Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

slänga ut classic?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 18:16

Hej
Har nu kört OSX i snart ett år, och har inte använt classic på länge. Funderar på att slänga ut det, men är lite osäker på om det kan stöka till i OSX. Har ingen partition utan allt ligger på samma. Hur går man till väga? Räcker det med att kasta syst- o appsmappen med 9an så är allt frid och fröjd?

Tacksam för svar

PeterL

Det borde räcka med att hiva app och sys mappen...

/sny

Jag fattar inte varför så många vill ta bort Classic. Små hårddiskar? Jag låter alltid Classic starta automatiskt vid uppstart. Självklart! Det är en ren fråga om att ha tillgång till alla gamla Classic-program, massor av bra verktyg varav många inte är portade än, och i vissa fall program där Classic-versionen fungerar bättre än OSX-versionen.

Det känns som "Jag använder så sällan vänsterhanden. Kan man inte hugga av den så jag blir lite lättare?"

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Jag fattar inte varför så många vill ta bort Classic. Små hårddiskar? Jag låter alltid Classic starta automatiskt vid uppstart. Självklart! Det är en ren fråga om att ha tillgång till alla gamla Classic-program, massor av bra verktyg varav många inte är portade än, och i vissa fall program där Classic-versionen fungerar bättre än OSX-versionen.

Det känns som "Jag använder så sällan vänsterhanden. Kan man inte hugga av den så jag blir lite lättare?"

Det är nog ett behov av att göra upp med det förflutna och stolt ta ett tydligt steg in i framtiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 21:09

Lustigt hur olika det är. Saknar inga program till MacOS X.

MacOS 9 fick inte vara med när jag installerade om MacOS X. Klarar mig utan alla gamla sunkiga sharewareprogram och Dubbelmoral.

• Medlem
  • 2003-01-30 21:32

jag har inte haft mac os 9 på disken sen 10.1
i like it!

/majk

Jag har spolat OS 9 men inte på alla burkar, det finns ett och annat godis som man inte kan leva utan. GoClick är ett sådant program som likt ett tillägg installeras i Väljaren som fungerar ungefär som PDF Writer med skillnaden att du skapar html kod från i primcip vilket program som helst när du väljer "utskrift"

Att inte Apple gör ett sådant pgr?

Slänga ut Classic?! Hur tänker ni då? Ingemar har ju inte portat Ingemars skiing game till OSX än ju...

[ 31. januari 2003, 00:08: Meddelandet ändrat av: Johannes ]

Varför ha kvar något som jag aldrig använder? Vad är vitsen? Bara gammal sentimentalitet!

[ 31. januari 2003, 08:21: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Varför ha kvar något som jag aldrig använder? Vad är vitsen? Bara gammal sentimentalitet!

Men varför använder du det inte då? Vad kommer det sej? Har du tagit bort Classic-verktygen för att slippa Classic eller har du slutat använda Classic för att du ersatt alla verktyg?

Eftersom jag använder Classic mest hela tiden för ett antal viktiga verktyg så har jag det påslaget så jag inte behöver tänka på det. Jag har en bunt viktiga verktyg som jag verkligen behöver, och dessutom ger det mej möjlighet att köra en massa andra program som jag bara behöver ibland. Jag slipper problemet att inte kunna köra programmen.

Ett program som jag kör under Classic är Photoshop. Jag uppgraderade till 7:an, som är "OSX native", men det funkade ganska dåligt så jag testade de gamla versionerna och kom fram till att 4:an var roligare för mina behov.

Varför skulle jag avstå från möjligheten att anpassa mitt arbete på det sättet?

Citat:

Självklart ska du köra classic om det gör ditt arbete bättre och effektivare. Men för många av oss så är det helt enkelt så att det inte finns några skäl längre att köra classic. Som peterl som startade tråden eftersom han upptäckt att han inte använt classic på ett bra tag.

Själv så har jag faktiskt inte haft classic igång alls. Jag väntade väldigt länge med att byta upp mig till OS X, men när jag väl gjorde det så installerade jag aldrig OS 9 och jag har inte känt att det var ett stort misstag heller. Därmot kör jag OS 9 dagligen på en iMac för det systemet passar mycket bättre på den datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-31 11:31

Märkte när jag skulle uppdatera mitt Toast Lite som jag fick med en beggad FireWirebrännare, att jag behövde OS 9 eller Classic för att kunna installera programmet, för att sedan kunna installera OS X versionen.

Menar bara att man kanske bör kolla igenom vilka originalprogram man kan behöva vid en eventuell ominstallation.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-01 00:44

Jag tror du kan uppdatera din Toast Lite mer eller mindre gratis för att passa X. Jag kunde i alla fall uppdatera min Toast Ti via Roxios hemsida.

OS 9 är ju faktiskt så pass snällt att det går att bränna ut på en CD och den dagen man behöver det så kopierar man bara tillbaka systemmappen, fixar det tillfälliga problemet, å sen kastar man ut det på nytt.

Visst är det så att om man använder program som absolut inte klarar sig utan och som endast fungerar under 9:an så skall man ju självklart ha kvar det. Jag har inte behövt starta klassik eller 9:an på över ett år, och jag saknar inte heller något i X. Det viktigaste för mig har kommit till X.
Vad jag menar är att jag tycker att man behöver inte ha kvar 9:an om man inte använder den. Det känns onödigt. Använder man nian varje dag skall man självklart ha kvar den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-01 10:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag tror du kan uppdatera din Toast Lite mer eller mindre gratis för att passa X. Jag kunde i alla fall uppdatera min Toast Ti via Roxios hemsida.

Jo det är gratis, men installeraren kollar att man har en äldre version av Toast Lite installerad. Har man inte det - ingen installation.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-01 12:44

Tack för svaren. Det är i mitt fall helt enkelt så att jag inte använder classic. De få gånger det sker är försumbara, och skulle man sitta med kniven på strupen har man ju alltid OS9 på cd.

Hälsar
PeterL

• Medlem
  • 2003-02-04 11:55

Däremot vore det ju skönt ifall man kunde kryssa i [x] starta aldrig classic inifrån OSX. Ifall man bara vill boota i nian, inte köra det inifrån X. Varför man nu skulle vilja det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

Självklart ska du köra classic om det gör ditt arbete bättre och effektivare. Men för många av oss så är det helt enkelt så att det inte finns några skäl längre att köra classic. Som peterl som startade tråden eftersom han upptäckt att han inte använt classic på ett bra tag.

Men om man tar bort det så står man ju med skägget i brevlådan när han t.ex. får en fil i ett format som bara kan läsas av ett classic-program. Denna ganska stora risk tar man för att vinna vaddå? En ganska liten skvätt hårddiskutrymme med dagens mått.

Det finns många andra saker i OSX som man inte använder som tar mycket större plats. Hur tar man bort dem då? (Inte för att jag på rak arm kan säga vad det är, men systemet är så vanvettigt stort att det är självklart att det finns massor av onödigt bråte.)

[/QUOTE]Självklart ska du köra classic om det gör ditt arbete bättre och effektivare.[/qb]
Det kanske är så att det är två olika synsätt? Det har även jag. Ibland, mest på jobbet, använder jag datorer för att göra ett jobb, som jag gjorde med analoga verktyg innan -93, de fantastisk åren digitala mediaverktyg började fungera (tack Digidesign). Och sedan hemma, för rekreation, familjens fotoalbum, kuliga videosnuttar att visa för familjen. När verktygen bara finns för Classic så blir det Classic. Om de har blivit märkbart bättre i OSX så blir det OSX. Det kanske var en dum jämförelse.

1
Bevaka tråden