Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

vilken firmware sitter ni som har problem på? och ni som inga problem har?

Kompisen som har 04.01.13_G har inga problem alls
jag har 04.02.13_G och har massvis med problem.

(man kollar det under general och about)

Inte för att jag tror nyckeln ligger där men kan ju vara intressant att veta...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-31 10:55

Jag har 04.01.13_G och nästan inga problem alls, kommer inte ihåg sist ett samtal bröts. Uppdaras detta till 04.02 om man uppgraderar till FW 1.1.2?

Ursprungligen av Pascoe:

Jag har 04.01.13_G och nästan inga problem alls, kommer inte ihåg sist ett samtal bröts. Uppdaras detta till 04.02 om man uppgraderar till FW 1.1.2?

jag vet faktiskt inte? men isåfall har jag en ggn i tiden haft 040113 med problem.... för mina problem har varit konstanta sedan 102.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-31 11:18
Ursprungligen av Pascoe:

Jag har 04.01.13_G och nästan inga problem alls, kommer inte ihåg sist ett samtal bröts. Uppdaras detta till 04.02 om man uppgraderar till FW 1.1.2?

Japp. Och det finns inlägg tidigare om att problemet uppkommer om man har två (eller fler) GSMmaster med lika stark signal.

Ursprungligen av kenjon:

Japp. Och det finns inlägg tidigare om att problemet uppkommer om man har två (eller fler) GSMmaster med lika stark signal.

ja jo det var en teori ja... men hur kommer det sig att vissa inte upplever problemet medans andra upplever det mest hela tiden? jag själv har testat min lur både i stockholm,örebro och en ort med 30k invånare... så... visst har inte testat på vischan om det funkar bättre där...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-31 12:14

Okej, blir ju ingen uppdatering för mig om det finns risk att telefonen blir sämre :(. 1.1.1 funkar ju faktiskt bra för mig.

Ursprungligen av Pascoe:

Okej, blir ju ingen uppdatering för mig om det finns risk att telefonen blir sämre :(. 1.1.1 funkar ju faktiskt bra för mig.

ja nej jag skulle nog inte heller krångla ifall luren någon(!) ggn skulle ha fungerat bra. men som sagt haft problem ända sedan 1.0.2.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-01-31 12:32
Ursprungligen av closetland:

ja nej jag skulle nog inte heller krångla ifall luren någon(!) ggn skulle ha fungerat bra. men som sagt haft problem ända sedan 1.0.2.

:/ tråkigt att den inte gjort det. Märkligt att vissa funkar och inte andra...

Ursprungligen av Pascoe:

:/ tråkigt att den inte gjort det. Märkligt att vissa funkar och inte andra...

visst är det? därför jag så envetet försöker hålla liv i denna tråden någon röd tråd måste finnas men vad?

är problemen med tappade samtal vanligt? jag lägger mig i diskussionen eftersom jag är ett klick från att köpa en ny turbosim upplåst iphone 1.1.2 på ebay men jag vill inte köpa en telefon som tappar samtal hur fin den än är.

Jag har googalt en del efter iphone dropped calls etc men thar tänkt att det kanske inte säger så mkt eftersom jag inte vet hur AT&T är som operatör. Är det många här som haft sin iphone länge o aldrig haft problem med dålig mottagning/tappade samtal? Jag uppskattar om ni är ärliga.

Ursprungligen av koss_boss:

är problemen med tappade samtal vanligt? jag lägger mig i diskussionen eftersom jag är ett klick från att köpa en ny turbosim upplåst iphone 1.1.2 på ebay men jag vill inte köpa en telefon som tappar samtal hur fin den än är.

Jag har googalt en del efter iphone dropped calls etc men thar tänkt att det kanske inte säger så mkt eftersom jag inte vet hur AT&T är som operatör. Är det många här som haft sin iphone länge o aldrig haft problem med dålig mottagning/tappade samtal? Jag uppskattar om ni är ärliga.

Jag har aldrig haft ett tappat samtal, köpte min i november, har kört 1.1.1, 1.1.2 och nu även 1.1.3.

