Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåst iPhone med modem firmware 04.03.13_G!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-02-12 14:28

Hej!

Jag vet att många längtat efter en upplåst iPhone med modem firmware 04.03.13_G kombinerat med firmware 1.1.3.

Jag har lyckats få till detta. Om detta inte är något nytt ber jag om ursäkt.

Procedur:

Utgångspunkt: 1 st iPhone med 1.1.2 firmware, upplåst med IPSF under 1.1.1 och uppgraderad med OktoPrep + jailbreak.

Procedur:

1. Körde en vanlig uppdatering (ej restore) till 1.1.3 med iTunes. Gick fint, telefonen startade men fick inte signal och iTunes gnällde på att simkortet inte stöddes.

2. Körde ZiPhone för jailbreak och aktivering (ej unlock)

3. Installerade BSD-subsystem och AnySim 1.3

4. Körde AnySim 1.3

Resultat: Nu har jag en upplåst och klar iPhone med 1.1.3 med modem firmware 04.03.13_G. Allt fungerar perfekt, Google maps, YouTube, Swephone, SMS-ordning osv.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 14:33

Du kan starta från vilken version som helst. Du gör en helt normal update till 1.1.3 i iTunes. Sen använder du ziphone för att jailbreaka och aktivera. Om du har en iPhone med BL 4.6 kan du även låsa upp den med ziphone.

//Rob

Senast redigerat 2008-02-12 14:51

...och har man BL 3.9 kan man antingen köra Zibris "stulna" hack i form av anySIM för 04.03.13_G eller gehots IPSF-style-upplåsning. Eller så väntar på man Dev Teams officiella anySIM för 04.03.13_G.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 15:06

gött mos. Funtar ju på att upgradea min Bl3.9 1.1.1 till 1.1.3 genom detta.
Kör jag update eller restore i itunes när jag haft anysim innan? lika bra med restore till 1.1.3?

samt, behövs inte iWorld med 1.1.3?

Jag har en 1.1.3 med 04.03.13_G samt BL 3.9, tyckte faktist det var väldigt simpelt och tog inte speciellt långt tid.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 15:10

Patrik D, vilken väg tog du dit?

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 15:16

samt, kan man behålla installade apps på den vid update? såsom ScummVM etc

Jag användade denna guide till punkt och pricka:
http://modmyifone.com/forums/showthread.php?t=30019

Alla program tas bort, så dom måste man installera igen, dessutom fungerade inte min backup i iTunes, så alla mina anteckningar och inställningar togs bort.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 15:38
Ursprungligen av Patrik D:

Jag användade denna guide till punkt och pricka:
http://modmyifone.com/forums/showthread.php?t=30019

Alla program tas bort, så dom måste man installera igen, dessutom fungerade inte min backup i iTunes, så alla mina anteckningar och inställningar togs bort.

2.5 timmar?

Varför inte göra samma sak med ziphone på 10 min?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

2.5 timmar?

Varför inte göra samma sak med ziphone på 10 min?

//Rob

Därför det inte hade kommit ut när jag gjorde det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 20:23

Är det alltså anysim 1.3 som fixar så vi kan köra google maps?

Kan någon berätta fördelarna med att ha en upplåst 1.1.3 med modem firmware 04.03.13_G?

Jag trodde jag hade det men tydligen inte eftersom det står att jag har modem firmware 04.02.13_G under Settings->General->About.

Så här gjorde jag:

Hade problem med 1.1.3 och va dum och ställde in telefonen på restore mode och kunde inte nedgradera till något firmware genom itunes så körde jag restore till 1.1.3 genom itunes eftersom jag inte hade något val.
Sedan nedgraderade jag till 1.1.1 och körde OktoPrep + jailbreak. Sedan uppgraderade jag med dev teams jailbreak genom installer från 1.1.2 till 1.1.3 och körde gehot unlock via installer för att låsa upp 1.1.3.

fick också no sim inserted i 1.1.1 och 1.1.2. Och jag va tvungen att installera navizon för att få google maps att funka. Om det säger något.

Ursprungligen av Hermoon:

Kan någon berätta fördelarna med att ha en upplåst 1.1.3 med modem firmware 04.03.13_G?

Ska du köra 1.1.3 är det vettigast att ha det baseband (dvs modem firmware) som tillhör 1.1.3 eftersom det är så Apple designat det. Det är minst risk för problem helt enkelt.

aha niice men nu så är det väll att gehots unlock nedgraderar telefonens baseband? För jag är hundra på att jag hade det senaste baseband innan. Kanske inte va gehots unlock som nedgraderade mitt baseband men det måste ha hänt under min upplåsning process efter jag hade kört restore till 1.1.3 genom itunes.

Ursprungligen av Hermoon:

aha niice men nu så är det väll att gehots unlock nedgraderar telefonens baseband? För jag är hundra på att jag hade det senaste baseband innan. Kanske inte va gehots unlock som nedgraderade mitt baseband men det måste ha hänt under min upplåsning process efter jag hade kört restore till 1.1.3 genom itunes.

Japp, det är så. Och eftersom ZiPhone egentligen är geohots unlock + lite extra så händer samma sak med ZiPhone, dvs man går ner i baseband. Inte så mycket att göra åt ännu. geohot jobbar på en nedgradering av bootloader och på en custom bootloader, med det är allvarliga saker (han gjorde ett stavfel och brickade en telefon totalt), så innan man försöker sig på sådant ska man nog låta andra ta smällarna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-14 13:36
Ursprungligen av Adrian B:

Japp, det är så. Och eftersom ZiPhone egentligen är geohots unlock + lite extra så händer samma sak med ZiPhone, dvs man går ner i baseband. Inte så mycket att göra åt ännu. geohot jobbar på en nedgradering av bootloader och på en custom bootloader, med det är allvarliga saker (han gjorde ett stavfel och brickade en telefon totalt), så innan man försöker sig på sådant ska man nog låta andra ta smällarna.

Jag körde en relativt tidig version av ziphone, innan unlock var med för BL3.9 och körde AnySim 1.3. Modemfirmware står som 04.03.13_G vilket väl är den senaste?

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 13:47

4.03.13 är den senaste versionen av basebandet.

//Rob

• Medlem
  • 2008-02-13 18:57

Jag har en jailbreakad 1.1.3 med 3.9 BL, men när jag ska gå in i installer och installera något får jag "package download failed" käns inte så roligt, eftersom jag måste fixa Anysim för att låss upp telefonen...

Håller med dig Adrian. Jag kommer lätt att vänta tills många har testat och många buggar har blivit lösta.

1
Bevaka tråden