Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döda Ankan!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-02-04 21:33

Varje gång jag trycker ner musknappen så kvackar en jävla anka. Jag behöver väl inte säga att jag hatar ljudet.
Nu får jag inte bort det.
Det uppstod vid en programinstallation men vet inte riktigt vilket program så nu ber jag på mina bara knän att någon skall hjälpa mig.
/Benke

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-04 21:43

Kolla i tilläggsmappen om det ligger någon extension där som kan ställa till det, jag kommer ihåg att det fanns en extension som hette "Squeaky Toy" som gjorde precis det du beskriver. Det kan säkert vara nått annat men kolla det iallafall.
/mattias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-04 22:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hexan:
Varje gång jag trycker ner musknappen så kvackar en jävla anka. Jag behöver väl inte säga att jag hatar ljudet.
Nu får jag inte bort det.
Det uppstod vid en programinstallation men vet inte riktigt vilket program så nu ber jag på mina bara knän att någon skall hjälpa mig.
/Benke

Det roligaste jag hört på länge!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hexan:
Varje gång jag trycker ner musknappen så kvackar en jävla anka. Jag behöver väl inte säga att jag hatar ljudet.
Nu får jag inte bort det.
Det uppstod vid en programinstallation men vet inte riktigt vilket program så nu ber jag på mina bara knän att någon skall hjälpa mig.
/Benke

Det roligaste jag hört på länge!

Man skulle kunna tro att det handlar om Windows!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 22:20
Citat:

citera:Varje gång jag trycker ner musknappen så kvackar en jävla anka.

Man kanske inte ska skratta, men det där var hysteriskt roligt.

[ 04. februari 2003, 22:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-04 22:24
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera:Varje gång jag trycker ner musknappen så kvackar en jävla anka.

Man kanske inte ska skratta, men det där var hysteriskt roligt.

Kom igen nu, var lite hjälpsamma nu

Eftersom det är 9an borde det ligga en ljudfil i "System" i "Systemmappen".
Titta där, det är mitt lilla tips.

  • Medlem
  • 2003-02-04 23:01

Ankjävuln är död och tack till Mattias L för det! Du är min Guru och store Mästare.
Squeaky Toy hette det mycket riktigt och jag installerade det för att jag letade efter ett program som skulle hjälpa mig att slippa "hasa med musen" för att komma tvårs över skärmen, "musen är ju inte så snabb i mac"

Nu blev det ju bara gummianka av det hela så jag tog bort det och nu är livet underbart igen.
Jo men, för fan!

Leve det!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hexan:
Squeaky Toy hette det mycket riktigt och jag installerade det för att jag letade efter ett program som skulle hjälpa mig att slippa "hasa med musen" för att komma tvårs över skärmen, "musen är ju inte så snabb i mac"

Bra koll av Mattias L!

Men har du fått ordning på musfarten? Jag har då aldrig upplevt musen som långsam, inte om man ställer in den på lite hyfsade hastigheter. Bara på Macar där batteriet är slut så att den ställer tillbaka till låg hastighet.

Det finns dessutom nåt tillägg från ca 1993 som ger ännu högre hastigheter, men jag använder det inte för jag kommer alltid gott och väl tvärs över skärmen med ett 5-cm-svep med musen (utom möjligen när jag kör med optisk mus på Trazan&Banarne-musmatta).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 09:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
...(utom möjligen när jag kör med optisk mus på Trazan&Banarne-musmatta).

En livsfarlig kombination.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hexan:
Ankjävuln är död och tack till Mattias L för det! Du är min Guru och store Mästare.
Squeaky Toy hette det mycket riktigt och jag installerade det för att jag letade efter ett program som skulle hjälpa mig att slippa "hasa med musen" för att komma tvårs över skärmen, "musen är ju inte så snabb i mac"

Pröva USB Overdrive (sök på versiontracker.com). Pröva den om du vill öka/minska hastigheten på musen. Du kan också ställa in olika inställningar för olika program och spel.

Gratis att prova, men har sharewareavgift.

  • Medlem
  • 2003-02-05 10:23

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL!!!!! Jag har sällan haft så roligt då jag läser inlägg.. Men det här har i sanning förlängt mitt liv en hel del (med tanke på att ett gott skratt förlänger livet)! Och grattis till att ha blivit av med ankan!

Tack till er all för de många skratten!

Med lycklig hälsning
Shevi

  • Medlem
  • 2003-02-05 15:43

Ingemar Ragnemalm!
Som det är nu måste jag dra musen 15-20cm för att komma tvärs över skärmen och batteriet är inte dåligt.
Har du nåt tips om nåt litet hack som kan speeda upp det hela?

