Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facebook och Microsoft

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-16 23:57

En sak jag kom att tänka på var det program som MS har köpt upp, som syr ihop högupplösta bilder av många små "hittade" på nätet. Det är inte förbjudet ens utan rättigheter iom rätten att göra collage (förutsatt att man når en svårbevisad verkhöjd), men med bildrättigheter blir det väldigt enkelt. Nu tror jag inte att detta program kommer funka särskilt bra utan att man fuskar (som i demon), men ändå.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-07 20:46

Jag har varit medlem nu på facebook 3 mån nu ungefär och har redan börjat tröttna!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:09

Går lite sköna rykten om DARPA CIA och Information Awarness Office med, lite läskigt är det - om något u kan vara sant, har haft lite för mycket arbete att göra för att hinna sätta mig in i det.

/Tangen

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-05 21:58

Grattis bollman, även du lyckades klura ut det uppenbart självklara att arbetsgivare söker på nätet när de kollar upp intressenter.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-05 22:01

Puss på dig också Jogin!

Jag tycker inte att just Facebook är så läskigt egentligen.
Men konceptet är nu etablerat och vad händer när företagen kommer som faktiskt jobbar för att kartlägga människors vardag?
Den som hävdar att vi inte går mer och mer mot ett kontrollsamhälle och lägger locket på med argumentet individuell frihet kan ju dra något gammal över sig och läsa en bok eller ett par (bara för att ha det avklarat).
Det är själva etableringen av hela grejen som inte är OK, för även om inte just detta bolaget gör det, så kommer det garanterat de bolagen som kommer att göra det, det tvekar jag inte fem röda millisekunder på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 20:47

Herregud vilken tråd. Teknikrädsla och okunskap blandat med nerdkonspirationsteorier a la Arkiv X.

• Medlem
  • 2008-02-07 00:48

Facebook är ju högst frivilligt, och man kan plocka bort bilder på sig själv (om de har tag). Jag skulle gärna se att folk var så öppet sinnade att de kunde förstå att folk har en fritid, som inte nödvändigtvis är särskilt professionell eller representativ, som inte har med något annat att göra. Den förstockade generationen verkar liksom aldrig försvinna. Jag tror att det är en procentuell del av genpoolen som är lite uptight. En lösning på problemet är att undvika kontakt med den delen av befolkningen, och vad bättre då än att visa kuken på en bild på Facebook?

Ursprungligen av stfm:

Jag tror att det är en procentuell del av genpoolen som är lite uptight. En lösning på problemet är att undvika kontakt med den delen av befolkningen, och vad bättre då än att visa kuken på en bild på Facebook?

Hehe. Jag tror också att normen förändras (vilket jag tycker är bra). Om 10 år kanske alla har något halvsuspekt i vårt digitala baggage, och då blir det ju inget konstigt heller. Ungefär som det för 50 år sedan var suspekt att gifta sig med en kvinna som inte var oskuld, vilket idag (tack och lov) snarare är norm.

Googlar vi inte alla från och till efter nån gammal kompis/klasskompis/date/whatever? Det som jag då hittar måste jag såklart värdera, och i rimlighetens namn förstår jag att arbetsgivare använder sig av samma metoder som jag gör.

Värt att notera är att det man hittar på facebook idag (eller på nätet) är totalt frikopplat från vad som står i EULAat som många har varit så rädda för. Dvs, grundregeln borde vara att vara vaksam på vad man lägger upp på nätet, istället för att ha fokus på vad som står i tokiga EULAs...

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 12:24

stfm: Du har så rätt, så rätt. *Tar fram kameran*

Bevaka tråden