Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar positionering i 1.1.3?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-02-12 20:20

Har kollat runt lite, men hittar inget...
I Google maps ska man ju kunna se sin position mha nån sorts triangulering.
Men jag får det inte att funka.
Uppdaterade från 1.1.2-->1.1.3 via Installer.

Någon som vet om det går överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-12 20:49

Jo det funkar, dock så måste du uppdatera baseband för att det skall funka.

installera locateme så fungerar det! (gör för mig iaf och jag har en gammal 1.1.1 uppdaterad till 1.1.3)

jag får bara " Din position kunde inte hittas" ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 23:55

som jetwash så måste du ha uppdaterade basebandet för att det ska funka med apples egna locate me funktion. Har aldrig testat med de som finns via installer, och det verkar funka för vissa. Men det finns vissa platser där den inte kan hitta dig oavsett baseband. Skulle tro att det kan ha att göra med att du bara har tillgång till en mast eller nått åt det hållet, vet inte riktigt hur det funkar.

På min fullt uppdaterade 1.1.3 så funkar det 90% av tiden. Så ibland ute på vischan hittar den mig inte, men överallt i städer osv. funkar det felfritt.

  • Medlem
  • 2008-02-13 18:08
Ursprungligen av Jedsler:

som jetwash så måste du ha uppdaterade basebandet för att det ska funka med apples egna locate me funktion. Har aldrig testat med de som finns via installer, och det verkar funka för vissa. Men det finns vissa platser där den inte kan hitta dig oavsett baseband. Skulle tro att det kan ha att göra med att du bara har tillgång till en mast eller nått åt det hållet, vet inte riktigt hur det funkar.

På min fullt uppdaterade 1.1.3 så funkar det 90% av tiden. Så ibland ute på vischan hittar den mig inte, men överallt i städer osv. funkar det felfritt.

Vad heter den i Installer? Vilken Source?
Hittade ingen som passade.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-13 18:17

Som jag har upffattat det, söker Locate Me och förmodligen de andra efter mastars ID och sen triangulerar efter dessas positioner.
Deras mast-id databas verkar ganska limiterad, så jag, som bor i Linköping, hittar i enstaka fal mastar från Göteborg eller Stockholm. Dock hittar jag aldrig mer än en mast, så för mig har trianguleringen aldrig riktigt funkat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 11:25
Ursprungligen av Axson83:

Som jag har upffattat det, söker Locate Me och förmodligen de andra efter mastars ID och sen triangulerar efter dessas positioner.
Deras mast-id databas verkar ganska limiterad, så jag, som bor i Linköping, hittar i enstaka fal mastar från Göteborg eller Stockholm. Dock hittar jag aldrig mer än en mast, så för mig har trianguleringen aldrig riktigt funkat.

Detta verkar som en möjlighet men varför skulla bara vissa mastar finnas? Jag menar iphone har ju inte släppts än i sverige så det verkar ju inte så logiskt att de skulle ha en databas med de svenska mastarna? Eller det kanske finns "standard ID" på vissa master och dessa kan den hitta?

Min officiella 1.1.3 funkade kanon utanför Uddevalla med bra precision. tror inte jag hade tillgång till mer än 3 master. Var kan man se det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-14 16:51
Ursprungligen av Jedsler:

Detta verkar som en möjlighet men varför skulla bara vissa mastar finnas? Jag menar iphone har ju inte släppts än i sverige så det verkar ju inte så logiskt att de skulle ha en databas med de svenska mastarna? Eller det kanske finns "standard ID" på vissa master och dessa kan den hitta?

Min officiella 1.1.3 funkade kanon utanför Uddevalla med bra precision. tror inte jag hade tillgång till mer än 3 master. Var kan man se det?

Detta är ju ingenting unikt för iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 18:19
Ursprungligen av shaft:

Vad heter den i Installer? Vilken Source?
Hittade ingen som passade.

Det finns två program som gör det på 4.02.13 basebandet. Navizon och Locatme står i början på tråden. Vet inte vilket source som installerar båda men du kan alltid söka med google.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-02-13 18:42
Ursprungligen av Robo-X:

Det finns två program som gör det på 4.02.13 basebandet. Navizon och Locatme står i början på tråden. Vet inte vilket source som installerar båda men du kan alltid söka med google.

//Rob

Tack.
Navizon visade minst fel.

prova att köra programmet först, och sedan använda funktionen i maps. då funkar det för mig iaf (har modem firmware 04.02.13_G).

  • Medlem
  • 2008-02-13 12:17

En annan variant är att installera Navizon, ställ in den som osynlig, sedan funkar Apples variant, detta funkar på en 1.0.2 uppdaterad till 1.1.3...skulle vara intressant att veta hur detta hack funkar egentligen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-13 13:58

Jag har uppgraderat baseband till 1.1.3-versionen och låst upp med 1.1.3 och apples "locate me" fungerar fortfarande inte. Med baseband för 1.1.2 funkade det då och då, men sedan jag uppgraderade även baseband så hjälper inte ens att installera locate me och köra den en gång.

