Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D300-Tråden

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller på att spara undan inte så lite pengar för att få råd att skaffa
en D300 med lämpligt BRA objektiv. En kompis har köpt en och detta har väckt prylbegäret inom mig rejält...
Jag kommer då snart sälja min Pentax K10D och en bunte objektiv.

Jag skulle vilja höra vad ni som har skaffat en tycker efter en stunds användande.

Jämför gärna med er tidigare kamera.

Jag har läst en del tester och ser att det inte finns mycket kritik mot den här kameran.
Nu tror jag ju att en del saker kommer fram efter en längre stunds stunds användande....

Hej!

Bara en fråga, har du övervägt nya K20D? Den lär vara ett snäpp billigare än D300 och har en hel del fina förbättringar jämfört med K10D. Om du redan har en "bunte" objektiv (vet ej hur många det är) kan det ju bli dyrt att byta system helt.

K20D: http://www.dpreview.com/news/0801/08012312pentaxk20dhandson.asp

När det gäller D300, läs gärna användarrecensioner på dpreview och fredmiranda. Den får mestadels oerhört positiva betyg, men där lär du hitta en del av de kommentarer som kommer fram efter en tids användning.

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=nikon_d300

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=350

(För övrigt har din K10D högst användarbetyg av alla d-SLR kameror på dpreview... http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=pentax_k10d)

Kom ihåg att för att du ska få ut något öht av en D300 eller motsvarande krävs det att du investerar en hel del i optik. Det verkar ibland som att många lägger pengarna på ett vasst kamerahus och sedan tjackar en sunkig 18-200 eller motsvarande till det. Då kan man komma betydligt längre med ett billigare hus, typ D80, och bättre gluggar.

Med det sagt, en D300 med Sigmas 10-20, 18-50 f/2.8 och 50-150 f/2.8 är ett djäkligt sjyst kit för runt 30k.

Pengarna är inte ett problem (jo det är det men missuppfatta mig rätt).
Jag har tre objektiv som jag lika gärna kan byta ut.

Det sista jag har är ett 600mm Sigma SpegelTele, kan man på ngt sätt konvertera det till Nikon-fattning? Det har inte AF eller ngt sådant så konvertering till "dummaste" nikon bajonett räcker nog.

Vad jag är ute efter med att gå upp till D300 är ljuskänsligheten och omfånget som verkar vara mkt bättre än det jag har idag...

Kan jag få motsvarande "kräm" ur K20D - så varför inte...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-02 20:48

Hej..
Är en trogen Nikon anv sen tidigt 80 tal och har nog haft de flesta husen...
ang D300 upgraderade jag den från D200 har den som en mindre handkamera..
För min del sitter deras 17-55 /2,8 nikkor DX vilket i min bedömning är som gjord
för huset.. jag rekomenderar Gluggen STARKT (men visst en zoom) Men grymt Skarp.
ligger bra i handen oxå.

D300 till skilnad från D200 är bra mycket snabbare i handhavandet med mjukvaran.
Det vil säga div blädrande och översyn samt en del små finesser som snabb rengöring
vid på o av stängning .. Displayen är snabb och du kan snabbt zooma in detalj på
bild. Generelt piskar den min D2Xs (Så grymt prisvärd är den!!!)sensorn är oxå en
uppgradering från D2 an .Dom 51 sökarpunkterna är underbara samt
man kan ställa in stöd linjer vilket är nice .Men jag använder kameran
profisionelt med lite andra Nikon hus .. men generelt en grym och snabbt hus
(färg mättnad , brus osv osv) för den pengen..

ett ps; plåtar ofta i taskiga ljuförhålande utan blixt i 800iso
mad rätt korta tider typ 15-30 del, och det är rätt bra om du ställer
färgrymden på Adobe RGB för manuell bildbehandilg i Photshop CS
för optimalt resultat

+ Batteri snål.. vilket oxå är ++

Senast redigerat 2008-02-02 21:53

den gluggen kostar ju bara 13000, som hittat !

