- sybariten
- Medlem ●
Jag är lite nyfiken:
Novation Supernova, vad tycker ni är ett skäligt pris att betala för en sådan om man
A) redan har ett par fler synthar än man behärskar
B) inte är nån fena på att programmera synthar direkt
Säljarna i musikaffärer måtte ha nån speciell gen, som gör att de ser att här kommer en kille som är svag i sinnet. "Honom kan vi nog lura på ett impulsköp en minut efter stängningsdags". Trots att jag ursprungligen gått in för att kolla på en kabel.
Jag är som sagt inte den som löder ihop mina egna modularsynthar om vi säger så, men jag gillar verkligen götta ljud. Och har sju dagars öppet köp. Verkar vara en Supernova I, inga kablar till, ingen manual. Vet inget mer.
Nähe, det här håller inte. Drängfylla och melodifestival är inte, jag upprepar, INTE godtagbara skäl för att ignorera denna tråd.
Skämt åsido, jag måste bestämma imorgon om jag ska lämna tillbaks'an eller inte, så om nån har några åsikter tjoa gärna till.
En sak som skulle kunna vara ett argument för att behålla den, även om jag eg inte "behöver" en racksynth, är om den skulle vara lätt att programmera. Den ser ut lite så, för den har rätt gott om rattar o knappar.
Om den å andra sidan är svår att behärska så är det väl kanske ingen mening att jag behåller den.
Vad jag har hört är det ingen fantastisk synt, men det beror ju på vad du ska ha den till, och vad du betalar för den? Om du inte gillar att programmera egna ljud så är det bästa att du spelar med den så mycket som möjligt och ser om du hittar några färdiga ljud som inspirerar dig.
Du har ju redan "ett par fler synthar än man behärskar", känner du att denna synten kommer tillföra din musik något?
Det är så oändligt mycket mer givande att testa och jämföra med liknande produkter, det blir plötsligt så vansinnigt lätt att välja. När det handlar om musikinstrument handlar det bara om tycke och smak, det finns inga "rätt" och "fel" instrument.
Sen så ska du inte vara rädd för att lära dig programmera syntar, i alla fall såna syntar som har massor av rattar och knappar, det kan se kompelicerat ut, men det är oftast det enklaste att lära sig på. Det är samma grundprincip med alla analoga eller virituellt analoga (som supernova), oscillatorer, filter, LFO och ADSR. Jag lärde mig på en Juno 106, det är ett väldigt bra exempel på en billig synt som låter bra och är lätt att programmera, och man lär sig snabbt principerna hur man programmerar analogsyntar.
Här är en annons, lite gammal, men du kan ju se om den finns kvar. De är ganska vanliga så du hittar säkert en annan ganska lätt. Leta även efter Juno 60 som är väldigt lik men enligt mig låter lite bättre och är snyggare!
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=&annonceid=5285087
Vad jag har hört är det ingen fantastisk synt, men det beror ju på vad du ska ha den till, och vad du betalar för den? Om du inte gillar att programmera egna ljud så är det bästa att du spelar med den så mycket som möjligt och ser om du hittar några färdiga ljud som inspirerar dig.
Mnja, jag uttryckte mig kanske lite luddigt. Det är inte det att jag inte gillar att programmera ljud.... jag har bara inte kommit särskilt långt på den fronten, vet inte hur man skickar en LFO till en control amp nivån, etc etc
Du har ju redan "ett par fler synthar än man behärskar", känner du att denna synten kommer tillföra din musik något?
Mnja, ja och nej. Om man läser mycket på det här forumet så verkar den generella inställningen och slutsatsen vara att synthinköpen tillför sällan något påtagligt till användarens musik..... det jag misstänkte var dock bara att om den kanske är lätt att ratta fram feta tranceljud och basar och dylikt med, då kanske den fungerar som en inspirationsspruta. Kan vara så att de synthar jag grejat tidigare med, t.ex min AN1x, har lite högre tröskel.
Jag betalade några tusen för den och det verkar som att det går att få tillbaka det mesta av det idag.,,.. vilket jag antar är ett argument för att inte byta in den igen omedelbart, men jag vettefanken.
