Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med inställningen "Modem"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt mig en fin gammal imac 400 DV SE och installerat Mac OS 9.2.2 (svenskt). När jag skulle koppla upp den mot nätet via modem så blev det ett konstigt fel. Den mumlade något om att det var ett Open Transport-relaterat fel, eller eventuellt fel port. Jag kolla under "modem" och där står det "Anslut via: [i]". Om jag kollar på en annan Mac OS 9-maskin så står där "Internt modem". Borde det inte stå så på imacen oxo? Jag har kört X så länge så jag känner mig lite bort i 9:an
Kan det vara så att modemet är paj, eller till och med icke-existerande?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-01-04 16:05

Intressant fråga.
Jag använder 9.2.2 på en iMac rev C och jag har gått igenom hela datorn (även vänt uppockned och skakat lite), men jag inte hittat något sätt att ange vart den hittar modemet.

Om du ansluter telekabel i datorns ingång och sedan kontrollerar om telefonerna efter datorn fungerar så är i allafall den delen av modemet riktigt.

Sedan så kan du starta Fax-programvaran, den skall fungera helt oberoende av tcp/ip.
Fungerar inte det så skaffa ett externt USB-modem.

Jag ska testa dina tips så får vi se vad som händer. Det kanske vore lika bra med ett externt modem eftersom jag bor på landet och har lufttråd. Åskan kan vara rätt elak mot datorer som bor som min iMac

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-01-04 16:10

Glömde en sak, har du angett PPP i Tcp/ip inställningen.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-01-04 16:15

Jag har samma erfarenhet av åskan den har tagit några faxar och modem.
Men Jag pratade med televerket (Dåvarande) och fick hem en rulle telekabel, därefter så lade jag jordkabel till närmaste plint varigenom min el och telematning går parallellt flera 100m, därefter så har jag inga problem med överspänning.
Tidigare så fungerade mitt Tele och El-nät som en stor dipolantenn för åskväder.

Rättade stavfel

[ 05 Januari 2003, 11:08: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

• Medlem
  • 2003-01-10 14:25

Prova att kolla "Nätverksöversikten" i programmet "Apple Systeminformation", vilket bör ligga i Applemenyn, där ska det gå att se om du har ett moden i burken.. Men jag tror att det är drivrutinen som spökar, den ska heta "iMac Internal 56k" och den ska ligga i mappen "Modem Scripts" (HD:Systemmapp:Tillägg:Modem Scripts)
Har du inte den, så finns den att tanka ner från apples hemsida, annars kan jag skicka den till dig.

• Medlem
  • 2003-01-10 14:27

Oops.. Jag hade visst fel om det senare, det är kanske inget skumt med drivrutinen trots allt.

Jag hittade en gammal tråd jag tror jag kan fortsätta på...

Sitter med en bekants iMac som behövde nytt system. Jag fick inte med några CD-skivor så jag har mixtrat lite för att få in ett nytt 8.6-system. Jag hittade en G3 8.5 CD på jobbet. Den gick inte att starta och installera från men jag kunde kopierade systemmappen från den där imagefilen som ska användas vid en komplett restore. Så jag fick in 8.5 på det sättet och sen körde jag 8.6 uppdateringen utan bekymmer.

Nu är problemet att jag inte kan välja PPP under TCP/IP. Jag letade fram installationen för Apple Remote Access Klient på CD-skivan och installerade den på nytt men det blir ingen skillnad. Känner mig lite ringrostig på OS 9 så jag vet inte hur jag tar mig vidare.

Installerade om ARA en gång till nu med rätt version för 8.6. Nu kan jag ställa in PPP i TCP/IP men under inställningen Modem finns inga val att göra. Den är fastlåst på IR. Jag avaktiverar då alla IR-inställningar och startar om och och då visas "det finns inga tillgängliga..." istället.

Jag har även testat att ta bort hela mappen Programinställningar och startat om för att låta systemet bygga nya prefsfiler men det ger ingen skillnad.

Vad är det jag saknar i systemet?

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Installerade om ARA en gång till nu med rätt version för 8.6. Nu kan jag ställa in PPP i TCP/IP men under inställningen Modem finns inga val att göra. Den är fastlåst på IR. Jag avaktiverar då alla IR-inställningar och startar om och och då visas "det finns inga tillgängliga..." istället.

Jag har även testat att ta bort hela mappen Programinställningar och startat om för att låta systemet bygga nya prefsfiler men det ger ingen skillnad.

Vad är det jag saknar i systemet?

Dum fråga kanske, men har du kollat i systemmappen; tillägg, att Modem Scripts finns där, och är tillägget aktiverat?

F

Det var just det jag upptäckte. Eftersom CD-skivan jag använde var för en G3 så läggs det in ett tillägg som heter Powermac G3 modem. Detta hade jag avvaktiverat men jag missade att jag inte hade något tillägg som heter iMac Modem. Jag startade en ny tråd för att efterlysa detta tillägg. Fick en sådan fil sent igår men har inte hunnit testa än.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det var just det jag upptäckte. Eftersom CD-skivan jag använde var för en G3 så läggs det in ett tillägg som heter Powermac G3 modem. Detta hade jag avvaktiverat men jag missade att jag inte hade något tillägg som heter iMac Modem. Jag startade en ny tråd för att efterlysa detta tillägg. Fick en sådan fil sent igår men har inte hunnit testa än.

Hör av dig hur det gick

F

Jag tror jag har allt på plats nu men polarn skickade inte med någon modemsladd. Den enda sladd jag hittade hemma är det något tok med. Med den sladden ikopplad så får jag ingen signal i telefonen. Datorn säger också samma sak när den försöker koppla upp - ingen signal. Detta är troligen en sladd jag fått med till en annan mac. Sladden är aldrig använd tidigare för den hade aldrig varit upprullad så att säga. Finns det något känt problem med modemsladdar som jag kan fixa själv?

Kom nu på att jag hade samma fel en gång, det blev så när jag hade både mellanproppen och telefonjacket i, tog jag bort telefonen så fungerade det, helmysko

F

Det var ett fel på sladden trots att den såg ny ut. Jag rotade fram en till och sen gick allt vägen till slut.

Jag var lite för snabb med att kasta den ursprungliga systemmappen men jag trodde nog jag var klar när jag gjorde så.

1
Bevaka tråden