Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportering från Final Cut till Betacam SP, vilken komp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 18:06

Hej alla vänner!

Jag har gjort en liten film (4 min) i Final Cut Studio2. Hur ska jag exportera den? Slutmålet är att den ska hamna på en Betacam SP.
Man kan ju välja mellan:
QuickTime Movie...
Using Compressor...
Using QuickTime Conversion...

Min gissning är en mpeg-2 via ”Using Compressor” men jag är osäker!

Mvh, Jonas!

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-29 23:40

Ska du lägga den på tape så skulle jag veeerkligen avråda dig att komprimera sönder ditt material till mpeg2. Skulle bli otroligt bökigt. Mpeg2 är ett "end of the line" - format. Det "läggs" på dvd och sänds i etern. Inget annat.

Bästa vore nog att köra en "Quicktime movie" och inställningarna "current settings" eftersom du bibehåller samma kvalité som du har på timelinen. Men hur har du tänkt att mastra det på tape? Skulle jag vara du skulle jag koppla in en betaSP till datorn du redigerat ditt material på och köra raka spåret till tejpen. Har du inte tillgång till en betasp där du sitter så kanske "personerna" som har det även sitter på FCS2? Då är det bara för dig att lägga hela ditt projekt med källfiler och workspace/projekt-filen på en extern hårddisk och låta dom öppna det och mastra det direkt från projektet. Om dom inte har det så gör du som sagt en "Quicktime movie" - Current settings och får ut en "master fil" som har "samma" kvalité som källfilen.

Hoppas det hjälper!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 00:14

Tack för inlägget!
Jag fick precis höra från en vän att mpeg-2 i detta läge skulle vara som att åka bil med handbromsen i till skåne (från sthlm)! så jag tror dig...

Jag kör på quicktime-filen och sen se vad post-productionbolaget säger, jag kan lägga in ett inlägg här om det om du vill, thanks man!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 16:28

Jag kan bara hålla med Kenneth här - generellt fungerar samma in-format bra att även då köra ut som en master. Just vad gäller dessa lite "bättre" bandformat kan det vara värt att gå upp i format / codec, även om det i många fall inte ger några stora vinster så kan det ge produktionen en lite bättre teknisk kvalité.

Bäst är att kolla med produktionbolaget vad de vill ha - kan vara DV, kan vara en okomprimerad QuickTime.

Att gå via MPEG2 är som sagt ingen vidare idé.

Good luck

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-03 17:21

Betacam SP! Kör någon sådant fortfarande (blir nostalgisk)? Ska det till Afrika?

Nå - som tidigare talare sagt: glöm mpeg2. xportera ut med QT och "Current Settings" (samma format som sekvensen/timelinen - DV antar jag).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 16:06

Danmark kör Betacam SP!!
MTV, ZTV har fortfarande möjligheten o köra på det hörde jag.
Gjorde en QT current settings sen en Blackmagic komp. Fungerade bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 21:42

ZTV som spelar ut från London tar bara emot DigiBeta. Om det ska gå live från studion på Münchenbryggeriet kan dom köra både från BetaSP och DigiBeta.

/k

1
Bevaka tråden