Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att ge något tillbaka.. 1.1.3 med January-update!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-17 10:22

Nu har jag efter många timmar, mycket hjälp (tack maxxus), lyckats få min touch uppgraderad med 1.1.3 (fortfarande breakad) men även med January update...

Lite hjälp till de som kanske inte vet exakt vilka steg som tas i vilken ordning..

Jailbreak på firmware 1.1.1
1, Se till att det är iTunes 7.5 du har på datorn, länk finns här: TRYCK HÄR!
2, Har du firmware nyare än 1.1.1 på ipoden, nergradera via itunes till 1.1.1
3, Filen du ska söka efter heter "iPod1,1_1.1.1_3A110a_Restore.ipsw"
4, Du nergraderar genom att välja "update" i itunes och sedan köra filen
5, Jailbreaka sedan enkelt genom att i safari, på ipod, besöka: "tinyurl.com/36dsyz"
6, Din ipod installerar nu, samt synkar och startar förmodligen om sig själv..

Du har nu jailbreakat din ipod touch (fortfarande med firmware 1.1.1)

Dags att göra ipoden redo för uppdatering till firmware 1.1.2
1, Börja med att gå in i inställningarna och sätta "autolock" till "never"
2, Installera "community sources" i "installer", ibland behövs det för Oktoprep.
3, Installera "oktoprep" genom "installer", du är nu klar för jailbreak till 1.1.2
4, Det är dags att uppdatera till 1.1.2, detta gör du via itunes precis som med 1.1.1
5, Filen du ska söka efter och uppdatera med heter "1_1.1.2_3B48b_Restore.ipsw"
6, Efter uppgradering, synka din ipod i itunes, starta eventuellt även om datorn

Du har nu NÄSTAN en jailbreakad ipod touch med firmware 1.1.2
Ytterligare steg behöver dock tas för att få en komplett jailbreakning!

Dags att ipoden jailbrekar din ipod som redan har 1.1.2?
1, Börja med att gå in i inställningarna och sätta "autolock" till "never"
2, Ladda hem följande fil: jailbreak för firmware 1.1.2
3, Spara filen på "skrivbordet", packa upp filen jailbreak-1.jar i dess root-katalog
4, Se till att din ipod är synkad till iTunes och att den synns i vänsterfältet..
5, Gå in i katalogen du laddade hem, starta filen "windows.bat"
6, I följande rutar bockar du i "SSH-frågan" samt trycker Jailbreake!
7, Detta kommer ta en stund, du kommer se en stapel på själva processen
8, Efter klar process startar ipoden om sig och synkar på nytt till iTunes

Du har nu en ipod som är jailbreakad med firmware 1.1.2

Skulle det vara så att du i något steg misslyckats, är det enklast att helt enkelt köra en "hardreset" på din ipod, genom att trycka in powerknappen (överst på ipod) samt "home-knappen" (den lilla runda på framsidan), sedan släppa powerknappen efter 10sekunder, men fortsätt håll in home-knappen tills dess ipod startar om, nergradera till 1.1.1 igen!

Då är det dags att uppgradera till firmware 1.1.3 (jailbreakad)
1, Eventuellt måste du nu installera "community sources" via installer igen
2, Leta upp "official 1.1.3 software upgrade" av Dev-team (funkar bäst!)
3, Starta initieringen, detta tar en stund, för mig ca 12 minuter!
4, Efter denna installering startar startar ipoden om sig..

Grattis! Du har nu en färdig och "jailbreakad" Ipod med 1.1.3 firmware


Skulle du vilja ha Januari-uppgraderingen till firmware 1.1.3?
Du får då bland annat in mail, maps, weather, flyttningsbara ikoner etc..

1, Enklast genom att köpa "january update" genom iTunes.. (obs 155kr)
2, Installera nu iTunes version 7.6 (behövs för updaten..) här: TRYCK HÄR!
3, Låt nu din ipod synka till iTunes och ladda in / köp sedan uppdateringen
4, Synkronisera åter igen ipod med itunes, för att installation av upgrade ska slutföras!

Bingo! Du har, eller borde nu ha om du lyckats.., firmware 1.1.3 (jailbreakad +update)

Man kan självklart diskutera frågan att iTunes kräver 155kr för din uppdatering.. det finns säkert en drös med hackade applikationer med samma förmågor, dock vet jag inte riktigt om alla dessa fungerar.. att köpa via iTunes är dock smärtsamt att betala för.. men däremot väldigt enkelt och smärtfritt att installera och få att fungera!

Tack till Maxxus för lån av länkar till olika filer som behövs för nedladdning!

