Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Apple TV?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-30 19:45

Jag har köpt en ny TV idag och ska nu installera den tillsammans med en nyinköpt Apple TV; jag har anslutit allting enligt manualerna men får inte upp ngt av Apple TV på skärmen?
Vad kan vara felet??
TV:n är en Sony 32" LCD.

Tacksam för tips!

• Medlem
  • 2008-01-30 20:29

Jag hade samma problem vid min första installation. Det visade det sig vara HDMI-kabeln som var trasig. Komponentvideoutgången fungerade så jag kunde prova Apple TV'n ändå första kvällen. Med en ny HDMI-kabel fungerade allt perfekt.

Det kanske är en "ful-HDMI" utan HDCP (kopieringsskydd). Det verkar i alla fall ha varit problemet hos en av mina kunder. Apple skriver dock inget om att det krävs, bara att det skall vara 1.3-compliant, vilket i och för sig innefattar HDCP.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 10:18

"Ful-HDMI"?

Var inte riktigt med på det senaste inlägget om "Ful-HDMI"; mest beroende av att jag inte är så insatt i tekniken. Jag köpte den kabel jag använder på Siba tillsammans med TV:n för 149kr, kan det tänkas vara en sån kabel då? Vad bör jag köpa? Vilken prisklass?

Ursprungligen av 4007:

Var inte riktigt med på det senaste inlägget om "Ful-HDMI"; mest beroende av att jag inte är så insatt i tekniken. Jag köpte den kabel jag använder på Siba tillsammans med TV:n för 149kr, kan det tänkas vara en sån kabel då? Vad bör jag köpa? Vilken prisklass?

Ring Siba och fråga om kabeln. Det kan ju trots allt vara så att kabeln är trasig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 16:12

Nu har jag köpt en ny HDMI-kabel som inte heller fungerar; gör jag ngt helt tokigt, har inte gjort ngt annat än de steg som beskrivs i manualen för Apple TV; bara anslutit nätsladd och HDMI; ska inte Apple TV dyka upp på TV:n då??

Ursprungligen av 4007:

Nu har jag köpt en ny HDMI-kabel som inte heller fungerar; gör jag ngt helt tokigt, har inte gjort ngt annat än de steg som beskrivs i manualen för Apple TV; bara anslutit nätsladd och HDMI; ska inte Apple TV dyka upp på TV:n då??

I min TV måste jag byta bild till just HDMI kontakten, det funkar inte som scart där det byts över automatiskt (på min TV alltså). Men det antar jag att du redan provat?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 17:14

Nu funkade det! Trodde jag provat med att byta till rätt AV ingång på TV:n men det fanns tydligen flera möjliga och nu testade jag alla och då verkade det funka på en av dem!

Ursprungligen av 4007:

Nu funkade det! Trodde jag provat med att byta till rätt AV ingång på TV:n men det fanns tydligen flera möjliga och nu testade jag alla och då verkade det funka på en av dem!

Aah! Du har ju en Sony-TV (precis som jag) och kanske är van vid att TV:n byter ingång själv. Det funkar inte med AppleTV:n (än). Jag har mistrat lite med TV:ns HDMI-inställningar, men AppleTV:n verkar inte vara godkänd HDMI-enhet. Godkänd så tillvida at TV:n kan prata annat än ljud och bild med den.

Har du valt HDMI som källa på TVn?

Jag gjorde som du, anslöt nätsladd, HDMI, valde HDMI i TVn sen kom bilden efter att TVn dragit igång, tog kanske 30 sek första gången.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 17:42

nu har du två HDMI kablar i alla fall, man vet inte när man behöver det

Det skickas väl aldrig en aktiveringssignal via HDMI tyvärr. Det är ju en av "fördelarna" med SCART, om man nu kan se det så :).

Ursprungligen av phindus:

Det skickas väl aldrig en aktiveringssignal via HDMI tyvärr. Det är ju en av "fördelarna" med SCART, om man nu kan se det så :).

Sonys grejer pratar i alla fall med varandra via HDMI och kan kicka igång en annan enhet. Kör man EPG:n på TV:n och vill spela in ett annat program, startar hårddiskinpelaren och gör jobbet.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Sonys grejer pratar i alla fall med varandra via HDMI och kan kicka igång en annan enhet. Kör man EPG:n på TV:n och vill spela in ett annat program, startar hårddiskinpelaren och gör jobbet.

Ok, spännande. Har jag inte varit med om förut. Min Sony PS3 pratar inte snällt med min Sony Bravia iaf :).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:06
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Denna "styrning" via HDMI bygger på standarden "CEC" vilket står för "Consumer Electronics Control"

Sony kallar det för ”Bravia Theatre sync/EZ sync”
Panasonic kallar det ”Viera Link”
Samsung kallar det ”Anynet”
Sharp kallar det ”Aquos link”
Toshiba kallar det ”Regza Link”
Onkyo kallar det ”RIHD”
Lg kallar det ”Simplink”

(Listan kommer från annat forum...)

Om det sedan fungerar mellan märkena…tja…vem vet…;)

- Torkel

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-07 21:42

SCART styrs med en 5 volts spänningsmatning på en ledare - detta kickar igång grejerna - en gammal standard...men i början var det inte alla apparater som hängde med.
HDMI har nog ingen speciell matning för att tala om att man finns, men digitala signaler behöver inte sådant...dom talar hela tiden om att dom finns och har paket att skicka. Om en apparat inte noterar detta så är det apparatens fel. Fler och fler apparater börjar nu aktivt känna av om det kommer in HDMI och switchar då till källan, men fortfarande verkar det vara ganska sällsynt. I sinom tid har dock alla apparater detta. Det kommer.

Ursprungligen av mjg:

SCART styrs med en 5 volts spänningsmatning på en ledare - detta kickar igång grejerna - en gammal standard...men i början var det inte alla apparater som hängde med.
HDMI har nog ingen speciell matning för att tala om att man finns, men digitala signaler behöver inte sådant...dom talar hela tiden om att dom finns och har paket att skicka. Om en apparat inte noterar detta så är det apparatens fel. Fler och fler apparater börjar nu aktivt känna av om det kommer in HDMI och switchar då till källan, men fortfarande verkar det vara ganska sällsynt. I sinom tid har dock alla apparater detta. Det kommer.

Det kan jag tro på. Tycker inte det borde vara så svårt att implementera, men det kräver ju som du säger att mottagaren (displayen) vet vad den skall göra. Tror inte min LCD som nu har ett par år på nacken fixar det. Lika så med många andra äldre modeller. Sedan hur är det tillverkare emellan? Finns det någon form av standard eller är det så att sony prylar endast talar med sony prylar osv?

Som vanligt då, det funkar ibland ;).

Videoformatet stöds ej

Försöker få min just inköpta AppleTV att fungera med en Philips 42PFL9632. Skärmen är bara svart förutom texten "Videoformatet stöds ej" uppe till höger. Anslutningen är med en svindyr HDMI-kabel. Och i TV:n har jag angett rätt indata (HDMI-1) för AppleTV.
Någon som känner till problemet?

Fixade sig med "videosignalen"

Jag bytte HDMI-port i TV:n, från 1 till 3, och då fixade det sig.

1
Bevaka tråden