Har Telenor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-01-31 20:23

Jag köpte min via Blocket som 1.1.1. Har uppdaterat till 1.1.2 och numera 1.1.3. Har installerat "en väldig massa bra program" och kör Telia.
Inga problem med tappade samtal. Jag bor dock i en liten stad.

började om från "början" (nästan då jag faktiskt haft 102 innan) med 111 och sen upp till 112 och anysimade och gjorde dev teams update till 113. Har inte haft något samtal som brutits men ser fortfarande att nätverket och dialogrutan hoppar fram ibland vilket får mig att anta att problemet är kvar. Vad kan man utläsa av detta? inget 3dje part program som ställer till det då telefonen i dagsläget är ren... är det bara hårdvaru som är kvar? kan det vara så att en viss dispatch bara varit sunkig(därav ivssa som inga problem har medans andra har massvis)

Har aldrig tappat ett samtal när jag pratat i min iPhone, och pratar en hel del i telefon!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-06 00:15

Idag, (2008-02-05), har jag tappat extremt många samtal.. säkert 10 stycken.. Någon mer av er som har problem som känt att det varit extra mycket strul idag? (Hoppas på ett Telia/Halebop-fel..)

Tappade ett samtal på samma ställe som vanligt (Bergshamraleden precis vid busshållsplatsen "Bergshamra bro"). Pratar jag telefon och kör förbi där så kan jag säga till den jag pratar med att "Nu kommer jag tappa samtalet". Detta borde peka på att det faktiskt är täckningen det beror på, men frågan är bara varför? Det känns som att man borde få "dålig täckning" ett tag och sedan fortsätta prata, men istället tappar man samtalet?

Tappade inte ovanligt många samtal igår, för att svara på din fråga shapic

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 15:51
Ursprungligen av Fangorn:

Tappade ett samtal på samma ställe som vanligt (Bergshamraleden precis vid busshållsplatsen "Bergshamra bro"). Pratar jag telefon och kör förbi där så kan jag säga till den jag pratar med att "Nu kommer jag tappa samtalet". Detta borde peka på att det faktiskt är täckningen det beror på, men frågan är bara varför? Det känns som att man borde få "dålig täckning" ett tag och sedan fortsätta prata, men istället tappar man samtalet?

Tappade inte ovanligt många samtal igår, för att svara på din fråga shapic

det är samma med tuben där, det klipps direkt när man åker in till stationen, typ strax innan tunneln

  • Medlem
  • 2008-02-06 10:00

Jag efterlyser fortfarande någon med GSM basstationskompetens, tror det har något med handover mellan olika basstationer. ISP:erna använder olika tillverkare och som när 3G kom så hade dom gryma problem med handover mellan olika basstationer och då mellan 2g och 3g baser...

Någon där ute som har kompetens inom området?

Som sagt var, tappade många samtal med 1.1.1 men när jag gick över till 1.1.3 så har jag aldrig tappat ett enda! Det enda jag varit med om är att man inte kan ringa nån enstaka gång fast man vet att det inte är upptaget, det kopplar aldrig upp ens. Hellre det än tvärtom

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-06 15:25

Tappas samtalen alltid när ni är i rörelse, eller kan det även hända då ni sitter stilla?
En enkel och effektiv lösning på problemet kan ju annars vara att inte prata och köra bil samtidigt.. Det är farligt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-06 16:23
Ursprungligen av wat:

Tappas samtalen alltid när ni är i rörelse, eller kan det även hända då ni sitter stilla?
En enkel och effektiv lösning på problemet kan ju annars vara att inte prata och köra bil samtidigt.. Det är farligt!

För mig händer det när som helst, oavsett om jag sitter still, går eller åker bil.

Jag tror till 99% att det är, precis som pono säger, när iPhone ska byta från en station till en annan. Hemma hos mig så har jag i stort sett lika hög signal till 2 olika stationer och liiiite lägre signal till en tredje (enligt FieldTest). Så jag kan verkligen tänka mig att det har med det att göra.. Så om jag byter till Tele2 eller dylikt så kommer förmodligen mitt problem försvinna här hemma, då Tele2 två förmodligen inte har sina stationer på samma ställen som Telia har. Men samtidigt så lär jag få samma problem med Tele2 på andra ställen.. suck. Känns som ett olösligt problem...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-06 17:01

Det borde ju gå att pinpointa problemet.

Jag har tex aldrig varit med om det.
Jag kör 1.1.2 OTB med StealthSIM och körde först 1.1.2 under nästan ett par månader och sen har jag kört 1.1.3 snart en månad.

10/1 hade jag följande:
RX:-78 FQ:33 ST:16 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-78 FQ:11 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-92 FQ:30 ST:22 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-92 FQ:633 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-95 FQ:43 ST:255 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-96 FQ:615 ST:18 CI:XXXX/65535 N:1 #:240
RX:-97 FQ:36 ST:255 CI:XXXX N:1 #:240

Idag har jag:
RX:-86 FQ:33 ST:16 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-87 FQ:11 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-97 FQ:588 ST:19 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-101 FQ:633 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-101 FQ:36 ST:16 CI:XXXXX N:1 #:240
RX:-102 FQ:43 ST:22 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-104 FQ:615 ST:18 CI:XXXX N:1 #:240

Idag hoppar dock siffrorna mer.

