- yuehan
- Medlem ●
- Mölndal
OBS!!! problemet är nu löst.
satt och skulle fixa en egen input för leopard, la den i /library/input methods och startade om enligt instruktioner.
Men det verkar som detta har satt datorn i en loop. Den hänger sig totalt och inget hjälper. Inte ens en omstart. Så jag kan inte ens ta bort filen igen.
Måste försöka ta bort den via boot dvdns terminal, men hur?
Har du provat att starta från DVDn och reparera filsystemet så att alla rättigheter är som de ska?
Det går att skapa nya användare i konsoll läge.
sudo dscl . create /Users/$USERNAME sudo dscl . create /Users/$USERNAME PrimaryGroupID 599 sudo dscl . create /Users/$USERNAME UniqueID 599 sudo dscl . create /Users/$USERNAME UserShell /bin/bash sudo dscl . passwd /Users/$USERNAME $PASSWORD sudo dscl . append /Groups/admin GroupMembership $USERNAME
byt bara ur $USERNAME och $PASSWORD mot lämpliga fraser.
forst korde jag
/sbin/mount -uw /
sedan
mv library/input method/pinyin.rtf /library
sedan kollade jag ls library
och dar lag den. sedan stangde jag av datorn med power knappen och pa igen och kollade ls library och sa finns den inte dar
bota datorn från din installations dvd tiger eller Leopard .... stoppa in skivan och håll nere c för att tvinga datorn att botta från den ... du kan också hålla ner alt tangenten för att få en grafiskt vall vart datorn skall botta från ... när du väll botat från skivan så får du tillgång till terminalen i installations programet ...
starta terminalen där och sedan navigera till foldern ...
de vanligaste kommandorna för terminalen är
cd - tex cd .. eller cd System osv ..
tänk på att unix är känslig för stora och små bokstäver ..
rm är kommandot för att ta bort = ReMove
tänk också på att skall du ta dig till input methods foldern så skall du använda ""
så ta dig till rooten genom
cd ..
cd ..
osv ..
sedan
ls = listar folders i din katalogen du är
cd Library
cd "Input Methods"
ls
då bör du hitta filen du lagt där ..
sedan kan du använda rm komandot för att ta bort den ..
hdiutil mount johan.sparsebundle -stdinpass
hdiutil mount users/.johan/johan.sparsebundle -stdinpass
hdiutil attach johan.sparsebundle -stdinpass
hdiutil attach users/.johan/johan.sparsebundle -stdinpass
inget fungerar far autentication error eller path error.
hmm på tal om plugin. installerade ett core image plugin paket ett tag sen. förra veckan så la macen bara av när jag använde den. först frös den sen när jag startat om med elknappen så blev det bara grått vid booten. sen testade jag starta om datorn igen, då funka det. skumt.
Jag har nu löst problemet genom att skapa en ny användare i äpple+S läge.
Först tog jag bort input filen som jag lagt i /library/input methods
Sedan eftersom jag har filevault aktiverat var jag tvungen att skapa en ny användare i commando+s läge, logga in där, aktivera root, logga in på root, montera min sparsebundlefil, ta bort motsvarande fil som jag lagt i mitt användar bibliotek.
Ny användare skapade jag utifrån detta tips:
(http://osxdaily.com/2007/10/29/how-to-add-a-user-from-the-os-x-command-line-works-with-leopard/)
On Leopard 10.5 final, substituting “.” for the “/” works. I needed to perform software updates and other admin functions on a Mac with Leopard that I didn’t have the admin password for. Adapting the above steps allowed me to do so (thanks!). What I did:
[boot into single-user mode (hold down cmd-S during early startup)]
/sbin/fsck -fy (to verify integrity of the filesystem)
/sbin/mount -uw / (to be able to make changes to the disk)
launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist (to be able to use dscl)
dscl . -create /Users/testuser
dscl . -create /Users/testuser UserShell /bin/bash
dscl . -create /Users/testuser RealName “Test User”
dscl . -create /Users/testuser UniqueID 502 (see notes below about this)
dscl . -create /Users/testuser PrimaryGroupID 80 (I chose to make the user a member of the admin group)
dscl . -create /Users/testuser NFSHomeDirectory /Users/testuser (note this is changed from above)
dscl . -passwd /Users/testuser PASSWORD
dscl . -append /Groups/admin GroupMembership testuser
exit
[restart after Mac OS X loads or login window appears]
[log out if Mac OS X loads straight into a user rather than login window]
[log in as testuser]
[update software, enable root user, do whatever you like]
And then, when I’m ready to delete the user:
[boot into single-user mode]
/sbin/fsck -fy (to verify integrity of the filesystem)
/sbin/mount -uw / (to be able to make changes to the disk)
launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist (to be able to use dscl)
dscl . -delete /Groups/admin GroupMembership testuser
dscl . -delete /Users/testuser
cd Users
rm -rf testuser (warning: will delete any files in user home folder)
exit
[restart or shut down after Mac OS X loads]
I chose the UniqueID (502) in a way consistent with the OS: the number 5xx where xx is one greater than the number of users ever created. To figure out the best available number, before issuing the dscl commands to create the user (but after the launchctl command), I typed:
dsexport users.out /Local/Default dsRecTypeStandard:Users
more users
I then scanned the list of users to see any 5xx users and then chose the next highest one available. There was only one user on this system, so that meant 502. I then deleted the export user info file (rm users.out). (I imagine it probably doesn’t really matter what UniqueID you choose as long as it is unassigned, but I am not enough of a Unix guru to know for certain.)
Tack för hjälpen!
Frågan kvarstår om det verkligen går att montera en sparsebundle i commando+s läge.