- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Jag sitter på jobbet och funderar.
Tänkte försöka mig på den ädla konsten av att multitracka på portastudion. Först hade jag tänkte köpa mig en midi till FSK manick (eller typ en gammal trummaskin med tape-synk in/ut). Men sen började jag läsa på nätet och det verkar som om man bara kan tuta och köra med SMPTE istället? MPCn skickar ju SMPTE ut och tar emot samma signal. Så i princip så borde jag ju kunna först spela in SMPTE signalen på portan och sedan spela upp och spela in igen hur många gånger som helst?
Eller är det bara att ge upp?
FSK eller SMPTE eller skita i att multitracka?
(Även fast det är omständigt och jag kanske bara gör det en gång - så vill jag iaf någon gång i livet ha provat på att spela in flera gånger på varandra! )
--
Äh. Nu läste jag att man måste ha någon specialchip i MPCn för att ha SMPTE. Det vet jag inte om jag har. Får kolla sen när jag är hemma.. Annars verkar det oenkligen mest praktiskt..
--
Sen att jag har stavat fel i hela inlägget kan vi väl skita i? Det heter ju SMPTE och inte SMTPE! Doh!
Det är en JL Cooper dataSYNC2. Köpte den för ett antal år sedan på en Estrad-REA, trodde att den kunde vara bra att ha.
http://www.jlcooper.com/pages/datasync2.html
Öhm, vet inte om den fixar att göra om från MTC till SMPTE(det är det du bill ha va?) utan att ha en massa sunkiga Adatar inkopplade. Jag skall prova lite...
Jag har ingen aning om vad jag vill ha
Tänkte att man spelar in en signal från en låda till kassettband och sen när man spelar upp den signalen från kassettbanden till lådan igen så får man synk på något magiskt vis.
Sen om den temposynkar eller om det ska vara MTC eller Midi Clock eller SMPTE eller vad det nu kan vara för signal har jag ingen aning om..
Fast datasync2 verkar bara kunna skicka SMPTE? Inte ta emot?
Aha! Då förstår jag. Jag trodde portan hade SMPTE...
Då är knappast min manick något för dig, den har bara SMPTE ut, den kan inte synka till SMPTE. Du har ingen gammal S-1100? De har SMPTE in/ut, jag har använt en sådan för diverse SMPTE-jobb för en massa år sedan.
Portan har bara två portar markerade Tape synk in - out. Har ingen manual, men kan inte tänka mig att de genererar signal.. Men idéen var att trycka in SMPTE signalen där och sen se vad som händer.
Nej, ingen gammal S-1100 har jag inte. Kanske ska jaga rätt på ett SMPTE-chip till MPCn.
Ah, SMPTE in där funkar nog inte, den vill du stripa på en av kanalerna(jepp, bara 3 kvar sedan).
Men om du verkligen har in och ut, testa att spela in från utgången som en sampling i MPCn och se om du kan köra in det i ingången efteråt och få den att synca. Jag har använt en 707:a och dess tapesync in/ut för att kunna slava saker till DIN-sync utan att ha 707:an som master. Den hostar nämligen ur sig DIN-sync om den slavar till tapesync...
Hepp ! Synk-kungen här
Så här funkar det :
FSK är en ljudsignal som man spelar in på band. Den är en s.k. Frequency Shifting Key-signal. D.v.s. den växlar mellan hög och låg ton, väldigt snabbt. Hastigheten på växlandet bestämmer tempot.
Gamla trummisar ( maskiner alltså )/sequencers har ofta FSK ( kallas ibland för Tape Sync ).
Man kopplar en kabel från trummaskinens Sync out, till lämplig ingång på bandaren ( t.ex via jacket som heter just Tape Sync In ).
Starta inspelning på bandaren och tryck sedan Play på trummaskinen/sequencern. Nu spelar du in en synk-ton som följer tempot på trummisen. Om du har programmerat tempoförändringar så kommer dessa att påverka tonen som du spelar in.
När du har spelat in hela låtens synk-ton så spolar du tillbaka bandet till början.
Koppla nu Tape out på bandaren till Tape Sync In på din trummis/seq....
Ställ in Trummis/Seq att synka till......ja just det Tape !
Tryck Play på bandaren och när tonen startar så startar Trummisen/sequencern.
Det tradiga med denna metod är att du måste alltid starta bandet från början för att maskinen ska synka mot bandet, det finns liksom ingen tidsinformation i FSK:n. Bara tempo-information.
Enter SMPTE !!
SMPTE är en tidskod i form av en FSK signal med invävd tidsinformation. En "digital signal". En klocka som räknar tiden från att den startar tills dess att du stänger av den.
Typiskt så innehåller signalen information om vilken timme, minut, sekund, filmruta och subfilmruta det är för tillfället.
Man ställer in en starttid och därefter räknar "klockan" framåt tills dess att du stänger av den.
Detta medför att du kan spola bandet fram och tillbaka dit du vill ( t.ex "Vers 2" ), och maskiner som synkar mot SMPTE-koden kommer då att förflytta sig till rätt ställe och starta från den punkten. Inget mera "starta från början av bandet".
Hur funkar tempon ihop med SMPTE frågar sig vän av ordning då ? Mjo, i den synkade maskinen (trummis/sequencer) så sitter en liten dator som räknar ut vilket tempo den ska ha vid ett givet klockslag.
