Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer XP hitta SATA-disken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu tänkte jag installera XP på min förinstallerade Vista-burk och köra med två OS. Jag tänkte använda Vistboot Pro för att lösa det problemet. Jag har skaffat separat disk för XP-installationen.

Efter att ha tittat runt på olika forum blir jag fundersam - det nämns emellanåt att XP inte kommer att hitta SATA-disken.

Är det nån som har erfarenhet av en sån här installation? Mina kunskaper härom är mycket ringa, så kan nån guida och reda ut vore jag mycket tacksam!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-01 08:18

Du kommer antagligen att behöva en diskett (ja det är sant, windowsinstallationen accepterar inget annat medium än diskett för extradrivare) med drivare för ditt SATA-chipset. Sån brukar följa med moderkort/dator i vanliga fall, annars så finns den oftast att ta hem från tillverkarens websida.

Hoppas XP SP3 kommer att ha stöd för S-ATA2 i installationen, eller iaf kan acceptera andra media än gamla ruttna disketter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-01 09:26

Man måste inte använda disketter om man behöver extra drivrutiner i XP-installationen. Man kan också slipstreama en XP-installation. Det gjorde jag på min jobbdator för att få med SAS-drivrutinerna. Fungerade finfint.

Ursprungligen av amino:

Man kan också slipstreama en XP-installation. .

Vad innebär det? Jag saknar diskettstation på burken, så ett alternativ vore bra.
Min XP-skiva är tidig, så den har inte med SP2.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-02 11:02
Ursprungligen av deadbeat:

Vad innebär det? Jag saknar diskettstation på burken, så ett alternativ vore bra.
Min XP-skiva är tidig, så den har inte med SP2.

Det innebär att du bygger en ny XP-installations-CD med de drivrutiner och annat du vill ha med, t ex Service Pack 2. Läs mer på t ex http://www.maximumpc.com/article/How-To--Slipstream-your-XP-installation.

Tror de senare xp-skivorna med sp2 har det integrerat. Har varje fall inte haft något problem med det på ett par år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-01 15:17

http://www.nliteos.com/ är användbart om man vill göra egen xp-installations-cd

  • Medlem
  • 2008-02-02 13:21

Rekommenderar nLite jag med. Enkelt och föredömligt även om man faktiskt bör läsa igenom guiden samtidig man mekar första gången. Det som är bra är att man kan förställa många saker samt ta bort komponenter man inte vill ha.

Unattended install is the shit

1
Bevaka tråden