Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg EMX-1 och Audio-in.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som tidigare nämts beställt en EMX-1:a som kommer in nu på Torsdag/Fredag på Jam.

Jag har ju lite andra grejer och insåg precis att den har audio-in och jag började söka efter information men har inte hittat något som direkt besvarat mina frågor så..

1. Är det mono-ingång eller stereo?
2. Är "kanalen" alltid "öppen", dvs. om jag t.ex. kopplar in en cdspelare slösar jag då på en synth-part eller om man kanske måste välja audio-in på ett spår annars hör man inte vad man har kopplat in? Kanske lite luddig förklaring men..

Om det är som på EA-1, så väljer man audio-in på en kanal/part, och använder x0x sequencern som gate. Går att köra genom effektdelen, precis som alla andra parter...

mm, jag vet hur det går till på EA-1. Men har hoppats på att Korg kanske har ändrat på det.. Mer svar?

Tror man kan kan köra ljudet rakt igenom utan att behöva trigga på den.

Det skulle vara klockrent om det gick göra så.. Iofs spelar det nästan ingen roll för eventuellt tänkte jag använda en kanal att midistyra något annat men min första fråga skulle vara fin att få svar på

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-05 21:36

Jag har den inte framför mig nu, men jag har för mig att jag var tvungen att trigga för att få igenom ljudet, tyvärr.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-05 21:47

Kollade precis, går att köra audio thru eller använda som synthpart med combfilter. Mono in.

credo: Du får jättegärna kolla upp det så jag vet exakt om det gör att köra audio thru.

platon: Stort tack (och jag hittade svaret själv på korg.co.uk till slut)..

Kanske blir att behålla Nova:n och låta den agera syntmotor lite då och då.. Det e en vanlig "tele"-ingång? (1.4" eller något sådant?)

Någon?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-06 18:22

Nu har jag testat och läst manual. Det är som Platon säger:

1. Det är en monoingång.
2. Audio in kan gå antingen genom [audio in + comb] vilken måste triggas om hela tiden
eller med [audio in thru]-knappen intryckt och då går signalen inte genom effektdelen eller syntdelen. Däremot genom tuben (signalen påverkas stärks/värms med [Tube gain]-knobben)
Du slösar alltså inte någon part om du kör in CD med [audio in thru]-knappen intryckt.

credo: Yay.. Perfekt! Hoppas Jam får in maskinen imorrn!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-06 19:18

Ja, det är en väldigt trevlig maskin. Trumsamplingarna är ok. Förvånansvärt bra syntdel. Snabbjobbad, ett rent nöja att arbeta med. kör hårt.

Dom ljudklippen jag hört så har verkar synthdelen iaf ha just.. "det" ljudet jag är ute efter men jag kommer troligen behålla min Nova-synth också så det kommer nog inte vara brist på synthmotor.

Trummorna man hört verkar helt ok också och gör vad dom ska och inget mer.. eller kan man tweaka dom ordentligt också?

Vart hittar man smartmedia-kort? För jag misstänker att man sparar data på dessa.. eller finns det plats för något på själva maskinen? Jag kommer nämligen inte köra den med MIDI i till datorn utan den får agera helt själv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-06 20:37

Smartmedia för att spara allt du känner för. I burken sparar du patterns med tillhörande ljudinställningar, alltså inga ljudpatcher eller liknande går att spara. Det finns en bunt tomma minnesplatser från fabrik och eftersom det är Korg går det att skriva över alla fabrikspatterns. Trumljuden har inte så många inställningar, men man kommer långt med fabrikssamplingarna, tune och effekter. Annars går det att offra synthparter och skruva till "analogtrummor" à la ER-1.

Och visst fn låter den helt rätt! Grymma, feta filter och härliga osc mod grejer m.m.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-06 20:43

Trummorna kan tweakas lite grann, men det är ganska sparsamt. Pitch, pan, length. Man ska dock inte glömma att använda Modulation (LfO/env uppe till höger). Filtret går tyvär inte att styra på trumparterna (?!) Hade nog gärna bytt fem av trumparterna mot synthparter om jag fick välja.

Du kommer säkert att vilja spara undan dina sets, även om det är ganska gott om patternplatser. SM-kort är knepigt att få tag på. men det går åt väldigt lite plats tror jag eftersom det inte är några samplingar som sparas, bara inställningar. Jag har ett 8Mb och ett 128Mb. Det senare blir nog mer aktuellt när jag hittar en ESX. Det lilla kortet fick jag av min svärmor som använt det till sin gamla digitalkamera...

platon: ungefär så jag misstänkte det hela, fast jag var lite nojjig över att eventuellt factory-presets (patterns etc) skulle inte gå att spara över men nuså, då är det ingen fara på taket att skaffa ett SM-kort än så länge utan minnet borde väl räcka ett tag?.. Iaf tills man blivit lite varm i kläderna kanske.t.

Lite trist att inte kunna filtrera trummor men vadå, man kan inte få allt här i en liten groovelåda. Som sagt, ju mer jag lyssnar på maskinen desto mer inser jag hur nära den är mitt ideal i dess "ljud" och även om det inte går att spara ljud så är det ju nästan till en fördel så man alltid får leka runt och inte fastna på en standard-basis (ladda in en patch/preset eller liknande) eller vad man skall säga.

credo: Trevligt med mer info - hoppas Jam får in maskinen imorrn så man kan sitta i helgen och leka..

EDIT: Fan, jag avbryter ju mig själv i meningar och sånt.. jag är nog tröttare än vad jag tror men jag hoppas fortfarande på att Kimmo har plockat ihop mitt paket tills imorrn och att jag får tag i brorsan så han kan hämta upp gitarr och effektlåda och åka in till Jam och byta in det och hämta hem min andra blåa låda.. Kom igen EMX-1 och skjuts! Må gudarna vara med mig imorrn..

Och så kommer min nya HD imorrn till datorn och så kommer tjejens polare och installerar våran _nya_ tvättmaskin. Allt som pajade förra veckan är nu utbytt och imorrn tycks vara dagen då allt klaffar.. Perfekt!

Senast redigerat 2008-02-06 23:42

Den blåa maskinen har nu stått och puttrat hela kvällen. Fan va mysigt den låter och så fick jag nya HD:n till datorn så nu rullar allt.. Får nog posta en bild sen.

Ursprungligen av agoraph0bia:

Den blåa maskinen har nu stått och puttrat hela kvällen. Fan va mysigt den låter och så fick jag nya HD:n till datorn så nu rullar allt.. Får nog posta en bild sen.

Kul!
Hoppas vi får lite trevliga ljuddemos snart då!

Ursprungligen av Synapskollaps:

Kul!
Hoppas vi får lite trevliga ljuddemos snart då!

Nya datorn har webkamera och med nya ljudkortet så borde jag kunna spela in lite videos och posta på youtube. Finns inte speciellt många bra videos på youtube förutom Denkitribes-videos.

1
Bevaka tråden