Det är inte så vanligt med inbyggda SMPTE generatorer/läsare i trummaskiner/sequencers men det finns.
Det vanligaste är dock att man använder en extern synchronizer.
Så här kan det funka :
Välj "framerate" och start-tid på synkboxen. Koppla den till bandarens "synk-kanal" ( eller valfritt spår ). Starta inspelning och tryck på "Generate code"-knappen. Spela in tillräckligt med tidskod för hela ditt projekt.
Spola tillbaka bandet.
Koppla synkspåret till synkboxens SMPTE-ingång.
Ställ in starttid samt tempo.
Koppla Midi ut till den maskin som ska synkas och aktivera MIDI-synk på den
Aktivera extern SMPTE synk på synkboxen
Starta bandet. När tidskoden passerar startpunkten som du ställt in i synkboxen så kommer den att börja generera Midiklocka i det tempo du valt.
Om du behöver tempo-ändringar så gör man sådana ändringar i synkboxen ( om den klarar av det ).
Om du vill starta bandet mitt i tidskoden så går det bra om trummaskinen/sequencern samt synkboxen hanterar Song Position Pointers.
Vad är MTC ?
MTC är typ som SMPTE fast i Midiformat ! Då ställer man in tempot i slaven ( Trummisen/sequencern ) istället för i synkboxen.
Lycka till
WT
Nu tänkte jag en massa på det här i bilen påväg till jobbet och insåg.
Att eftersom det enda SMPTE gör är att se till att man är på rätt ställe vid rätt tidpunk - en inte vid rätt tempo så öppnar det för en massa möjligheter! Att spela in olika tempos vore ju skoj att testa.
Verkar som om SMPTE-chipet till en MPC är dyrt och svårt att få tag i.
Så vad har ni för förslag på synklådor?
JLCooper PPS-100 är schysst, billig och enkel att få tag i.
WT
PPS-100 - finns typ 1 bild på internet. Och den visar inte baksidan. Men hur ser SMPTE utgången ut? Är det knorvigt 18 polig som ska funka med adat eller är det bara ett vanligt telejack?
Klar fördel att burken skickar trig ut och även din-sync!
Mycket bra skriviet WT!
Tycker du kan ge ut den...en bra början till "timecode for dummies"
Mvh
Kanske det
Nja, jag har annat för mig.
Några förtydliganden :
Framerate = filmruta
Vaddå Filmruta kanske någon undrar ?
Jo, SMPTE-koden uppfanns som ett sätt att kunna synkronisera film med ljud. Tänk er en gammeldags filmprojektor med i bästa fall 35mm film. Den filmen innehåller faktiskt ett antal ljudspår förutom filmrutorna.
Varför skulle man då hålla på med tidskod om det finns ljudspår på filmen ?
När man började göra s.k. Post Produktion så gjorde man oftast ett avancerat klipp och klistra jobb med ljuden. Man spelade in musik, ljudeffekter, ambiens, tal m.m på separata spår på en analog bandspelare för att kunna mixa dessa mera exakt. För att kunna synkronisera ljudbandaren mot filmen så behövdes ett sätt att läsa av maskinernas position och att sedan kunna styra maskinernas hastighet så att de "synkade" mot varandra.
Film har 24 rutor per sekund. Det innebär en framerate på 24f/ps ( frames per second ).
Video har 25 f/ps.
Sedan finns det ett antal till standarder men 25 verkar vara ganska standard idag.
"Riktiga" synkronizers används för att styra bandspelare och det, det är skitcoolt när det fungerar
Tryck Play på masterbandspelaren och slavbandspelaren börjar spola tills den kommer till rätt ställe. Då går den i Playmode och börjar speeda upp respektive sakta ner tills den är på exakt samma ställe i tid ( ner till subframe i bästa fall, 80-dels filmruta ).
WT
Kanske det
Nja, jag har annat för mig.
"Riktiga" synkronizers används för att styra bandspelare och det, det är skitcoolt när det fungerar
Tryck Play på masterbandspelaren och slavbandspelaren börjar spola tills den kommer till rätt ställe. Då går den i Playmode och börjar speeda upp respektive sakta ner tills den är på exakt samma ställe i tid ( ner till subframe i bästa fall, 80-dels filmruta ).
WT
Här finns det en bild på en sådan "riktig" (finns ju fler): http://www.kitmondo.com/images%5Clisting%5CLynx.JPG
Visst är det kul, med den på bilden kan du även, om du skickar ut kod från tex ett mixerbord/DAW styra bandarna....det är intressant det där med tidskod...
Lite OT : rolig bandare :http://www.beechpark.com/images/equip/studer_a827_large.gif (Tyvärr kostar den mer än en porta, och "bandet" skall vi inte tala om )
Mvh
Det funkar!
Fan vad glad jag blir!
Nu ska jag stripe:a band i 15 min. Sen blir det åka av!
(Jag lär väl iofs få reda på det här av egen erfarenhet sinnomtid, men innan jag sliter mitt hår och blir tokigt så kan man ju alltid fråga) - Efter att jag har stripe:at bandet kan jag starta och stanna var jag vill på bandet och PPS:en komemr synca ändå? (Jag måste ju sätta rätt cue osv) Jag stannar bandet på mitt på och trycker in cue: 00:08:00:00 (den ska starta efter 8min). Bandet kommer ju befinna sig någonstans vid 07:35 - så då borde den helt enkelt bara sätta igång vid 8 min strecket?