Jag är inte så slängd på Supernova, men jag har sett att Nova, som är lillebror i Desktopformat, får man ge runt 2500 för. Mer än 4000 skulle jag tycka vara för mycket. Men jag har som sagt dålig koll.
En poäng med SN är att den har 8 parter som kan spela var sitt ljud samtidigt (multitimbral). Så den kan funka som arbetshäst i en studio om du har en sequencer. Är detta ointressant för dig, och du nöjer dig med att använda den för antingen ett lead eller en go bas, så är det kanske mer intressant med en Nord lead 1/2 eller så.
Impulsköp är sällan bra, generellt. Blir gärna stående efter två veckor sådär. Men man får väga in sin ekonomi. Hur mycket pengar har jag? Skulle det kännas plågsamt att sälja den efter två månader med en nettoförlust på 1000 kr? Att inte få den såld alls? Är detta det du verkligen vill ha, eller är det något annat som kostar det dubbla/tredubbla som du borde spara till? Frågor som bara du kan svara på.
Min uppfattning är att man lär sig programmering genom att testa sig fram och leka. Göra riktigt fula ljud är oftast mer lärorikt än att göra fina. Kan tänka mig att Supernovan är en ganska bra synt att leka med för den är väl rätt så hands-on. Inte så mycket dolda menyer.
Jag är inte så slängd på Supernova, men jag har sett att Nova, som är lillebror i Desktopformat, får man ge runt 2500 för. Mer än 4000 skulle jag tycka vara för mycket. Men jag har som sagt dålig koll.
Jag borde vara hyffsat "safe" då. De faktiska begagnatpriser jag har hittat, vad den har sålts för under 2008 på ebay, är precis i nivå med det jag betalade, om inte mer.
En poäng med SN är att den har 8 parter som kan spela var sitt ljud samtidigt (multitimbral). Så den kan funka som arbetshäst i en studio om du har en sequencer. Är detta ointressant för dig, och du nöjer dig med att använda den för antingen ett lead eller en go bas, så är det kanske mer intressant med en Nord lead 1/2 eller så.
Tja, faktum är att jag har tänkt lite så. Jag har en hårdvarusequencer som har 16 kanaler, det vore kul att skicka åtta kanaler fläsk till SN och sen använda de andra åtta kanalerna till annat.
Kan dock även tänka mig att sitta och skruva fram enstaka ljud, kanske t.om sampla de, för att använda i nåt program typ Ableton. Fast detta arbetssätt skulle kanske de flesta förkasta.
Impulsköp är sällan bra, generellt. Blir gärna stående efter två veckor sådär.
No shit. Jag är inte ens en impulsköpare normalt sett. De simplaste grejer kan ta tre veckor att planera. Men, mitt näst senaste impulsköp var ju faktiskt bra. En X-Station för kaffepengar, med ett års garanti. Skulle in och titta på det billigaste MIDIinterfacet bara. X-station är bra ljudkort, MIDIcontroler samt V/A-synth.
Hm, tja, jag brukar ha pengar över i min nuvarande livssituation så det är inget stort problem. Kanske är därför jag gjort ett par impulssköp, vad vet jag.
Skulle det kännas plågsamt att sälja den efter två månader med en nettoförlust på 1000 kr?
Tja, mnjäh... alltså.... om jag lärde mig nånting av den på vägen så är det nog inte hela världen. 1000 kronors förlust är dock rätt mycket av bruttopriset.
Det däremot vore trist.
Är detta det du verkligen vill ha, eller är det något annat som kostar det dubbla/tredubbla som du borde spara till?
Mnja. Det är en väldigt bra fråga. Sanningen skulle kunna vara att det som verkligen skulle vara mest praktiskt för mig, vore att köra Ableton live med mjukvarusynthar..... Det känns dock fel att skippa hårdvarugrejer innan jag gett dem en bättre chans. Dessutom, de blinkar ju så förbannat fint.
Tack för psykoanalysen.
Max 3000-3500 beroende på skick. Jag hade en i några år och den hade väl sina förtjänster.
- Den är snygg (icke att förakta!)
