En Mac ÅF har ofta behov av större marginaler då deras omsättning är lägre.
Omsättningen kanske skulle bli större om deras priser var lägre. JME data räknar dessutom sina marginaler på en USD=10,70...
Sen kommer en viktig poäng, hur är det när det strular??? Är det någon bra service hos den billiga PC-ÅF??? Jag har själv mycket varrierande erfarenheter av olika PC ÅF. De har inte samma relation till kunden. Berondet av varje enskild kund är inte lika stort, det finns ju så många PC användare...
Tycker att det verkar som om det flesta "vanliga pc butiker" sköter sig fint. Konkurrensen är nog så pass hård, att om man inte har ok service, går folk till någon annan.
Vi hade ett familjeföretag i slutet på 80-talet och i böjan av 90-talet (88-93), som sålde mac tillbehör (minnen, hd, uppgraderingar osv.) Vi lade oss till en början på 25% marginaler, som vi med tiden (pga konkurrens) fick minska ganska rejält. Så jag har lite koll på vad det innebär att verka i branschen. Jag tycker att Apple ÅF i detta fall ligger alldeles för högt. Jag tror inte heller att de säljer särskilt många LaCie...