Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livstid på CEM-3340

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur länge dessa gamla VCO-chip orkar med? Hur lätt är det att hitta fungerande?

Cem3340 chippen finns i följande synthar: Crumar Spirit, MemoryMoog, Oberheim OB8 - OBX-a OB-SX, Roland Jupiter 6, Roland Sh-101 / Mc-202, Prophet 5, Pro-One....

Behöver man känna sig stressad om man har en synth med detta chip??

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-25 15:26
Ursprungligen av Utsidare:

Behöver man känna sig stressad om man har en synth med detta chip??

Nej, dessa chip är relativt lätta att få tag på även om det betingar ett ganska högt pris idag. Är du rädd att dessa chip ska gå sönder så kan du ju alltid köpa på dig några att ha som reserv.

Jag har en del gamla analaogsynthar och jag samlar kontinuerligt på mig reservdelar till dem eftersom jag är ytterst paranoid Jag har bl a Prophet-5 rev 2 som det sitter gamla SSM-kretsar i. Vissa av dessa kretsar börjar bli tämligen svåra att få tag på idag. För att vara säker på att kunna använda min Prophet under lång tid framöver så har jag samlat på mig ett omfattande reservdelslager av gamla SSM-kretsar. Jag har bl a:

12 st - SSM2030 (Oscillator)
6 st - SSM2040 (Filter)
3 st - SSM2050 (Envelope gen)
20 st - SSM 2020 (VCA)

Jag tror inte du behöver vara så orolig.
Oftast går chips sönder p.g.a:
1. Felaktig produktion. (de innehåller defekter)
2. Felaktig/dålig konstruktion som påfrestar chippet.
3. Dig när du är där och pillar med dina statiskt laddade fingrar
4. Omgivandekomponenter blir dåliga och påverkar chippet genom kortslutning, för hög spänning m.m. Tänker främst på torkande elektrolytkondensatorer men chansen är oftast rätt liten att de skulle ställa till med ovanstående.

Annars bör chippet hålla så länge som farfarsfars gamla byrå som har gått i arv.

• Medlem
  • 2004-11-25 18:41

Det är rätt lätt att få tag på Cem3340 men man får betala för dom. Däremot är det jävligt svårt att hitta Cem3374. Dual Oscillator chip som sitter i Oberheim Xpander, matrix 12, Akai Vx600 och Chroma Polaris. Chipparna har visst inte samma livslängd som 3340´. Näst intill omöjliga att hitta. Det är orsaken till att jag inte har köpt mig en Xpander.

Ja Asbjörn ditt resonemang är lite intressant. Det kan nog skilja rätt mycket mellan olika chips. Det i Matrix1000 är ju känt för att gå sönder. Om det är p.g.a. grundkonstruktionen eller eller en dålig batch vet jag inte.

• Oregistrerad
  • 2004-11-28 21:52

Detta kanske är en dum fråga, men om ett chip skulle gå sönder (ta ett CEM 3340 som exempel) och det inte finns att få tag på: skulle det med ledning av dokumentationen som finns till chippet gå att konstruera ett kretskort som gör ungefär samma sak? Jag menar, ett chip är ju i princip en minikrets? Det skulle bli avsevärt större, men rent principiellt, skulle det gå att göra? Går det att få ett liknande ljud eller är chippens ljud unikt? Skulle man få problem med andra saker såsom matarspänning etc.?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 22:00

Thomas Kahn,

Intressant frågeställning ... Synthesizers Technology har ju försökt sig på konstycket att klona ett SSM2040 filter.

http://www.synthtech.com/motm440.html

Tekniskt borde det ju vara möjligt men frågan är om ljudet blir identiskt med en integrerad krets? ...

Nu blev jag lite skraj... Fick hem en Chroma Polaris nu i veckan, även om den (efter lite pillande) funkar som den ska.

Azzer, är du säker på att den dåliga tillgängligheten beror på dålig byggkvalitet? Och inte bara limiterad upplaga?

