Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Classic versionen?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I brist på problem så måste jag fråga vilken som är er favorit bland de "äldre" Mac-systemen <= 9.x

Mina två favoriter:

1. 6.0.7, ruskigt snabbt, stabilt och en bra "multitasking"
2. 8.1, snyggt, snabbt och stabilt.

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Vad är det för fel på 8.6?

Jag tvekade länge innan jag bytte till 9.0 faktiskt...jag har alltid varit osäker på att byta operativsystem...

7.6.1, snabbt och skönt med TCP/IP.
Och vad hette det där tillägget man hade som gjorde att det såg ut som OS8 men gick långsamt som smör?

Jag hade stora problem med 8.6, det var ostabilt som tusan på de maskiner jag använde då.

• Oregistrerad
  • 2002-02-20 19:30
Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
vad hette det där tillägget man hade som gjorde att det såg ut som OS8 men gick långsamt som smör?

Aaron?

Citat:

Och vad hette det där tillägget man hade som gjorde att det såg ut som OS8 men gick långsamt som smör?

Är det Aaron du tänker på? Långsamt som smör så vill jag då inte minnas det.

[ 20 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mie ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: mie:
Är det Aaron du tänker på? Långsamt som smör så vill jag då inte minnas det.

Jajamensan, det var det!
Nja, smör var väl att ta i, men nog gick det lite segare på min LCIIa.

Gillade System 7 mycket, stort hopp från 6.
7.6.1 var också trevligt, dock tycker jag hoppet till System 8 var det största.

Höll mig för övrigt till 8.6 länge innan jag bytte till 9 också.

Ahhh, de gamla goda tiderna..

7.6.1 var också trevligt, dock tycker jag hoppet till System 8 var det största.

Japp, det var trevligt när Mac OS inte längre var begränsat till svart/vitt utan plötsligt: ikoner i FÄRG!

Det var väl inte slött? Jämfört med Kaleidoscope var det HYPERhurtigt, kör Kaleidoscope nu, fast med aqua-skin i 9:an, skulle aldrig klara mig annars.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2002-03-06 19:04
Citat:

7.6.1, snabbt och skönt med TCP/IP.

Jag kör 7.6.1 på min 7100/66 med appearence manager, som gör att man får platinum utseendet utan att det för den delen slöar ner burken.

Jag tycker nog att hoppet mellan 6 och 7 var större, det största hittills förutom hoppet till OS X förstås.

tycker 7.1 var ett rätt så skönt system.
synd att man inte kan köra gamla system på nyare macar.
nu har man en buggig 9:a och sitter och längtar tillbaka till
tiden då man hade pb 230

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 22:47

6.x (kommer inte ihåg vilken) var kul - kunde inte köra 7:an på min lc när jag programmerade för då räckte inte minnet (om jag inte avslutade finder)
7.6.1 var en hit. I 8.6 buggade ur hos några kunder. 9.2.2 känns mycket stablit men blir slött på äldre hårdvara om man inte stänger av en större del av tilläggen. Mosx rockar! (med reservation av att det är snabbt som en snigel med kramp på äldre burkar)

Jag vet då vilket system som INTE rockade: 7.5.3.

Det var mitt första Mac-system. Fy fan vad jag hatade det. Jag ångrade bittert att jag bytte från PC till Mac...
Sedan blev det lite bättre och stormen bedarrade och kvar var bara de mörka molnen när 7.5.5 hemhämtades och installerades.
Men sedan bröt solen fram genom molnen när jag började köra 7.6(.1) och jag på allvar började känna på den där mystiska Mac-känslan som är så svår att förklara... Ahh, den första vettiga tilläggskontrollen...

Nu gillar jag nog ändå 9.1 och framåt bäst. Speciellt med tanke på underbara Sherlock (fr o m 9, inte den som var i 8.6).

MacOS 8!
Det var då man slapp bli mobbad av sin PC kompisar i klassen då våra 7.6.1 burkar ofta fick Feltyp 11 i AfterEffects och Photoshop.

Nu kraschade för det mesta bara programmet och inte systemet!

• Medlem
  • 2002-03-20 04:11

7.1 och 7.6.1 rockade hårt.. däremot var nog 7.5.2 det sämsta os.et

8.1 var inte så tokigt heller, men 10.1.3 är verkligen bäst

• Oregistrerad
  • 2002-04-01 12:36

finns det verkligen inget sätt att lura in 7.6.1 på min ibook 500hmz. Är det en bara spärr eller är det helt omöjigt p.g.a av andra saker?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-02 13:15

Jag gillar faktiskt 9.2 bäst hittills.
Många förbättringar jämfört med tidigare.
Stabilare bl a.

• Medlem
  • Örebro
  • 2002-04-02 13:51

Tycker att f.o.m. OS 8 har det bara blivit stabilare förutom en svacka vid 8.6.
Nu är det 9.2.2 som är herre på täppan.
Tycker jag i alla fall.

1
Bevaka tråden