Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone Ebay eller Vanlig affär?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-01-04 00:35

Tjena tjena

Nu har jag bestämt mig att köpa mig en iPhone men jag är inte säker vart jag ska köpa mig en så därför ställer jag frågan här :).. Jag har kollat runt på ebay och där går dom för ungefär 500-600 dollar + frakt "upplåsta" utan stealthsim etc eller så kan jag be någon man känner i USA köpa en och skicka den till mig via posten fast då får jag "låsa" upp den här själv och då kostar den 399 dollar + frakt... nu vet jag inte hur lätt det är att låsa upp dom...är det värt att lägga ungefär 200 dollar till bara för att låsa upp den eller är det enkelt att göra det själv?

sammanfattning av vad jag skrev

Köpa iPhone från Ebay som är "upplåst" eller be någon köpa en i USA och sedan skicka den och låsa upp den själv... Kanske lite rörigt hur jag skrev det men jag e efterbliven, puss hej

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-04 02:23

Lås upp själv. Det tar en stund att hitta rätt guide och lära sig vad man egentligen gör, men det är inte värt pengarna att köpa färdigt. Dessutom kommer du troligen att få göra om allt vid något tillfälle pga strul med program.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-04 03:18

Säger detsamma. Lås upp själv. Visserligen kommer du väl att få en 1.1.2 och det innebär ju att du antingen kommer att behöva vänta tills man kommit med upplåsning för 1.1.2 eller så får du köra med TurboSIM, StealthSIM eller något av alla de andra sådana korten.

Väljer du det första alternativet är dina kostnader $399+lokal skatt samt fraktkostnader till Sverige. Väljer du alternativ två har du de kostnaderna plus kostnaden för ett Stealth, Turbo etc. plus fratken på det (rör sig om mellan 500-1000+ kr).

Det kan lätt springa iväg men förvisso vet du ju då att du gör en säker affär (såvida du kan lita på din kontakt i USA) och det är ju du själv som sköter pillandet och minimerar risken att få en defekt telefon levererad till dig.

Jag hade i alla fall valt att låsa upp en själv...

  • Medlem
  • Orust
  • 2008-01-04 23:04

Ok tack för hjälpen Occhino och wat nu ska man bara ringa till USA å beställa en men jag satt å läste lite tullregler när det gäller import av saker till sverige och där stog det att det kommer kosta mig ungefär 1000 kr tull/moms att ta in den i sverige, är det inte bättre att packa upp telefonen och lägga den i något annat paket, momsen gäller väl bara när det är en ny vara? eller är det "begagnade" varor också?

  • Medlem
  • 2008-01-04 23:39

Momsen baseras på värdet av varan. Det bästa vore att din kompis skrev att det var en present och ett lågt värde för att slippa moms.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 04:56

Jag fick hem en refurbished 4 gb idag (som jag för övrigt skall sälja, finns ute på tradera men för folk på 99.se kan jag vid köp-nu affär sälja den för utgångspriset 3456 kr) och den skickades med UPS Express. Den skickades den 2'e och jag får säga att det gick grymt snabbt när den väl lämnat USA. Jag fick ett röstmeddelande på mobilen under torsdagen från UPS som sade att jag hade någon importavgift att betala och att jag skulle ringa upp dem. Detta lät väldigt skumt tyckte jag så jag ringde upp och tjejen i kundtjänsten sade att hon hade räknat fel och att jag inte alls skulle betala någonting. Lättad över detta frågade jag vart mitt lilla paket var och när det förväntades komma till Sverige. Då (eftermiddagen, runt 15.00-16.00) befann sig paketet i Philadelphia och hon sade att det förmodligen skulle komma i början av nästa vecka.

Men sedan tog det far... det skickades från Philly på kvällen och landade i Köln, Tyskland, runt 03.00 på natten, scannades in och scannades ut för att sättas på ett flyg till Sverige. In- och utscanning även där och runt 13.30 ringde UPS på dörren och levererade mitt paket.