Simonsj!
Jag har inte USB. Jag kör en Power Mac 8600.
Men jag får nog skaffa ett USB-kort.

/Benke

Kontrollera under inställningar/mus vad du har satt accelerationen till. Har du inte "snabb" så kan det vara läge ändra till den.

Har du "snabb" och det strular ändå kan det ju vara musrackarn som börjar bli slö eller smutsig. Har själv råkat ut för det fenomenet på väl använda mus. Så en polering av hjulen och kulan i musen kan då vara på sin plats.

(Jag förvånas fortfarande varje gång jag rengör en sådan mus, hur mycket skit som kan komma in i en "kulmus")

Hjälper det fortfarande inte prova, om du har möjlighet, en annan liknande mus. Väll använda möss brukar kunna bli slöa och slappa.

[ 05. februari 2003, 16:24: Meddelandet ändrat av: streko ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 19:50

Detta ankhat, denna mystiska ankofobi, har jag svårt att förstå mig på. Naturligtvis har jag Quack som varningsljud, eller Sosumi, och naturligtvis har jag konverterat Mac-systemljuden till .wav och installerat dem på min Windows-hoj också! (Och naturligtvis har jag en svart muspekare och symbolerna ordnade som på en Mac även på IBMen.)

[ 05. februari 2003, 20:03: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

The hidden duck is alive!

Angående ljud, jag har motorsåg som varningsljud, helt underbart. Brukar trycka på fel knappar bara för att få höra sågen dra igång ! :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-02-06 07:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Detta ankhat, denna mystiska ankofobi, har jag svårt att förstå mig på.

Att ha det som varningsljud är en sak men när han kvackar varje gång man trycker ner musdjävuln,, ja då kommer hagelbössan fram. Men som sagt, nu e´ han dö.
/ Benke

En kort fråga.. kvackade han 2 ggr när du dubbelklickade? Isåfall förstår jag ditt infernaliska hat

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-06 09:31

För er som fortfarande har OS´9 eller Classic kvar så kan ni ju prova installera "Squeaky Toy" och testa hur irriterande den är
Ladda ner på:
Länk
/mattias

kanske nåt att stoppa in på kollegans dator i ett obevakat ögonblick

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-06 10:36
Citat:

citera: kanske nåt att stoppa in på kollegans dator i ett obevakat ögonblick

Det är nog säkert inte alls så han som skrev denna extension menade så från början :rolleyes:
Jag menar den har ju massor av praktiska användningsområden.....

Körde det tricket för några år sedan och när man sitter i kontorslandskap så blir det otroligt roligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-06 10:40

Här är en kul idé! Installera Mac-systemljud och Mac-teman på arbetskamraternas Windows-burkar och ordna symbolerna på Mac-vis! Jättekul!

Kvack, kvack! Boing, boing!

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-06 10:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Här är en kul idé! Installera Mac-systemljud och Mac-teman på arbetskamraternas Windows-burkar och ordna symbolerna på Mac-vis! Jättekul!

Kvack, kvack! Boing, boing!

Har inga arbetskamrater med Windws burkar kan man installera Win-tel varningsljud på mac då, eller blir det inte roligt eftersom ingen har windows och inte vet hur de låter?? Eller kan man ordna om ikonerna på windows vis?? kanske samma där??

[Rockband]

Ingen som använder ubåts-ljudet, submarine?
(Vad på u-båten låter så?)

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-06 11:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Ingen som använder ubåts-ljudet, submarine?
(Vad på u-båten låter så?)

Det kanske är per-i-skåpet

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Ingen som använder ubåts-ljudet, submarine?
(Vad på u-båten låter så?)

Det kanske är per-i-skåpet

Jo det är lite kul, men har du lyssnat på ljudet, vad är det som låter så egentligen?

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-06 11:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias L:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Ingen som använder ubåts-ljudet, submarine?
(Vad på u-båten låter så?)

Det kanske är per-i-skåpet

Jo det är lite kul, men har du lyssnat på ljudet, vad är det som låter så egentligen?

Inte den blekaste aning!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
För er som fortfarande har OS´9 eller Classic kvar så kan ni ju prova installera "Squeaky Toy" och testa hur irriterande den är
Ladda ner på:
Länk
/mattias

Va grymt! Det är Freeware!!!!


[ 06. februari 2003, 18:26: Meddelandet ändrat av: Fleno ]

Bevaka tråden