• Medlem
  • 2004-11-29 00:31
Ursprungligen av Hackemoff:

Nu blev jag lite skraj... Fick hem en Chroma Polaris nu i veckan, även om den (efter lite pillande) funkar som den ska.

Azzer, är du säker på att den dåliga tillgängligheten beror på dålig byggkvalitet? Och inte bara limiterad upplaga?

Inte meningen att skrämma någon....Många av dom som ha behövt byta ut chipparna är folk som haft synthar i dåligt skick eller giggat dom i många år. Detta har jag faktiskt bara hört om xpandern och Matrix 12an. Inte hört något dåligt om Chroman. Det konstiga är att det var mycket lättare att få tag på Cem3374 än Cem3340 på början av 90 talet. Sen vände situationen helt och hållet. Misstänker att Oberheim (vid det läget ägd av Gibson) köpte upp det mesta 3374or som dom fick tag på för användningen till productionen av Ob-mx'an som också använder CEM3374. Rätt ovanligt för en synth som är tillverkad så sent som 1994 att använda dessa chippar. I vilket fall som hellst så skulle jag rekomendera att du köper upp några chippar om du ser några så småningom.

Gammal, men intressant tråd.

En teoretisk fråga. Eftersom priser och efterfrågan på sådana där chip borde öka i och med det stora intresset för gamla analoger, borde det inte vara möjligt att producera nya sådana chip som CEM och SSM?

Det kan ju knappast vara hightech idag? Finns det inte legotillverkare av chip? Någon borde kunna tjäna en slant på det...

Det är INTE billigt att ta fram en ny produktionslinje för halvledare. Och även om "artwork" för klassiska CEM och SSM finns helt bevarade så är det nog troligt att över tjugo år gamla produktionsprocesser inte finns längre, så man åker på att göra om jobbet helt och hållet med nya tekniker ändå.
Ett tag under nittiotalets första hälft var det väl någon firma (On-Chip?) som körde några batchar CEM av olika slag, men de lade ner det rätt snart.
Kretsarna må vara dyra och eftertraktade men i den stora stora elektronikvärlden är (analog-/veteran-)syntetisatorentusiasterna en försvinnande liten obskyritet.
Alesis vågade ju sig faktiskt på att nyutveckla analoga syntkretsar till sin Andromeda, men det gick ju inget vidare det heller. Fantastisk synt, ädelt tilltag, men det blev för dyrt, gick inte att göra tillräcklig business på det.

Liten fundering...
Egentligen är det vårt eget fel som är så j*vla snåla och förväntar oss nåt i stil med Moogmodularer för ett pris i klass med en köksradio.
Kolla in vad en någorlunda seriös strängbändare lägger på sin gitarr, sin förstärkare och sin pedalbräda. Kolla vad ett duktigt hårdrocktrumset kan kosta.... Och till det kommer slitdelar som strängar, skinn, stockar och nya elektronrör.
Skulle vi syntmuppar vara beredda att lägga samma stålar på våra instrument så skulle det finnas Memorymoog mkVII med 64 röster till salu idag i vartenda musikaffär, och att ha aktier i Curtis vore som att ha aktier i Intel!

/RtMI

• Medlem
  • 2008-02-02 16:19
Ursprungligen av Rotwang:

Liten fundering...
Egentligen är det vårt eget fel som är så j*vla snåla och förväntar oss nåt i stil med Moogmodularer för ett pris i klass med en köksradio.
Kolla in vad en någorlunda seriös strängbändare lägger på sin gitarr, sin förstärkare och sin pedalbräda. Kolla vad ett duktigt hårdrocktrumset kan kosta.... Och till det kommer slitdelar som strängar, skinn, stockar och nya elektronrör.
Skulle vi syntmuppar vara beredda att lägga samma stålar på våra instrument så skulle det finnas Memorymoog mkVII med 64 röster till salu idag i vartenda musikaffär, och att ha aktier i Curtis vore som att ha aktier i Intel!

mm, det där är lite tragiskt att betrakta ur synth-perspektiv... utvecklingen har ju så extremt tydligt gått från stort och skruvbart till litet, billigt och ganska tråkigt att programmera... Det känns ibland som om besparingar/vinst har varit utvecklingens enda fokus. Nog vann man stablitet och möjligheter också, men ändå... Numera finns ju dock faktiskt en hel del alternativ om man vill ha sig en riktig skruvsynth med massor av rattar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 01:05

Men vi måste ju minst ha 8st synthar var, då blir det ju dyrt!