Någon som testat något annat som kan vara bra att veta?

  • Medlem
  • 2008-02-13 18:05
Ursprungligen av lilleskutt:

prova att köra programmet först, och sedan använda funktionen i maps. då funkar det för mig iaf (har modem firmware 04.02.13_G).

Fel...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 18:23

Jag uppdaterade min telefon via itunes så jag har det nya baseband men får inte positioneringen att fungera. Jag bor i centrala Uppsala med får bara som ovanstående "din position kunde inte hittas". "Locate me" och Navizon (stavning?) fungerar inte heller!

Finns det någon lösning eller fungerar det helt enkelt inte i Uppsala!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 18:54
Ursprungligen av x-ray:

Jag uppdaterade min telefon via itunes så jag har det nya baseband men får inte positioneringen att fungera. Jag bor i centrala Uppsala med får bara som ovanstående "din position kunde inte hittas". "Locate me" och Navizon (stavning?) fungerar inte heller!

Finns det någon lösning eller fungerar det helt enkelt inte i Uppsala!

Det beror på hur många master som finns runt dig. Locate me fungerar bäst med minst 3 master. Annars är det svårt att bestämma var du befinner dig.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 18:57

I "locate me" står det att den hittar 6 st cellmaster men det blir fel när den ska kontrollera mot databaserna, "Reading DB failed"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 19:00

Då har jag ingen aning varför det inte fungerar. Hat du googlat? Kanske är det bara så att du behöver göra en reset på dina inställningar så fungerar det igen.

//Rob

Ursprungligen av x-ray:

I "locate me" står det att den hittar 6 st cellmaster men det blir fel när den ska kontrollera mot databaserna, "Reading DB failed"

Det är många som har det problemet, jag också. Vet inte vad det beror på.
Jag har6-7 celler men den hittar på sin höjd 1-2 st :/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-13 23:36

Google funkar inte för mig på 04.03.13_G. Tror det är en skröna att det ska funka så bra bara man har 3.13. Locate Me funkar dock.

Ursprungligen av wat:

Google funkar inte för mig på 04.03.13_G. Tror det är en skröna att det ska funka så bra bara man har 3.13. Locate Me funkar dock.

Jag kan gå i god för att skrönan är sann, det fungerar efter att jag startat LocateMe 1 gång. Sedan kan du ta bort LocateMe.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 09:29
Ursprungligen av hummel:

Jag kan gå i god för att skrönan är sann, det fungerar efter att jag startat LocateMe 1 gång. Sedan kan du ta bort LocateMe.

Om du har 4.02.13 basebandet måste du behålla LocateMe, Vid nästa omstart av iPhone fungerar positioneringen inte mer.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 10:32

Min fungerar efter uppdatering till 1.1.3 firmeware 04.03.13_G.
Precision verkar dock var på ca 1 km....

Har hittat lite om det. Celldatat verkar vara inskickat av användarna och inte offciella positioner.
http://www.cellspotting.com

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-14 16:50
Ursprungligen av petterf:

Har hittat lite om det. Celldatat verkar vara inskickat av användarna och inte offciella positioner.
http://www.cellspotting.com

Det där kan inte vara samma databas. Det stämmer dåligt när jag letar upp cellerna runt mig. Dom är inte med alls.

Sist jag kollade på detta läste jag att operatörerna själva har officiella listor på cellerna.
Varför inte alla är med i databasen är lite underligt.

Positioneringen fungerar mycket dåligt här iaf. Spelar ingen roll vilket baseband jag har. Google funkar inte ofta. Inte ens efter att jag kört Locate Me.
Locate Me funkar oftast, men placerar mig 2 km för långt söderut med tre celler hittade och 1 km söderut med en cell hittad.

Vem var det som sa nåt om att GPS inte behövs, hehe..

Det finns flera olika databaser som användare samlat ihop.

Att operatörerna har perfekta databaser är ju klart, de vet ju själva var de ställt masterna. De lämnar knappast ut dem för då kan de inte lika enkelt sälja tilläggstjänster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 18:13

Felvisning

Min brukar visa förträffligt bra runt Stockholm. Lite humor däremot är när jag kommer ner mot Jordbro med pendeln varje dag på väg till jobbet så visar den att jag är i någon liten by i Iran, slår om från att visa ganska precis längst pendeltågets färdväg tills just Jordbro trakten, humor, humor. Det slår aldrig fel, varje gång likadant.

Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 18:38
Ursprungligen av mikced:

Min brukar visa förträffligt bra runt Stockholm. Lite humor däremot är när jag kommer ner mot Jordbro med pendeln varje dag på väg till jobbet så visar den att jag är i någon liten by i Iran, slår om från att visa ganska precis längst pendeltågets färdväg tills just Jordbro trakten, humor, humor. Det slår aldrig fel, varje gång likadant.

Micke

Förhoppnigsvis blir inte det loggat någonstans. Då får du svårt att komma in i USA.

//Rob

Fråga: var hittar ni programmen (locateme och navison)? I någon source, om så vilken adress?

tack på förhand!

Henrik

Bevaka tråden