jag löste det genom att SFTP:a in i telefonen och ta bort alla tredjepartsprogram utom Installer.app, sen satte jag rätt chmod på Installer och efter det gick jag in och installerade BossTool 0.35 för att flytta över ringtones och fonts till den andra partitionen och vips hade jag 90 mb ledigt, vill du flytta över program med så går det bra.

Lycka till

Jag har bara installer.app utöver de som är standard. Har testat chmodda installer.app filerna, men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 10:48

1.1.3 och Stealth Sim

Nu har jag lusläst tråden (kan ha missat något..) och det verkar som att den allmänna uppfattningen är att det inte går att uppgradera en jailbreakad 1.1.2 till en jailbreakad 1.1.3 med t ex Stealth Sim, men de skriver att denna guide funkar. Är det någon som testat? Och fortfarande har en fullt fungerande iPhone?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-01 17:46
Ursprungligen av nija:

Nu har jag lusläst tråden (kan ha missat något..) och det verkar som att den allmänna uppfattningen är att det inte går att uppgradera en jailbreakad 1.1.2 till en jailbreakad 1.1.3 med t ex Stealth Sim, men de skriver att denna guide funkar. Är det någon som testat? Och fortfarande har en fullt fungerande iPhone?

Ja. Har en 1.1.2 OTB med StealthSIM och det fungerar fint.
Jag tog dock det säkra före det osäkra och rensade telefonen helt innan. Dvs, ner till 1.1.1., tillbaka till 1.1.2 och sen till 1.1.3. Känns även efteråt som att det var den rätta vägen att gå, då folk verkar ha haft problem med att uppgradera annars.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 16:15

Prova ladda ner senaste BossTool här och SFTP:a över den:
http://installerpackages.com/bosstool.zip

För sedan över fonts och ringtones för att se om du får mer utrymme.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 16:28
Ursprungligen av Hnke:

Prova ladda ner senaste BossTool här och SFTP:a över den:
http://installerpackages.com/bosstool.zip

För sedan över fonts och ringtones för att se om du får mer utrymme.

Måste först rensa bort nåt för att få in bosstool, frågan är bara vad?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 16:34

Prova för över det ändå, jag hade också problemet att det stod 0MB kvar men där kan inte varit så lite kvar och jag lyckades föra över nya BossTool sen fungerade det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-30 16:34

Min 1.1.3a gick otroligt fint tills den plötsligt fick helfrys och hamnade i itunes recovery mode... Fick börja om med hela processen o sov 4 timmar i natt. Jag körde dev teams upgrade och hade ganska få tredjepartsgrejjer på. Sammanbrottet kom efter att jag försökt klämma in navizon, swe phones svenska nummer/menyer, hård kört Google Maps positionering och laddat och avbrutit installern ngra ggr... ingen inbördes ordning

Nåväl... på 1.1.1 nu utan ngt extra och är lite tveksam till att börja om. Men speeden i 1.1.3 var påtagligt bättre så det lockar...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-30 20:24
Ursprungligen av Wiberg:

Nåväl... på 1.1.1 nu utan ngt extra och är lite tveksam till att börja om. Men speeden i 1.1.3 var påtagligt bättre så det lockar...

Jag körde 1.1.2 i ett par månader och upplever inte att 1.1.3 är snabbare. Om du bara söker speeden och vill ha en stabil telefon, så testa kör in 1.1.2.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-30 21:11
Ursprungligen av wat:

Jag körde 1.1.2 i ett par månader och upplever inte att 1.1.3 är snabbare. Om du bara söker speeden och vill ha en stabil telefon, så testa kör in 1.1.2.

Jo, 1.1.2 var också den lite kvickare - men det sägs på nätet att apple faktiskt speedbumpat 1.1.3 till att leverera mer processorkraft. Sant eller ej - det var skillnad på min lur.

Jag installerar förmodligen 1.1.3 igen snart - skall bara övervaka utvecklingen lite till tills en erkänt stabil lösning finns ute.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 16:44

Jetwash: Får du inte in BossTool så kan du prova nedanstående (om du vågar), det ska göra samma sak som BossTool. Anledningen till att Installer inte startar är att där inte är tillräckligt med utrymme.