13000 + 15000 + batterigrepp (2500) = 30500 :---

Det är LITE över min budget...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-03 12:58
Ursprungligen av Goflorp:

den gluggen kostar ju bara 13000, som hittat !

13000 + 15000 + batterigrepp (2500) = 30500 :---

Det är LITE över min budget...

jo det är kanske en del :"> men Batterigreppet är defenetivt inget
du behöver i första hand..

Kör utan pga Lätt kamera i handen som jag nämde ovan..
men om man nu är ute och tar över 2000 exp kan man ha ett extera
batteri i fickan.. men 2000 exp delat med 36 är( 55 rullar+ ) och huset
är rätt snabbt iof .... Sigma har väl oxå nån liknande glugg ?!?

typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131698

men där finns ju några andra varianter som 24-70/2,8 EX Dc

ät rätt ok har jag hört men har själv ingen erfarenhet krig Sigma O:-)

möjligen då ramlar du på <20 pix

Jag har en 18-200 från Nikon till min D300.
Visst, det är inte så jädrans ljusstarkt, men det är ett grymt all-round objektiv. Det är det som sitter på som default och ska jag bara ta med kameran ut på en promenad t.ex, så är det också det som sitter på. Man kan väl säga som så, att det är skitbra för utomhus turistande, men inget jag skulle använda om jag endast besöker mörka kyrkor och grottor på min semester...

Komplettera med en lite ljusstarkare kortzoom så har du en rätt bra mix tror jag.

18-200
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659

Ex på ok lite ljusstarkare objektiv
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3750

Mattias, du har en poäng där...
Besöker sällan gruvor men får nog säga att kombinationen ljusstark glugg (med lika ljusstyrka hela vägen) OCH ljuskänslig kamera är att föredra.
Jag vill jobba så mkt som möjligt med befintligt ljus - vill slippa blixt.

Trisen:
Sigmas glugg var mera i min budget. Blir väl 20kkr som du säger.
Man har ju så många "vuxensaker" som slukar pengar

Batterigreppet skulle jag gärna skaffa till min K10D eftersom jag tycker kameran ligger bättre i näven med det på än utan... men där är nog smaken som röven - klöven

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-03 20:28

Goflorp..
"Batterigreppet skulle jag gärna skaffa till min K10D eftersom jag tycker kameran ligger bättre i näven med det på än utan... men där är nog smaken som röven - klöven :-)"

Trode du refererade till D300 ? .. (men så sant som du skriver)
som för min del på Längre Tyngre gluggar föredrar jag den grövre kalibern på Nikon hus.

kul nästan jämt :/
http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/120029887.jpg

Senast redigerat 2008-02-03 20:47
Ursprungligen av Trisen:

Goflorp..
"Batterigreppet skulle jag gärna skaffa till min K10D eftersom jag tycker kameran ligger bättre i näven med det på än utan... men där är nog smaken som röven - klöven :-)"

Trode du refererade till D300 ? .. (men så sant som du skriver)
som för min del på Längre Tyngre gluggar föredrar jag den grövre kalibern på Nikon hus.

kul nästan jämt :/
http://www.pixgallery.com/dbimages/sk/120029887.jpg

Jag tänkte nog som så att iom att jag vill ha det på K10:an så vill jag ha det på D300:an med... fick nog bara inte ut den tanken i skrift.... (var väl trött)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-05 23:20
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tänkte nog som så att iom att jag vill ha det på K10:an så vill jag ha det på D300:an med... fick nog bara inte ut den tanken i skrift.... (var väl trött)

Ja så kan det va

Men en bra funktion som jag använder ofta på Nikon hus är Batteriinformation
-> ligger under den lilla skiftnyckeln.. där ser man antal rutor du tagit sen du
laddade Batteriet senast, samt % på hur mycket styrka som du har kvar..

detta känner du säkert till? men en en shyst detalj om man blir osäker på power.

kör ca 1400-1800 exp i veckan med D300 a´n och batteriet har ca 28-30% kvar
( kör ALLTID toti slut på B så jag har reserv för att ha en längre överlevnad
på B )små laddar Aldrig .. dock nu har jag andra hus som jag kör i kombination.

Ps; jag överblickar inte så mycket med displayen ,,, bara lite så jag vet att det sitter rätt expo efter jobb.. Formaterar regelbundet efter ned laddning dator.

Kanske ett litet Tips här på D300 tråden O:-) ?? om Batteri.... LI-ion

1400-1800 exponeringar per batteri - och du har fortfarande 28-30% av kapaciteten kvar? Hur i hela friden lyckas du med det?!! Med mina nya originalbatterier (EN-EL3e) får jag mellan 200 och 300 bilder per laddning. (Och då försöker jag verkligen att spara på batteriet.)

Informationen kring EN-EL3e i instruktionsboken ger jag inte mycket för (1000 respektive 3000 bilder per laddning) men det är roligt för dig – om du får så många bilder som du säger att du får.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-02-07 22:25

Trisen vad har du för batteri i din kamera? Om jag lyckas att ta 400 bilder på en laddning så är jag glad. . . Då snålar jag med allt, precis som Snabeldrake gör, minimalt användande av skärmen etc.

Ja, han måste nästan ha något slags atombatteri.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-07 22:41
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, han måste nästan ha något slags atombatteri.

Nix använder kameran varje dag.. kör fine och large/ jpg...
och Ok det nyaste Batteriet
sen nov 07 ??! men jag stänger av o på huset när jag inte jobbar med det..

Måste ha tydligen några över dj..liga batterier?!?
-> (EN-EL3e) exmpelvis i dag ..ny laddat tog 358 expo 91 % kvar

Senast redigerat 2008-02-07 23:15
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-07 23:33

Hmm .. har en D200 oxå som jag kombinerar med ,,, men forumet?
What to Say ?!?

Har facktiskt ALDRIG kännt att husen slukar Batteri dock att D200 a´n är bra mycket
långsamare i mjukvaran när man blädrar i displyen ... och hastigheten givetvis..
kör offta Ch i sekv i bland 2- 5 rutor i stöten.. varierar dock:">

Desutom kör jag med en Compactflach reader / firewire kopplar aldrig upp huset
mot Datorn.. och som jag nämde Fine/large/jpg samt manuel sensor rengöring .. desutom hadde jag i dag en SB-800 på för lätt upplättning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-08 11:33
Ursprungligen av Trisen:

Dessutom kör jag med en Compactflash reader / firewire kopplar aldrig upp huset
mot Datorn.. och som jag nämde Fine/large/jpg samt manuel sensor rengöring .. desutom hade jag i dag en SB-800 på för lätt upplättning.

Det här spelar nog stor roll för batteriet (att köra med extern läsare). På min D50 suger det ordentligt med kraft ur batteriet att ha den kopplad mot datorn för att tanka ur bilder.

Läst lite...

Jo, jag gilalr batterigreppet på en systemkamera för att det ger ett goare grepp.
Mängden power som det lämnar behöver jag inte.
En extra avtryckare i vertikalläge är en bra grej.
i Pentax fall kan man ställa in om kameran skall dra ur kameran eller batterigreppet först- käck funktion.

batterigrepp 2700:- , sedan batteri ENEL4a 1260:- laddare MH-21 1920:-
Nästan 5900-6000:- , fuck me sideways!

Helt klart är att denna kamera med de tillbehör jag vill ha kommer jag enbart ha råd att köpa EFTER att jag sålt mitt hus - då menar jag VILLAN inte k10D-huset

Men grabben ska väl ha det bästa?

Vesst...