När det väl hände så spelade det ingen roll ifall man körde bil, satt still eller nånting därimellan

Jag tror garanterat att det beror på något med olika basstationer som används i telias nät. Jag har nyligen flyttat till Göteborg från Linköping, och inne i Göteborg har jag inte haft ett tappat samtal på 4 veckor jämfört med dagligen tappade samtal inne i Linköping med full täckning. Helt klart ett konstigt problem iaf...

har samma problem med både telia och comviq... någon som testat nya firmwaren som tillhör 113?

Jag har lusläst GSM AT Commands samt Module level flowcontrol och vad jag kan hitta är bla:

Du försöker tex ringa ut, telefonen skickar kommandot:
ATD123456789

Men får svaret:
NO CARRIER

Vilket generellt betyder:
Outgoing call, Call setup failure
Men att det går att få mera info om anledningen.

Telefonen skickar då kommandot:
AT+CEER
för att få en Call Extended Error Report

Och får svaret:
+CEER : Error <xxx>

Jag ringde fel nummer en gång. En siffra för lite, missade sista siffran.
Då inträffade det ni ser ovanför med CEER'et:
+CEER: "CC setup error",28,"Invalid number format................
Och direkt efter det krashade basebandet.

-----------------

Lite mera info:
CC betyder Call Control
MM betyder Mobility Management och hanterar bla handover mellan stationer.
MSC betyder Mobile Switching Center

Vid ett annat tillfälle inträffade följande:

Telefonen får svaret:
NO CARRIER

Telefonen frågar:
at+ceer

och får tillbaka svaret:
+CEER: "CC release",287,"MM network failure unspecified"

Tyvärr hittar inte jag någon dokumentation som förklarar vad '287' är specifikt.
Men det verkar vara så att mobilnätet (MSC) meddelar telefonen att den påbörjar en Call Release och att felet har med MM och nätverket att göra och att det sitter mellan telefonen och nätverket.

Kanske är det telefonen som inte hanterar handover rätt, kanske är det timingfel som kräver finputsning av telefon eller nät.

Ska leta vidare och se om jag kan hitta något mera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-10 16:31

Nog måste man väl utgå ifrån att felet sitter i telefonen och inte hos Telia, då det finns ett antal modeller ute på marknaden, som inte har detta problem?

Kul att följa ditt grävande. Fyll på med info när du har!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-10 19:59

Väldigt intressant Petterf!

Det är skumma saker som sker...

Klev upp till 1.1.3 och nytt BB - fick fler problem än med 1.1.2 och äldre BB.
När jag hade 1.1.3 så försökte jag ringa ett nummer i adressboken som var skrivet så här: +46771421100

Fick bara till svar att samtalet inte kunde utföras. 4 gånger i följd.
Testade då att slå exakt samma nummer manuellt, dock med samma resultat 2 gånger.

Öppnade upp kontakten, raderade numret: +46771421100
och skrev in exakt samma nummer på nytt: +46771421100

Och dra på trissor - nu funkade det och gör det fortfarande.

Så med 1.1.2 krashar BaseBand'et om man inte skriver ett komplett nummer.
Med 1.1.3 klarar inte Basebandet av att ringa ut om man inte redigerar om numret till samma nummer igen?

Ska nog tusan testa att kasta ut swephone och ställa in nallen på engelska rakt igenom och se vad som händer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-12 08:55
Ursprungligen av petterf:

Det är skumma saker som sker...

Klev upp till 1.1.3 och nytt BB - fick fler problem än med 1.1.2 och äldre BB.
När jag hade 1.1.3 så försökte jag ringa ett nummer i adressboken som var skrivet så här: +46771421100

Fick bara till svar att samtalet inte kunde utföras. 4 gånger i följd.
Testade då att slå exakt samma nummer manuellt, dock med samma resultat 2 gånger.

Öppnade upp kontakten, raderade numret: +46771421100
och skrev in exakt samma nummer på nytt: +46771421100

Och dra på trissor - nu funkade det och gör det fortfarande.

Så med 1.1.2 krashar BaseBand'et om man inte skriver ett komplett nummer.
Med 1.1.3 klarar inte Basebandet av att ringa ut om man inte redigerar om numret till samma nummer igen?

Ska nog tusan testa att kasta ut swephone och ställa in nallen på engelska rakt igenom och se vad som händer.

Låter tveksamt... kan ju bara ha varit så att BB hade kraschat innan du fick för dig att göra det samtalalet, men att det började funka efter att du redigerat numret...?

Bevaka tråden