//Najkks

Senast redigerat 2008-02-17 19:03
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 11:40

Går det inte snabbare att använda ziphone på en iPod Touch för att jailbreaka den? Fungerar på både 1.1.2 och 1.1.3 samt med iTunes 7.6 för både Mac och PC.

//Rob

Senast redigerat 2008-02-17 11:58
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-17 17:27
Ursprungligen av Robo-X:

Går det inte snabbare att använda ziphone på en iPod Touch för att jailbreaka den? Fungerar på både 1.1.2 och 1.1.3 samt med iTunes 7.6 för både Mac och PC.

//Rob

Rob:.. det är möjligt att det stämmer, har inte haft möjlighet att testa.. om inte annat så är det ju ett enkelt sätt för våra mac-användare, som nog är en hel drös, att fixa breaken..

Kan dock bara säga att guiden jag körde fungerade felfritt, det är valfritt att välja vilken..

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-02-17 17:53

De nyare programmen funkar utmärkt på 1.1.2 också! Man behöver inte 1.1.3 för det, jag har tex mail, maps, weather, flyttningsbara ikoner osv.
Så det behövs inte, men vad är egentligen meningen med att uppgradera till 1.1.3? Fungerar ju lika bra på 1.1.2. Har hört bara sämre saker om 1.1.3, att den är buggig och fungerar inte lika bra, osv.... eller stämmer inte det?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-17 18:28
Ursprungligen av iJoakim:

De nyare programmen funkar utmärkt på 1.1.2 också! Man behöver inte 1.1.3 för det, jag har tex mail, maps, weather, flyttningsbara ikoner osv.
Så det behövs inte, men vad är egentligen meningen med att uppgradera till 1.1.3? Fungerar ju lika bra på 1.1.2. Har hört bara sämre saker om 1.1.3, att den är buggig och fungerar inte lika bra, osv.... eller stämmer inte det?

iJoakim:.. du har rätt i att det bör fungera lika bra på 1.1.2 numera.. det kanske var en "fix idé" att jag ville ha just den senaste firmwaren.. men den fungerar mycket bra för min del, har inte ännu märkt av några direkta buggar eller "barnsjukdomar.." det kanske kommer?

Om jag skulle upptäcka nåt postar jag det givetvis här under...

//najkks

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 20:12
Ursprungligen av iJoakim:

De nyare programmen funkar utmärkt på 1.1.2 också! Man behöver inte 1.1.3 för det, jag har tex mail, maps, weather, flyttningsbara ikoner osv.
Så det behövs inte, men vad är egentligen meningen med att uppgradera till 1.1.3? Fungerar ju lika bra på 1.1.2. Har hört bara sämre saker om 1.1.3, att den är buggig och fungerar inte lika bra, osv.... eller stämmer inte det?

Vänta lite nu, fick du January software upgrade att funka på 1.1.2???

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2008-02-20 10:48
Ursprungligen av MaxxUS:

Vänta lite nu, fick du January software upgrade att funka på 1.1.2???

Ja det fick jag! Men jag funderar ändå på att uppgradera till 1.1.3, för att hänga med Men jag vet inte riktigt än, eftersom vissa buggar förekommer. Men det kanske finns minimalt av sådanna nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 20:35
Ursprungligen av Robo-X:

Går det inte snabbare att använda ziphone på en iPod Touch för att jailbreaka den? Fungerar på både 1.1.2 och 1.1.3 samt med iTunes 7.6 för både Mac och PC.

//Rob

Ziphone e skrivet för iphone, och även om iphone och touch har mer eller mindre samma firmware så verkar ziphone funka enbart på 8gb modeller! Har sett enstaka fall där folk jailbreakat 16gb! Men det e ett sånt litet nummer så det låter lite fejk!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-18 20:54
Ursprungligen av MaxxUS:

Ziphone e skrivet för iphone, och även om iphone och touch har mer eller mindre samma firmware så verkar ziphone funka enbart på 8gb modeller! Har sett enstaka fall där folk jailbreakat 16gb! Men det e ett sånt litet nummer så det låter lite fejk!

Det funkar väl även på 16 GB, ifun säljer ju sådana.... fast de kanske låser upp den på det "gamla" sättet

Edit: för sent för mej, jag tänker ju på iPhone förstås....

Fint jobbat. Klister på denna månne?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-18 20:42

Maxxus:.. jo jag tyckte det lät lite konstigt jag med, att få january-uppd. att fungera på 1.1.2.. men det är ju lite man vet.. kanske det verkligen går? Dock ingen lust att nergradera och testa.. hehe

Ungefär samma gäller Ziphone.. varför göra på andra sätt än de som är beprövade och av den större delen användare anses verkligen fungera tillfredsställande?