Beror på hur hängiven man är.
Kolla in en seriös raggare som lever för sin bil. Flera ton amerikansk blysläde med massor av krom och en motor som dricker en tank soppa till korvkiosken och tillbaks.
Kolla in en sportmotorcykelfåne som skall ha R1 och vurpa stup i kvarten. Bara ett års försäkring köper man ju en Memorymoog för!
Krafsa båtfolket på vegamössan och få dem att erkänna vad de lägger på sin balja, båtplats, bottenfärg och annat marinrelaterat.
Folk håller på med segelflyg, dyker, reser jorden runt, skaffar husbil, klättrar i berg, ramlar nerför alperna med plank under fötterna...
Isses vad det finns saker att bränna hysteriska stålar på.

Sen finns det ju eliten - de som skaffar barn... *ka-ching*

Dryga halvdussinet trettiotusenkronorssyntar införskaffade under några års tid är inte alls så mycket att yla om i jämförelse.

Och tänk om vi gav fan i att uppdatera våra datorer stup i kvarten - jag TÖRS inte tänka på hur mycket surt förvärvade pengar som gått åt på diverse hård- och mjukvaror som är värdelösa innan jag hunnit ut ur butiken. Hade jag lagt de pengarna på analogsyntar hade de ju varit värt något idag. Och jag HADE kunnat skriva det här på 99musik med min P1@133MHz! Det går att köra 99 med LYNX i värsta fall!

Hursomhelst har jag tack och lov inga syntar med alltför obskyra specialkretsar i. Likväl jagar jag också antika dubbelfälteffekttransistorer att ha i reserv inför framtiden.
Eller... vänta nu, asch, jag behöver nog några oktavdelare och bbd-chip till Solinan och... *suck*

/RtMI - gnäller

• Medlem
  • 2008-02-02 17:40

[QUOTE="Rotwang;1449548Kolla in en sportmotorcykelfåne som skall ha R1 och vurpa stup i kvarten. Bara ett års försäkring köper man ju en Memorymoog för! [/QUOTE"]

Vänta här nu. Man kan faktiskt både åka MC o köpa analogsynth. Får bara ge f*n i att vurpa

Ursprungligen av uc.t:

Vänta här nu. Man kan faktiskt både åka MC o köpa analogsynth. Får bara ge f*n i att vurpa

Japp! *hand upp*
Men man väljer en hoj för bra under halva priset mot en R1, och som bara kostar 2k att helförsäkra.
Och när man väl klantar sig (jo, jag har lyckats välta Trajan... :"> ) så mekar man själv. Precis som med syntarna!

Min Minimoog har f.ö ett par synnerligen o-original transistorer i VCA:n efter ett litet sammanbrott, men den låter som den skall ändå. TIS97 är svåra att hitta här i Europa, men ett par handmatchade BC547 gick alldeles utmärkt. Mestadels diskreta kretslösningar är bra, för det blir klart enklare att hitta ekvivalenter.

/RtMI

• Medlem
  • 2008-02-03 14:42

Ganska intressant det där med skillanderna mellan syntpulare och pryltokiga gitarrister. Å andra sidan så är väl marknaden säkert 100gr större på gitarrsidan och dessutom så åldras gitarrer med värdighet. Gamla 50-60tals stärkare är tämligen oavancerade men man kan absolut dra likheter mellan gamla rörhäckar och analogsynthar. Ljudmässigt/spelkänslan är oslagbar när man går för ett Vintagesound.

Vad jag egentligen menar vet jag inte riktigt, mer än att de pryltokiga på GMFs forum nog trots allt omsätter mer pengar på sina guror än snittet av syntaren här på 99an. Därav kanske man kan dra en slutsats att det ser ut så world wide?

