Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone - dags att köpa? Men 3G då?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 12:17

Är på väg att best. en Iphone, USA-modell jo iofs, men dröjer ju tills Sverige-släppta kommer.. men jag börjar ju undra, den saknar ju 3G.. men Edge då?

Surfa via Edge.. hur funkar det egentligen, snabbhet, stabilitet? Någon som testat?
Har man med Iphone något annat att falla tillbaka på, Gprs tex?

Vad funkar egentligen bäst, snabbast och mest stabilt över hela Sveriges land:
3G, Edge, Gprs, HSDPA??

Frågan är ju.. ska man köra tres abbonemang även i sin Iphone?
Råkar ha deras mobila hemma och tydligen är det bara att flytta över sim-kortet..

Tacksam för svar och synpunkter!!

//najkks

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-06 12:40

1. Beställer du en iPhone från USA som är tillverkad de senaste månaderna så kommer du inte kunna använda den som telefon i sverige eftersom den måste hackas för att låsas upp, och i dagsläget finns inget sätt att hacka de sprillans nya med mjukvara 1.1.3 från start. Vill du kunna ringa med den ska den ha kommit med mjukvaran 1.1.1 eller tidigare.

2. iPhone har inte 3G och därför är det Telia som gäller om du vill surfa med EDGE, vilket jag tycker funkar alldeles utmärkt. 3G är snabbare, men generellt är dagens 3G-telefoner söligare än iPhone, och då blir summan ungefär densamma. Telias EDGE funkar perfekt enligt mig. Väljer du Telenor eller Tele2 så funkar det bra att surfa också, men då är det via GPRS, som är något slöare än EDGE.

3. Du kommer inte kunna använda ditt simkort från 3 eftersom de har en annan typ av simkort. Det går helt enkelt inte. 3 har dessutom inget eget GSM-nät.

Hoppas detta hjälper dig!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-06 15:52
Ursprungligen av ptba:

Vill du kunna ringa med den ska den ha kommit med mjukvaran 1.1.1 eller tidigare.

Eller 1.1.2.
Snart kan man nog hacka även 1.1.3.

ptba sammanfattade det mycket bra!

I tester mellan vanliga telefoner med 3G och "vanlig internetbrowser" mot iPhone med Safari på EDGE så har de i slutändan varit lika snabba då Safari är en snabbare webbläsare. En 3G iphone blir sannolikt mycket snabbare ändå, om och när det kommer.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 13:09

Mycket bra svar...

Men.. undrar ju ändå lite, om jag nu hade kunnat köra en mobil med både 3g & Edge.. hur fungerar det då? Kan man manuellt växla mellan, eller letar den upp bästa nätet automatiskt?

Just med Iphone är ju det bästa safari-läsaren, internetläsare i mobiler har ju för vana att inte vara de mest användarvänliga.. men då kan man ju tex. köra in Opera mini.. funkar bra!

Frågan är ju också då.. om man jämför en Iphone som kör safari med telias Edge..
går den stabilare och snabbare än tex en 3g-lur, även med edge, som kör tex opera mini eller någon annan internetläsare.. fortfarande om jag har telias som operatör!?

tack för mig!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-06 16:34
Ursprungligen av najkks:

Frågan är ju också då.. om man jämför en Iphone som kör safari med telias Edge..
går den stabilare och snabbare än tex en 3g-lur, även med edge, som kör tex opera mini eller någon annan internetläsare.. fortfarande om jag har telias som operatör!?

Jag vet inte om jag förstår frågan rätt, men jag har effarenhet av SEM K800i (och även SEM P1i) med 3 som operatör, och jämfört med iPhone tillsammans med Telias EDGE kan jag inte påstå att jag märker någon hastighetsskillnad, så det enda jag bryr mig om är webbläsaren, vilket betyder att iPhone vinner med hästlängder.

Jag har aldrig haft en Turbo-3G-lur med standard-mobil-webbläsare, så jag kan inte uttala mig om hur snabbt det går där.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-06 16:43

ptba:...

sant, samma här.. har kört mest SE-mobiler tidigare, nu tänkte jag ju använda en nokia E65 som "hotspot" och kunna leta upp det nätet på min ipod touch..

Frågan är då.. borde inte det bli både en billigare samt bättre lösning jämfört med att vänta på att Iphone börjar säljas? Man får räkna med ett högt pris.. +ev. kostnader för surftjänster.. dessutom gillar jag tanken på att kunna snacka i mobil men ändå kunna fortsätta surfa/kolla film på touch - vilket blir en omöjlighet med en iphone med tanke på pratandets ergonomi

//najkks

1
Bevaka tråden