- De multimbrala möjligheterna är väldigt bra.
- Har ett hyfsat gränssnitt men just sättet man bl a modulerar på tycker jag är bakvänt och jag fick alltid sitta och leta en stund för att hitta rätt.
Jag ville verkligen att den då skulle lösa mina problem att snabbt få fram en multitibral ljudbild till Cubase till motsats från alla analoga burkar jag hade på den tiden. De var väl egentligen det som var problemet, bredvid min P5, JP-6, MS-20 etc gjorde den sig väldigt dåligt.
Ljuden den åstadkom inspirerade mig inte alls utan den lät väldigt mycket VA (kan vara positivt för vissa) med en förvånansvärt begränsad ljudpalett om man ser till hur avancerad den är.
Vilken modern alalogemulerande mjukissynt som helst slår den ljudmässigt.
- Har ett hyfsat gränssnitt men just sättet man bl a modulerar på tycker jag är bakvänt och jag fick alltid sitta och leta en stund för att hitta rätt.
Går det att förklara lite mer hur du menar eller vad du menar med att modulera? Är det den s.k. modulationsmatrisen du syftar på?
Ljuden den åstadkom inspirerade mig inte alls utan den lät väldigt mycket VA (kan vara positivt för vissa) med en förvånansvärt begränsad ljudpalett om man ser till hur avancerad den är.
Vilken modern alalogemulerande mjukissynt som helst slår den ljudmässigt.
Tja, alltså, det där förvånar mig lite. När man läser omdömen om den, och en del andra V/A synthar från samma tidsperiod, så låter det som att de är extremt mångsidiga.
Sen när man lyssnar på ljudexempel, så är faktiskt i princip allt väldigt mycket Ferry Corsten, dränkt i reverb. Sällan man hör några Kraftwerk-The-Robots-basar eller andra udda grejer. Som lekman är det svårt att förstå att en synth, där man kan modulera alla möjliga parametrar, ändå skulle leda in en på ett speciellt spår och enbart detta spår. Men men, det är väl det som kallas "sound" antar jag. Jag är dock rätt förtjust i supersaw dränkt i reverb, så.........
Nova-serien har ett synclead man kan dö för. Okej, min JP-8000 har ett ilsknare synclead, men Novan låter lite köttigare. Nova-serien låter riktigt bra. Kan man bara komma överens med arbetssättet så är det en riktigt duglig arbetshäst med alla effekter tillgängliga till varje part även i multitimbralt läge. Det är riktigt trevligt att slippa ta bort vissa effektar bara för att man vill använda flera ljud.
Supernovan har väl lite fler rattar än vad Novan har. Jag är väl inte så förtjust i hur man jobbar med den, och jag vet egentligen inte varför. Kan vara att den är lote svår att överblicka. Men jludmässigt är den riktigt bra. Okej, jag har svårt att få till varma pads på det mesta utom en Juno-106 eller JP-8000, så här lyckas jag inte heller så bra. Men om man är ute efter lite retro-blipp-blopp är den suverän. 70-talsfiltersvepen sitter där och Moog-leaden också. Den kan till och med kvittra som en ganska okej distad 303:a.
Den kan till och med kvittra som en ganska okej distad 303:a.
Jao, lyssnar man på mp3-exemplet här så kommer det en 303:a.
http://www.vintagesynth.com/index2.html
Om jag kan skruva fram och sequenca sådana ljud så kan nog bara det vara värt ett par tusen för mig.
Jag hade en supernova som första synt och jag tyckte den var ganska lätt att programmera ljud på, pads och leadljud gjorde den ganska bra men basarna blev tunna och tråkiga i mitt tycke. Jag tyckte ändå rätt bra om synten, särskilt som den är så snygg, men jag sålde den då mitt ex verkade ha ett diffust problem med midi som gjorde att jag inte kunde använda den som jag ville. 3000 tycker jag är ett rimligt pris, men jag tror det finns roligare grejer att köpa för samma pengar.
Min står så dumt till så jag måste alltid stå upp och editera den i ansiktshöjd. Jag skall banne mig flytta ned den och ge den en omgång.