"Vell grabben tuta så köp grabben en bil"

(Prins Bertil (som var mkt bilintresserad) sa detta när vår kung Carl Gustaf - några år gammal - sprang kring och tutade i en sån där tuta med en svart gummiboll i änden... rätt jobbigt att höra på)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 15:24
Ursprungligen av Goflorp:

Vesst...

"Vell grabben tuta så köp grabben en bil"

(Prins Bertil (som var mkt bilintresserad) sa detta när vår kung Carl Gustaf - några år gammal - sprang kring och tutade i en sån där tuta med en svart gummiboll i änden... rätt jobbigt att höra på)

Carl Philip tycker Både om Bilar och att plåta.... ( Blommor och Bin )
det ligger väl i släkten.. men han är rätt duktig på det oxå..:cool:

Han kör dock som sin far med Canon eos1D Mk II och div Porschar....
Men för min del Fel Märken ..

Troode LellCalle var med han KLum, kör inte han Nikon ?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 23:49
Ursprungligen av Goflorp:

Troode LellCalle var med han KLum, kör inte han Nikon ?

Nix Familjen diggar Canon och LellCalle med mycket Macro..
typ
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Macro_Lenses/index.asp

Känner just nu hur jag börjar luta mer och mer åt K20D istället för D300.

Bildkvalitén kommer bli minst lika bra på den. Jag kan kameran. Jag gillar Pentax sätt att göra grejer på. De är lite av tekniknördar, and so am I...
ISO upp till 6400, skakreducering i huset, 14.6MegaPixels, CMOS-sensor...
D300:an är bättre på att leka k-pist kanske (5bild/s) mot 3...
Bryr mig inte om den funktionen i vilket fall så...

Köper jag en D300 börjar ju ALLT kosta fläsk...

Jag vet inte om D300 motsvarar de extra pengarna...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-09 22:24
Ursprungligen av Goflorp:

Känner just nu hur jag börjar luta mer och mer åt K20D istället för D300.

Pentaxen intresserar mig också. Den finns t o m i Samsungvariant för ytterligare 2000 SEK lägre pris.
Tipsa oss gärna om tester kring dessa tvillingkameror.

Ursprungligen av Goflorp:

Känner just nu hur jag börjar luta mer och mer åt K20D istället för D300.

Bildkvalitén kommer bli minst lika bra på den. Jag kan kameran. Jag gillar Pentax sätt att göra grejer på. De är lite av tekniknördar, and so am I...
ISO upp till 6400, skakreducering i huset, 14.6MegaPixels, CMOS-sensor...
D300:an är bättre på att leka k-pist kanske (5bild/s) mot 3...
Bryr mig inte om den funktionen i vilket fall så...

Köper jag en D300 börjar ju ALLT kosta fläsk...

Jag vet inte om D300 motsvarar de extra pengarna...

Nej, jag tror ju inte att den gör det - om du ändå gillar Pentax sätt att bygga grejorna på. Som jag skrivit någon annanstans tror jag att skillnaden mellan samtliga kameror i denna klass är ganska liten. Alla är väldigt bra, och det som gör skillnaden i slutändan är vilka objektiv man sätter på dem. För att få ut maximalt av D300:an får du räkna med X antal tusenlappar för att få de bästa objektiven...

Kan du leva med 3 bilder/sekund så är nog K20D riktigt vass.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-10 17:12
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Kan du leva med 3 bilder/sekund så är nog K20D riktigt vass.

Och då är det riktigt vad som sägs att Samsungen är densamma som motsvarande Pentaxmodell?

Le, just nu står det still.. dpreview har bara en kort "hands-on", men inget test än så länge...

http://www.dpreview.com/news/0801/08012311pentaxk20d.asp

http://www.dpreview.com/news/0801/08012312pentaxk20dhandson.asp

Reisan, du skulle väl skaffa stativ?

http://www.fotoguiden.se/artiklar.asp?articleId=2

Bevaka tråden