How to manually free up space on the root partition
(do this before upgrading to 1.1.3. Also do this at your own risk, I will not take responsibility if something bad happens. During the copy 'cp' steps make sure you have autolock set to 'never' and you have plenty of battery charge)

1. ssh to the phone
2. cp -Rp /Applications /private/var/root/Applications
3. cp -Rp /Library/Fonts /private/var/root/Fonts
4. rm -rf /Applications (be careful here!!!)
5. rm -rf /Library/Fonts
6. ln -s /private/var/root/Applications /Applications
7. ln -s /private/var/root/Fonts /Library/Fonts
8. upgrade

Will free a minimum of approx 90mb.

Vill du kan du ju börja med att bara föra över fonts dvs skippa steg 2,4 och 6.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 20:47
Ursprungligen av Hnke:

3. cp -Rp /Library/Fonts /private/var/root/Fonts

Jag har inte ens /Library/Fonts

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 21:46
Ursprungligen av Jetwash:

Jag har inte ens /Library/Fonts

Ok, vågar du kan du ju prova med Applications annars. I värsta fall får du ju börja om genom DFU till 1.1.1 och sen därifrån...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 22:06
Ursprungligen av Hnke:

Ok, vågar du kan du ju prova med Applications annars. I värsta fall får du ju börja om genom DFU till 1.1.1 och sen därifrån...

Jag kan installera program via SSH och köra de, det är min installer som inte funkar.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 22:41
Ursprungligen av Jetwash:

Jag kan installera program via SSH och köra de, det är min installer som inte funkar.

Ok, men har du lyckats få in BossTool 0.35 så du kan se hur mycket utrymme du har kvar på / ?

Har för mig jag läste någonstans på modmyifone.com att man kunde ta bort en fil som Installer.app använde och sen löste det någras problem vad gäller krasch av Installer.app, lösningar som jag vet att folk gjort när deras Installer.app kraschat i 1.1.3:

1. Chmod 777 => Sen fungerar det
2. Fixa utrymme med bosstool så Installer.app inte reagerar över att det är 0MB kvar på /
3. Ta bort en fil i någon installermapp som Installer.app använder (Ska försöka leta upp vilken det är...)
4. Ladda ner en ny kopia av installer.app här: http://rapidshare.com/files/87360689/Installer.zip.html

lycka till!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 23:01
Ursprungligen av Hnke:

4. Ladda ner en ny kopia av installer.app här:

Tack! Precis vad jag behövde, nu funkar installer.app!

Fick sen "main script execution failed" i installer , som i denna tråd:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/235038-svenska-i-1-1-3-ger-main-script-execution-failed.html

Hittade en lösning:
http://www.modiphone.net/installer-main-script-execution-failed-fix/

Senast redigerat 2008-01-30 23:15
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 23:49
Ursprungligen av Hnke:

2. Fixa utrymme med bosstool så Installer.app inte reagerar över att det är 0MB kvar på /

Testade att köra bosstool på Applications, först sa den att /etc/fstab hade norwrite och behövde manuellt editeras, sagt och gjort, körde bosstool igen på Applications, inget händer, fortfarande 0MB ledigt.

Ursprungligen av Jetwash:

Testade att köra bosstool på Applications, först sa den att /etc/fstab hade norwrite och behövde manuellt editeras, sagt och gjort, körde bosstool igen på Applications, inget händer, fortfarande 0MB ledigt.

Jag har läst om dina problem med att uppdatera... Tycker du fortfarande att det var rätt av dig att låsa tråden där jag gav rådet att INTE uppdatera för att det "skulle förvirra" folk som vill uppdatera?

Jag tycker verkligen det är på sin plats att varna folk för att försöka uppdatera till 1.1.3. Det är MÅNGA som har många olika små problem med Installer, Nummerformatering, tidsinställning, synk osv. Jag har löst det mesta men det dyker upp nya smågrejer hela tiden; typ Term-vt100 funkar inte, jag har fortfarande inte kunnat lösa tids-zons-problemet för sortering av SMS, Summerboard funkar inte helt ut... Jag är nog faktiskt rätt besviken på DevTeam som släppte en lösning som inte var mer integrerad. Kanske blev dom stressade av Nate True. Men ändå.

Så. Om man gillar att sitta med terminalen och pilla i filer, leta på forum och testa sig fram, då är 1.1.3 ett roligt projekt. Men om man vill ha en telefon som bara funkar gör man bäst i att avstå. För ärligt talat, ingen kan säga att det finns så många nya funktioner (eller att den skulle bli snabbare) att det är värt jobbet. Tycker jag.