Till min stora glädje hade det sluppit undan tullen. Antagligen eftersom det landade i Sverige så tidigt kan man ju anta? De hade väl inte öppnat vid det laget kan man tro. Så det gäller att ha tur med tiderna tror jag, samt tullpersonalens humör för dagen. Mitt paket var för övrigt märkt som gift, men med värdet $500 och beskriven som cellphone (vad jag minns iaf, jag slängde bara en snabb blick på följesedlarna).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 09:54

Alla UPS sändningar landar tidigt tror jag. Det spelar ingen större roll för tullen och för övrigt är det UPS som sköter förtullningen. Om din iPhone hade ett deklarerat värde av US$ 500, så borde UPS ha tagit ut moms på det. Innan du säljer telefonen så föreslår jag att du kontrollerar med UPS att det inte kommer en tullfaktura efteråt neddimpandes som ett surt brev i brevlådan.

UPS brukar fakturera tullavgifter/införselmoms - vet inte om det gäller privatpersoner också iofs...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 20:23

Såg nu att det var ögat som spelade mig ett spratt, det stod $50 och inte $500. Var väl det jag misstänkte.

Men man kan ju tycka att om det nu är så att de vill momsbelägga den borde de väl ändå ge mig någon slags information om detta vid leveransen av paketet. Det verkar dessutom inte heller som att paketet har fastnat någonstans och blivit kvar en längre stund (t.ex. hos tullen) och dessutom var UPS-lådan helt oöppnad och oskadd och inuti den lådan låg det ett mjukt emballeringspaket från FedEx (måste väl vara säljaren som tagit ett eget istället för att köpa hos UPS, kan väl inte tänka mig att UPS skulle lägga saker i FedEx-emballering? ) som även det var helt oöppnat. Jag skulle således anse det som föga troligt att de valt att förbanna mig med moms på mitt paket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 21:19

Om den är deklarerad till US$ 50 är det tveksamt om de lägger på någon tull när du är privatperson och den är märkt som present.

Men du har nog missförstått något när det gäller tullhanteringen. Det tar ingen extratid hos UPS även om försändelsen beläggs med tull. De behandlar det samma morgon som försändelsen kommer til flygplatsen och kör ut det samma dag. De öppnar i regel inga paket. Som privatperson brukar man väl i regel få redan på att en försändelse beläggs med tull, precis som du fick initialt (felaktigt), men hos mig som företagare dimper tullfakturorna ner helt slumpmässigt några dagar efter att man tagit emot paketen, utan att man fått reda på något tidigare. Kan tänka mig att det skulle kunna hända i undantagsfall till pivatpersoner också.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-01-05 21:27

Ja, men det jag tänkte på när jag sade att den inte verkade ha stannat på något ställe särskilt länge är att det inscanningen och utscanningen skedde inom loppet av 1 minut. Och strax därefter var paketet satt i en lastbil och påväg till mig.

Som sagt var, det är ju väldigt märkligt om de först ett par dagar senare informerar mig om att jag skall momsbeläggas. Men med tanke på att de inte öppnat paketet bör jag väl bara få moms på de $50? Det är ju då ingenting som känns i plånboken särskilt mycket. För jag menar, de har ju inte öppnat paketet och kan ju omöjligen gissa att det är en iPhone däri så det enda de har att gå på är ju just $50. Jag är inte särskilt orolig.

Nä som värst åker du väl på momsen + 150 spänn eller vad de tar i administrationsavgift. Jag tror jag blivit fakturerad en gång som privatperson men tror också det är undantagsfall så förhoppningsvis slipper du...

Lånar tråden lite...

Jag hade tänkt köpa en Iphone nu till helgen på ebay... och jag vill heller inte betala massa moms eller tullavgifter eller vad som nu kan tilläggas. Vad jag förstått så är det lugnt om man säger till säljaren att han ska byta låda och sätta ett annat värde på paketet för att lura USP för att på det sättet slippa moms och tull? då ska det alltså gå att få en iphone utan sådana avgifter utan bara frakten... Har liksom ingen lust att betala en sådär 1000 kr extra och vill helst inte chansa på att slippa betala extra... är liksom ingen miljonär:'(

Ursprungligen av Röglemannen:

Lånar tråden lite...

