Det här har säkert många av er råkat ut för, men det är ändå bra att det här går ut i mediabruset igen.
Jag köpte en mini-dvi till DVI konverter i hopp om att kunna använda externa skärmar till min macbook. För mig verkade det mest logiska valet vara just denna adapter eftersom jag tog för givet att man kunde använda en vanlig DVI-VGA adapter om jag skulle råka bli tvungen att använda en gammaldags skärm. Så var inte fallet!
Eftersom Apples converter saknar hål för analogsignalen OCH ett extra smalt hål för den långa smala kontakten var det rent av omöjligt att ansluta en vanlig DVI till VGA adapter.
Innan jag fick reda på att de fyra piggarna som satt vid den avlånga ledaren var analoga ledare så hade jag redan gått amok med tången på en dvi-VGA adapter. Så jag lärde det den hårda vägen.
Så skumma igenom wikipedia innan ni köper någon skärmkonverter från apple.
Jag tyckte det var girigt av dem att ta 200 kr för en liten plastbit som man vanligtvis brukar få gratis, men nu har jag svårt att tro att det är sant när man är tvungen att köpa två tvåhundrakronors plastbitar om man vill vara förberedd ifall man till exempelvis råkar stöta på en antik projektor med bara vga ingång.
Snålt Apple!
Rubriken må varit lite väl dramatisk, men det höjde ett ögonbryn, eller hur?