Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duktig tekniker? (göra om hörlurar till headset)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag brukar använda mina Koss Porta Pro-lurar med min iphone. Funkar utmärkt att gå på stan o lyssna på musik mm. Problemet är bara att jag saknar "headset-knappen" som finns på de medföljande lurarna. När man ska svara får man antingen dra upp telefonen o prata i mic:en alternativt ta av lurarna o prata "som vanligt".

Jag undrar om det finns någon här som anser sig vara så pass tekniskt skicklig att han/hon skulle kunna hjälpa till (mot betalning) att modifiera mina hörlurar så att jag får en liten mikrofon (gärna en knapp för play/paus) på mina koss porta pro. Är detta ens möjligt?

Självklart gäller tråden för modifiering av även andra märken, för mig är det principen som är det viktiga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-16 07:35

www.klaraav.se under "Elektronik/HiFi" finns en instruktionsvideo på hur man byter hörlurar.

(kan tyvärr inte skicka med länken då jag svarar från min telefon

Ursprungligen av Eva:

www.klaraav.se under "Elektronik/HiFi" finns en instruktionsvideo på hur man byter hörlurar.

(kan tyvärr inte skicka med länken då jag svarar från min telefon

Tack så mycket. Kände inte till den sidan Tyvärr vågar jag mig inte på det där efter att ha studerat filmen

Men som sagt är det någon som gör sånt här på hobby-basis så är jag mkt intresserad. Föredrar verkligen mina porta pro över snäckor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-16 11:09
Ursprungligen av koss_boss:

Hej

Jag brukar använda mina Koss Porta Pro-lurar med min iphone. Funkar utmärkt att gå på stan o lyssna på musik mm. Problemet är bara att jag saknar "headset-knappen" som finns på de medföljande lurarna. När man ska svara får man antingen dra upp telefonen o prata i mic:en alternativt ta av lurarna o prata "som vanligt".

Jag undrar om det finns någon här som anser sig vara så pass tekniskt skicklig att han/hon skulle kunna hjälpa till (mot betalning) att modifiera mina hörlurar så att jag får en liten mikrofon (gärna en knapp för play/paus) på mina koss porta pro. Är detta ens möjligt?

Självklart gäller tråden för modifiering av även andra märken, för mig är det principen som är det viktiga.

Det går inte så lätt, eftersom pluggen du snaluter dem med, inte har alla kontakter.
Det du kan göra är att ta en original Applelur till iPhone, och byta själva hörlurssnäckorna. Då får du Apples kabel med mic-omkopplare och plugg.

Jag lurar på att ta ett halv trasigt walkman headset och bygga om. Tänkte köpa en 3,5 mm 4-polig kontakt på elfa och löda in micken från walkman headsetet.

shure har en adapter sladd med knapp till fösäljning

jag kör med en adapter med inbyggd knappt och mik funkar hur bra som helst kommer inte ihåg märket på den men syrran köpte den på bestbuy i staterna för en billig slant

Jag köpte en adapter från inWarehouse http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1326246
Fungerar ju och så men är inte särskillt roligt att gå omkring på stan med 3 meter kabel som hänger och slänger överallt.

Ursprungligen av Penshoon:

Jag köpte en adapter från inWarehouse http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1326246
Fungerar ju och så men är inte särskillt roligt att gå omkring på stan med 3 meter kabel som hänger och slänger överallt.

Det är mest just det som är problemet för mig. Har funnit en hel del mic/headset på ebay, men då har man som du säger 3 meter sladd samt att det blir mer "otympligt".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 13:19

man kan väl egentligen bara klippa bort apple lurarna och löda dit ett par andra? Eller tänker jag helt fel?

1
Bevaka tråden