Jag hade tänkt köpa en Iphone nu till helgen på ebay... och jag vill heller inte betala massa moms eller tullavgifter eller vad som nu kan tilläggas. Vad jag förstått så är det lugnt om man säger till säljaren att han ska byta låda och sätta ett annat värde på paketet för att lura USP för att på det sättet slippa moms och tull? då ska det alltså gå att få en iphone utan sådana avgifter utan bara frakten... Har liksom ingen lust att betala en sådär 1000 kr extra och vill helst inte chansa på att slippa betala extra... är liksom ingen miljonär:'(

Om han som skickar den till dig uppger/anger värdet på paketet till tex 100kr. Då, om paketet skulle försvinna får du bara ersättning baserat på att ditt paket var värt bara 100kr.
Men jag skulle chansa och ändå göra så för att slippa moms och tull.

Lycka till

Hur lång tid brukar det normalt ta i tullen frågar jag er med erfaranhet? Säljaren har satt mitt paket som "a gift" och med ett lågt värde... Jag har väntat nu i 9 business days och paketet är sänt som registered mail så jag kan inte följa paketet med kollinumret och därför vill jag få lite information. Själva fraktiden ska ta 6-10 dagar . Vill så gärna ha den snart... Tror ni att jag kan få den på måndag då det har gått 11 business days? lite nojjig XD och ja, jag vet att man inte kan veta exakt hur lång tid det tar med tullen. Men hade vatt bra o få lite information hur lång tid det tog för er...

Ursprungligen av Röglemannen:

Lånar tråden lite...

Jag hade tänkt köpa en Iphone nu till helgen på ebay... och jag vill heller inte betala massa moms eller tullavgifter eller vad som nu kan tilläggas. Vad jag förstått så är det lugnt om man säger till säljaren att han ska byta låda och sätta ett annat värde på paketet för att lura USP för att på det sättet slippa moms och tull? då ska det alltså gå att få en iphone utan sådana avgifter utan bara frakten... Har liksom ingen lust att betala en sådär 1000 kr extra och vill helst inte chansa på att slippa betala extra... är liksom ingen miljonär:'(

ebay.com = USA, utanför EU, krångel moms/tull och skit
ebay.co.uk = England, inom EU, ngt högre pris än USA, ingen Moms/Tull

(Köpt objektiv från USA som jag bitetrt fått ångra...)

Ursprungligen av Goflorp:

ebay.com = USA, utanför EU, krångel moms/tull och skit
ebay.co.uk = England, inom EU, ngt högre pris än USA, ingen Moms/Tull

(Köpt objektiv från USA som jag bitetrt fått ångra...)

Redan köpt från USA så lite sent och tänka på de.. om de nu händer så lär jag mig också en läxa;)

Ursprungligen av Röglemannen:

Redan köpt från USA så lite sent och tänka på de.. om de nu händer så lär jag mig också en läxa;)

Risken är att det står en sur gubbe med en massa papper i näven och säger att han vill ha en massa pengar av dig för att lämna ut grejen (1456:- i mitt fall).
Som tur var ringde de innan så jag hade jämna pengar till honom....

Men objktivet som var billigt, den förtjänsten försvann....

Hade jag vart smart och köpt på eBay.co.uk så hade det bara vart frakten...
Jag har numera engelska eBay som bokmärke i övre raden i Safari.

Ursprungligen av Goflorp:

Risken är att det står en sur gubbe med en massa papper i näven och säger att han vill ha en massa pengar av dig för att lämna ut grejen (1456:- i mitt fall).
Som tur var ringde de innan så jag hade jämna pengar till honom....

Men objktivet som var billigt, den förtjänsten försvann....

Hade jag vart smart och köpt på eBay.co.uk så hade det bara vart frakten...
Jag har numera engelska eBay som bokmärke i övre raden i Safari.

Ja okej:confused: jag återkommer med hur det gick!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-16 22:09
Ursprungligen av Goflorp:

ebay.com = USA, utanför EU, krångel moms/tull och skit
ebay.co.uk = England, inom EU, ngt högre pris än USA, ingen Moms/Tull

(Köpt objektiv från USA som jag bitetrt fått ångra...)

Men hur är det egentligen - om man köper en vara från ebay.co.uk, men varan skickas från USA, slipper man eventuella tullavgifter (köpt från Storbrittanien, men skickad från USA?)?

nu1mlock

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-16 15:01

Jag lånar denna tråden. Jag har beställt en Iphone från ebay och betalat via paypal. Vi säger nu att varan inte kommer fram. Vad har jag för möjligheter att få tillbaka mina pengar?

Den skickas utanför EU, dvs du ska betala införselmoms.

1
Bevaka tråden