Jag lär mig C och Objective-C och använder Xcode som utvecklingsmiljö, det funkar fint med debug och så vidare, och med det smidiga Build & Compile kan man kompilera och testa det man gjort på en gång.
Ja, det är liksom grundkravet för en IDE.
En nackdel, speciellt när man gör labbar och sånt, är att det är bökigt att slänga ihop små testprogram med Xcode. Det tar en stund att skapa ett nytt projekt. Dessutom är GUIt väldigt dåligt. En del designfel är riktigt grova, som idiotidén att gömma undan felmeddelanden som en liten undangömd finess som man normalt skall slippa se. Hur tänker man då? I CodeWarrior har felmeddelandena högsta prioritet, som det skall vara. Och den resulterande tillämpningen gömmer den djupt nere i en mapphierarki, ingen katastrof men en av många småsaker som gör det mer tungjobbat än nödvändigt.
När jag började designa Lightweight IDE så var målet att fixa speciellt dessa saker. Att slänga ihop ett enkelt testprogram och köra det, det skall inte kännas som att man har en jobbig startsträcka för att göra en så enkel sak. Och så skall ju felen prioriteras som i CodeWarrior, de skall upp direkt när de kommer.
Jag fundera på att börja använda Textmate som Xcodes editor, funkar det bra? Har inte köpt Textmate än.
Jag är registrerad användare sedan MacHeist 1, men använder den knappast. För bökig, den är mest i vägen och åker ut förr eller senare. Den löser inga riktiga problem för mig (som jag kommit på i alla fall). Allt det den gör som jag är intresserad av gör t.ex. CodeWarriors editor bättre. Men det beror ju på vad man gör, och finesser har den ju många.