Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPod Touch Från USA

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har sökt och läst igenom många trådar om att köpa iPod i USA, men tänkte höra om någon har köpt en Touch därifrån? Fått många svar genom att läsa andra trådar men vill gärna höra från någon som köpt en Touch därifrån.

Jag antar att 1 års garanti gäller i Sverige oxå? Kan man lämna in trasig Ipod i Sverige eller måste den skickas till USA?

Hur är det med menyer och region? Kan jag få allt på svenska fast den är köpt i USA?

Läste i någon tråd att momsen inte är inräknad i priset i USA. Stämmer det? Om man kollar på Touch 32GB som jag är sugen på, så kostar den $499 på Apples sida, är det det priset som gäller om man köper den i Apples butik i USA? Eller lägger dom på moms på det priset? Vi får ju oftast får se momsen inräknad i priset.

Mvh/Viktor

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 21:13
Ursprungligen av Bullmannen:

Hej!

Har sökt och läst igenom många trådar om att köpa iPod i USA, men tänkte höra om någon har köpt en Touch därifrån? Fått många svar genom att läsa andra trådar men vill gärna höra från någon som köpt en Touch därifrån.

Jag antar att 1 års garanti gäller i Sverige oxå? Kan man lämna in trasig Ipod i Sverige eller måste den skickas till USA?

Hur är det med menyer och region? Kan jag få allt på svenska fast den är köpt i USA?

Läste i någon tråd att momsen inte är inräknad i priset i USA. Stämmer det? Om man kollar på Touch 32GB som jag är sugen på, så kostar den $499 på Apples sida, är det det priset som gäller om man köper den i Apples butik i USA? Eller lägger dom på moms på det priset? Vi får ju oftast får se momsen inräknad i priset.

Mvh/Viktor

Holy moses... 32gb!! Missade de helt!:)

Vet int hur de e me garantin, men skulle tro att du ska kunna lämna in den hos en auktoriserad återförsäljare.
Internationella menyval ligger redan i Inställningar (Settings) så svenskan behöver du inte oroa dig för!
Släng på ungefär 8.25 procent i moms! Det totala blir typ 540 dollar..

lycka till

Min vanliga Ipod pajjade och den var inköpt i USA.
Jag lämnade in den UTAN kvitton i butik i Sverige och fick en helt ny då de såg på serienumret att garantin fortfarande gällde.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-13 09:11

Jag ska mellanlanda i New York om 2 månader och tänkte köpa en ipod touch att ha som PDA är ju nästan halva priset. Är också lite konfundersam hur det blir med språk och sådant? Går det att ändra till Svenska? Hur fungerar det med laddare? Klarar laddaren 240V med adapter?

Blir min första ipod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 09:23

Alla iPods som säljs över hela världen är i exakt samma utförande. Det som du köper i Sverige är identiska med dem du köper i USA. Så med andra ord, Ja! Svenska finns i språkinställningarna och laddningen går galant med 240V!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-13 11:47
Ursprungligen av m1kke:

Alla iPods som säljs över hela världen är i exakt samma utförande. Det som du köper i Sverige är identiska med dem du köper i USA. Så med andra ord, Ja! Svenska finns i språkinställningarna och laddningen går galant med 240V!

Tack för det svaret ursäkta trådkapningen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 13:07
Ursprungligen av m1kke:

Alla iPods som säljs över hela världen är i exakt samma utförande. Det som du köper i Sverige är identiska med dem du köper i USA. Så med andra ord, Ja! Svenska finns i språkinställningarna och laddningen går galant med 240V!

Förutom att det behövs en ny duckhead eller en kabel.... men det går ju att ladda via USB också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 00:33
Ursprungligen av kenjon:

Förutom att det behövs en ny duckhead eller en kabel.... men det går ju att ladda via USB också.

Stämmer inte.
Nu för tiden följer det bara med en USB-kabel till laddningen, ingen strömadapter.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-03-14 18:32

Köpte själv min iPod Touch i japan. 16Gb för 2200.... inga prblem att ställa om till svenska. Och enda laddare man får med är ju USB kabel så...

/D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 13:35

Tips för att slippa momsen på ca 8 %:

Jag beställde min Touch från en nätbutik med säte i Californien (www.frys.com) där jag handlade mycket när jag bodde i San Diego. Jag angav en leveransadress i New York där jag bad en turistande vän hämta upp den och ta hem den till Sverige. Varför jag slapp momsen beror på att om man köper från en stat och levererar till en annan så dras ingen moms (med undantag mellan vissa stater).

Det är ingen salestax över huvudtaget i Montana, och nån stat till, kommer inte ihåg vilken. Google?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 21:49

Köpte en i USA förra veckan, 533US totalt med skatt.
Svenskt tangentbord, antar man kan få svenska menyer med.
Apple har worldwide garanti på alla portabla produkter som tex Ipod, och bärbara datorer.

Inga problem, bara köpa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 16:20

svenska tecken?

Ursprungligen av Gelan:

Köpte en i USA förra veckan, 533US totalt med skatt.
Svenskt tangentbord, antar man kan få svenska menyer med.
Apple har worldwide garanti på alla portabla produkter som tex Ipod, och bärbara datorer.

Inga problem, bara köpa.

Hur har du lyckats få svenskA tecken på tangentbordet? Är i NY nu, och lekte med iPod Touch i aple-affären, och misslyckades med att få in å, ä, ö
/Peter

vill du ha å, ä och ö eller vad menar du ? isf så håller du ex. bara in A knappen ett tag sen kommer det fram olika alternativ .

Om man tar in varor från USA så är det inte bara skatt som tillkommer.
Även tullavgift. Dessutom betalar du moms på frakten och på tullavgiften.
Så det blir väldigt mycket dyrare än man förväntar sig. exakt hur mycket
tull man betalar vet jag inte, men det är en procentsats på varans pris.
Denna procentsats är olika för olika varor.

New Hampshire är en stat som inte har skatt.
Men inte blev jag gladare för det när jag importerade saker därifrån....

/m

kan ju alltid öppna och använda sakerna där så behöver det inte bli någon tull ?

Jag tänke på beställning via internet odyl. Framgick lite dåligt.
/martin

ska du beställa den från internet så blir frakten nog rätt dyr kan ja tänka mig och dollarn ligger högt nu så det lönar sig nog inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 18:26

Det lönar sig inte längre att köpa från staterna. Kronan har tappat rätt mycket mot dollarns så skillnaden är som mest 3-400 kr. Och när frakten tillkommer så betalar du mer i USA än i Sverige.

//Rob

1
Bevaka tråden