Sen är det ju underbart att vara syntalkolist idag än på 80talet då man var yngre och pankare. På den tiden kostade en budgetsynt från 10000:- och uppåt. Idag får man ta i för att hitta något i samma penningläge om man medräknar inflation och penningvärde.

Är det inte lite väl många obskyra komponenter i analoger för att man skall kunna ha ett reservförråd? Man kan väl ge sig 17 på att det som till sist går sönder är en komponent man inte har, även om man har en hög komponenter...

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-02-02 13:57

De flesta - om inte alla - polyfona analoger har nån form av specialkretsar. Men det slutar ju inte där; de flesta monofona har nån transistor eller matchade transistorer som är lögn att få tag på idag. Som tur är finns det ekvivalenter vad gäller transistorer - men orginal blir det ju inte...

Läste nånstans om någon som klonat SSM eller Curtis med hjälp av PIC-processorer. Det kanske är framtidens melodi! Vore ju nåt om världens analogtalibaner blir tvugna att fylla sina analogbestar med PIC:ar.

/Per - med KORG35-kretsar i plånboken

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-02 16:01
Ursprungligen av PBIT:

Läste nånstans om någon som klonat SSM eller Curtis med hjälp av PIC-processorer. Det kanske är framtidens melodi! Vore ju nåt om världens analogtalibaner blir tvugna att fylla sina analogbestar med PIC:ar.

Jag tror det var en SSM-envelopkrets som nån klonat med PIC, filterkretsar och oscillatorer är ju svårare...då blir det ju VA-syntar med DCOer av alltihop...:)

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-02 15:26

>nån transistor eller matchade transistorer som är lögn att få tag på idag.
>Som tur är finns det ekvivalenter vad gäller transistorer - men orginal blir
>det ju inte...

Äsch då så sorgeligt äre ju inte.
Nog kan du matcha upp två ekvivalenter så att du inte hör nån skillnad det
beror ju som sagt på vart de ska sitta, tex om det är i expon så matchar du
Rbe/Vbe om du orkar så matchar du Beta men det behöver du inte göra
igentlig mening.

Klonat SSM och CEM, det må väll så vara ENV krettsarna då?!
En emulering ligger väll närmare till hands måhända?

>Och tänk om vi gav fan i att uppdatera våra datorer stup i kvarten - jag TÖRS inte
>tänka på hur mycket surt förvärvade pengar som gått åt på diverse hård- och
>mjukvaror som är värdelösa innan jag hunnit ut ur butiken.

En välldigt sann sanning.(tittar ner i en tom plånbok).

Finns det några moderna varianter (d.v.s. inte kompatibla alls men med liknande möjligheter) till Curtischip? Eller vad är de moderna analogsyntarna byggda med? Diskreta komponenter rakt igenom?

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-02-02 22:01
Ursprungligen av torsig1967:

Finns det några moderna varianter (d.v.s. inte kompatibla alls men med liknande möjligheter) till Curtischip? Eller vad är de moderna analogsyntarna byggda med? Diskreta komponenter rakt igenom?

De stora moderna analogerna har specialtillverkade chips. DSI kör med CEM - nån slags specialare som de fick till strax innan Curtis dog, har jag för mig - men jag kan ha fel.
Alesis Andromeda har nån Alesis-specialare.

Hittade till slut länk till PIC-projektet av SSM CEM: http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/envgen.html

Senast redigerat 2008-02-02 22:37
Ursprungligen av PBIT:

De stora moderna analogerna har specialtillverkade chips. DSI kör med CEM - nån slags specialare som de fick till strax innan Curtis dog, har jag för mig - men jag kan ha fel.
Alesis Andromeda har nån Alesis-specialare.

Hur är det med t.ex. Doepfer. Deras prylar är ju rätt små, borde väl vara en hel del IC-kretsar i dem. Har de egna chip också? Är det omöjligt för en vanlig konsument att komma över dessa chip alltså?

1
Bevaka tråden