Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmator, går det alls att använda? (1.1.2 under 10.5.2)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 00:42

Jag har en iMac 2GHz Core Duo, 20", 1,5 GB RAM och gott om skivutrymme. Pixelmator är i det närmaste oanvändbart. Jag har precis börjat använda det, och känner mig litet förbluffad över slöheten och det myckna badbollandet.

Frågan är om strulet ligger hos Pixelmator eller hos OS X för hela systemet slutar svara.

Hur stora filer borde jag kunna öppna med ovanstående specifikationer (jag menar PXM-filer)?

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 00:49

Ett enkelt exempel:

Jag öppnar en TIFF på 1,5 MB, Svartvit TIFF skapad i VectorDesigner. Drar ett streck med pennan. Resultat: Badboll!

Är det någon mer än jag som försöker köra Pixelmator? Har det med Leopard att skaffa?

Jag har för mig att jag har läst goda recensioner av PM!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-15 09:55
Ursprungligen av Ylan:

Ett enkelt exempel:

Jag öppnar en TIFF på 1,5 MB, Svartvit TIFF skapad i VectorDesigner. Drar ett streck med pennan. Resultat: Badboll!

Är det någon mer än jag som försöker köra Pixelmator? Har det med Leopard att skaffa?

Jag upplever precis samma sak och det har gjort att jag har slutat använda PM. Enligt utvecklarna så beror det på en bug i OSX som bara dom stöter på. Har inte kollat än om 10.5.2 hjälper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 10:13
Ursprungligen av nilrog:

Jag upplever precis samma sak och det har gjort att jag har slutat använda PM. Enligt utvecklarna så beror det på en bug i OSX som bara dom stöter på. Har inte kollat än om 10.5.2 hjälper.

Men jag har inte försökt med annat än 10.5.2. Jag undrar bara hur Pixelmator lyckats få så bra recensioner. Fungerar det bra under Tiger?

Vänligen, Ylan

Nu nämner du 2 olika program. Köpte du Macheist bundle? Det gjorde jag i alla fall.

I mitt fall funkar båda bra. Vad gäller Vector Designer var den senaste uppdatering usel... massor med badboll. Så jag behöll v 1.0.3 och den funkar bra. Till en början krashade den men det blev bättre (reparera behörigheter och spara projektet så fort jag börjar). Pixelmator fungerar bra även med senaste version. Det programmet tycker jag är utmärkt men jag använder den för mindre bildredigering, inga stora projekt. Har inte heller testat bilder större än 1mb.

Dock är "all" min erfarenhet av programmen med 10.5.1 har inte kollat om det funkar bra med 10.5.2 ännu.

Har en iMac 2,4Ghz med 2 Gig Ram.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-15 11:55

Ahh, missade det Då behöver jag inte testa PM igen.

Jag undrar samma sak som dig. Har sett i vissa forum att man verkar kunna leva med problemen för att det är ett så pass billigt program och vetskapen om att det är ett känt problem med Core Image. Men jag struntar i priset, jag vill bara ha något som fungerar. Hade Photoshop Elements fungerat på en nyinstallerad Leopard så hade jag aldrig tittat åt PM.

Jag testade en 3 mb tiff bild för sakens skull och PM flyter på bra i början sen efter en stund börjar badbollarna komma. Sunkigt!

Hoppas se en uppdatering snart.

Riktigt segt då jag länge har letat efter en PS ersättare. Tänkte gå Aperture vägen, men behöver ändå en PS-variant. Pixelmator hade ju varit perfekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 21:56

Jag känner mig nödgad att påpeka att jag har fler problem än ett slött Pixelmator i 10.5.2. Safari hänger sig, Mail går inte att stänga osv. Vet inte vad jag bör skylla på Pixelmator och vad jag bör skylla på Apple!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden