Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 350D vs Nikon D40x

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har blivit sugen på att byta kamera. Har idag en Canon 350D men har fastnat för Nikon D40x.
Mest därför att jag inte gillar Canon's system för ljusmätning som skickar ut en massa småblixtar och jag tror att D40x kör med "lampa" som typ min Canon IS3.

Är D40x ett bra val? Vad kan man få för en beg 350D idag? 4000 med kitobj?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-13 21:00
Ursprungligen av synthetic:

Är D40x ett bra val? Vad kan man få för en beg 350D idag? 4000 med kitobj?

En ny kan fås för 4700 kr enligt prisjakt.se. Så om det inte ingår något mer än det som tillkom vid inköpet, så bör ett rimligt pris vara 3000-3500 kr.

Har ingen praktisk erfarenhet av varken Canon EOS 350D eller Nikon D40x. Har dock en D40. Som jag är nöjd med. Det blir ett litet lyft från din EOS 350D till D40x generellt. Enligt mina spekulationer.

Största skillnaden är väl att man kan ha vettigt batterigrepp och L-optik på Canonen och Nikonen är (IMO) skönare att använda och hålla i. +Att man kan använda Nikons blixtsystem som är riktigt mysigt.

Jag tycker nog att det är ett ganska konstigt skäl att byta. Det är en småsak i sammanhanget och ska du byta kanske du ska överväga lite mer vilken typ av kamera som passar dina behov. Är det en Nikon du vill ha så kanske D80 kan kännas som en lagom uppgradering (mycket bättre än både 350D och D40x).

Ursprungligen av Thomas Weigle:

J Är det en Nikon du vill ha så kanske D80 kan kännas som en lagom uppgradering (mycket bättre än både 350D och D40x).

Vad exakt är det som är så mycket bättre med D80 än med D40x? Jag har nämligen siktat in mej på en D60, som ju är ganska nära D40x.

D80 har fokusmotor och bättre hantering i manuellt läge med två rattar. Åtminstone.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

D80 har fokusmotor och bättre hantering i manuellt läge med två rattar. Åtminstone.

Förutom större grepp, möjlighet till batterigrepp och generellt mer möjligheter till inställningar så att kameran jobbar som du vill.

Dessutom, om du köper till en SB-600 eller SB-800 så kan du styra den trådlöst från D80'n, men det kan du inte göra från D40/60. Det kanske låter som en småsak, men det skapar helt nya möjligheter. Om du är intresserad av porträtt/modellfoto så är det helt klart en bra början, sen kan man använda tekniken mer eller mindre oavsett vilken typ av foto man håller på med.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-16 13:38
Ursprungligen av synthetic:

Har blivit sugen på att byta kamera. Har idag en Canon 350D men har fastnat för Nikon D40x.
Mest därför att jag inte gillar Canon's system för ljusmätning som skickar ut en massa småblixtar och jag tror att D40x kör med "lampa" som typ min Canon IS3.

Kan väl svara för Nikonen när det Gäller (Lampa) Den går att stänga av....!
(ocj inte ett nödvädigt måste att ha på)
och det funkar utmärkt utan.. lampan är desutom rätt störande..
men annars är Nikons Blixt system lysande!! Canon får man vad jag vet gjärna
slå ner blixten med -1/2 -1 Steg för att inte överexponera i div svåra ljuföhållande..

är iof en rätt bra detalj att göra ändå för lätt upplätning ( pratar extern Blixt enhet)
och slå i ett tak eller sidoväg eller med en( liten plastbounser extera tillbehör)O:-)

Senast redigerat 2008-02-16 14:15
1
Bevaka tråden