Körde den som ligger i installer och allt funkade klockrent tills jag la in Swephone till 1.1.3.
Gjorde omboot men nu kan jag inte komma åt telefonen.
Jag kan slå in min pinkod men jag kommer inte in i menysystemet utan istället kan jag enbart slå nödnummer.
iTunes påpekar att det är fel på telefonen.

Ursprungligen av heiko:

Körde den som ligger i installer och allt funkade klockrent tills jag la in Swephone till 1.1.3.
Gjorde omboot men nu kan jag inte komma åt telefonen.
Jag kan slå in min pinkod men jag kommer inte in i menysystemet utan istället kan jag enbart slå nödnummer.
iTunes påpekar att det är fel på telefonen.

Har nergraderat den till 1.1.1 men får tyvärr inte loss den från recoverymode.
Få se om jag kan hitta någon info om detta.
Har aldrig haft någon strul med de uppgraderingar som jag gjort från 1.0.2 upp till 1.1.2.
Kör med IPSF som upplåsning.

  • Medlem
  • 2008-01-30 17:32

Nyligen uppdaterat till 1.1.3 med dev teams version via installer...
Fungerade fint...
Men nu på min 1.1.3 så fungerar inget ljud alls, musiken vill inte starta, telefonen ringer inte... inget ljud alls helt enkelt. Det samma gäller för filmer i youtube och allt sånt, står bara this video cant be played...

Någon som vet nått om det problemet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-30 21:08
Ursprungligen av kato:

Nyligen uppdaterat till 1.1.3 med dev teams version via installer...
Fungerade fint...
Men nu på min 1.1.3 så fungerar inget ljud alls, musiken vill inte starta, telefonen ringer inte... inget ljud alls helt enkelt. Det samma gäller för filmer i youtube och allt sånt, står bara this video cant be played...

Någon som vet nått om det problemet?

Det kan vara en annan bug eller feature. Hade en liknande grej med 1.1.2 förra veckan - hittade några få bloggar på nätet som beskrev lösningen: ta dina vanliga hörlurar och stoppa in/dra ut dem 3 ggr i följd... mitt ljud kom i allfall tillbaka.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-30 20:34

För mig gick det åt fanders med uppgraderingen till 1.1.3. Allt gick enligt listan på http://modmyifone.com/wiki/index.php/OsX113devjailbreak men när den startade om kom den bara till äpplet, där har den stått i en timma ca och i bland blinkar den till men det händer inget mer. Provade då att starta om den men den kommer bara till äpplet lika förb. Någon som har råd?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-31 08:43
Ursprungligen av MatsOlov:

För mig gick det åt fanders med uppgraderingen till 1.1.3. Allt gick enligt listan på http://modmyifone.com/wiki/index.php/OsX113devjailbreak men när den startade om kom den bara till äpplet, där har den stått i en timma ca och i bland blinkar den till men det händer inget mer. Provade då att starta om den men den kommer bara till äpplet lika förb. Någon som har råd?

Fick den tillslut att starta om så att jag kunde nedgradera, körde om hela resan ,nu kan man den snart utantill , och uppgraderade till 1.1.3 via installern, gick bra men den stod och installerade i drygt 60 min innan den var klar.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-31 09:13

Hmmm, jag blir ju mer och mer tveksam till 1.1.3. Verkar kunna uppstå en hel del "problem" vid installation och sen verkar den ju inte helt stabil med sms som sorteras i fel ordning osv... Mest intresserad av prestandaökningen, sitter på 1.1.1 nu så det blir nog en uppdatering till 1.1.2. Den verkar iaf stabil och något snabbare.
Ni som uppdaterat från 1.1.1 ->1.1.2, kan man lägga över de filerna som ska ligga i "/" via ex ifuntastic ist för ssh/sftp? Måste man köra nån typ av chmod på dem isf? Tack

SSH Funkar inte efter uppdateringen till 1.1.3

Några förslag?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-30 21:39
Ursprungligen av brainstorm:

SSH Funkar inte efter uppdateringen till 1.1.3

Några förslag?

Funkar Installer.app så prova att installera därifrån.

Ursprungligen av Hnke:

Funkar Installer.app så prova att installera därifrån.

Jag har Open SSH installerat, men jag kommer inte åt Telefonen med WinSCP.
Det står bara Network error när jag försöker ansluta till telefonen.
kan inte heller stänga av SSH på telefonen.

Det var jag som skrev in fel lösenord
men nu kommer det upp hela tiden att jag har dåligt med utrymme

Bevaka tråden