//najkks

Hallå hallå

Har provat med ZiPhone på min 16 GB, men det funkar dessvärre inte utan använde mig utav ipodtouchmaster.com´s metod, och nu wigglar ikonerna... gratis också för den delen

Bra sidor att kolla

www.ipodtouchmaster.com
www.ipodtouchfans.com/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-20 13:37

iJoakim:.. förmodligen är det så, buggantalet tydligt reducerat.. har inte stött på något ännu trots flitigt användande av både apps, installer, med mera..

//najkks

Klicka här

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 20:48
Ursprungligen av granholm:

Klicka här

Okey!!?? Du missa nog att lägga på din länk där! Plus lite info om vad det e vi klickar på kunde ju va kul!

Ursprungligen av MaxxUS:

Okey!!?? Du missa nog att lägga på din länk där! Plus lite info om vad det e vi klickar på kunde ju va kul!

Haha nej det var inte meningen att det skulle vara en länk:p
Syftade på att najkks skrev "TRYCK HÄR" och då menade jag att det heter "KLICKA HÄR". (Om du inte har touch screen på din datorskärm såklart:p )

Försökte trycka på min skärm men då hände inget:P ,haha

Jättebra guide najkks! Tyvärr får jag error i iTunes när jag försöker gå från 1.1.3 till 1.1.1 på min iPod touch 16 GB. (Försökte köra Ziphone på den men det gick inte. Stannade vid "Wait 45" precis som för många andra med 16-gigare).

Citat:

The iPod "iPod" could not be restored. An unknown error ocurred (1).

Så står det när jag försöker få iTunes att återställa med återställningsfilen för 1.1.1-mjukvaran. Jag har Leopard och har prövat med iTunes i versionerna 7.4.2, 7.5, samt 7.6.1. Ingen skillnad alls. Har även prövat tipset om att starta i felsäkert läge - ett tips jag läste om på någon av de otaliga guiderna som finns. Hjälper inte alls.

Dessutom har jag använt iPHUC för att överföra filen WTF.s5l8900xall.RELEASE.dfu till iPoden med hjälp av kommandot filecopytophone, vilket är ett allmänt tips. Det fungerar inte heller. Får antingen meddelandet "bus error" eller "segmentation fault".

Har prövat både iPhuc "för iTunes 7.4.2" från google code samt iPhuc 0.6.1 som är lite nyare.

Just nu verkar det ju helt omöjligt att komma ner i 1.1.1 igen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 15:19

marcushedenstrom:..

hmm, okej.. kör du verkligen iTunes 7.5?? (funkade inte för mig att nergradera i 7.6)

//najkks

Japp jag har installerat den 7.5 som du länkade till. Kollade i iTunes att versionnumret stämde.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 15:23

marcus:...

har du först kört en "hardreset" av ipoden?
sedan väljer du "återställa" (restore).. och filen 1.1.1.... ja den du nämde själv?

har ju Pc så jag är inte så haj på mac.. hmm, nån annan som vet vad man ska göra?

ang. ditt felmeddelande så fick jag exakt samma själv några gånger.. hmm.. undras vad jag gjorde för att komma förbi det.. är du säker på att du avinstallerade ALLT som har med itunes att göra innan du installerar om 7.5??

finns en massa kataloger som "mobiledevice" "ituneshelp" etc etc... finns väl nåt program på Mac som gör att du kan välja att avinstallera olika program? Isf avinstallera ALLT relaterat till iTunes.. kör även en "sök" efter itunes / mobiledevice -filer (detta alltså om du nu inte har nån annan mobil-device kopplat till datorn..)

//najkks

EDIT:.. efter allt är rensat startar du om datorn och lägger in 7.5 versionen igen! Då ska det fungera.. det är nåt med filerna i 7.6 som klagar när man ska gradera ner till 1.1.1.. (har jag för mig iaf..)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 15:27

marcus:..

RADERA, RADERA, RADERA.. är allt jag kan säga.. sätter en itunes-nedladdning på att det är där problemet sitter, en konflikt mellan gamla filer från 7.6 - dina försök att nergradera till 1.1.1

på PC.. iaf.. borde väl vara samma filer på mac?

1, avinstallera itunes, ituneshelp, mobiledevice etc..
2, radera alla filer som har med itunes att göra, samt mobiledevice
3, systemhanteraren finns på MAC? förmodligen ligger program igång..
stäng ner allt som har med iTunes att göra, helpdesk, itunes..... etc etc..

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 15:30

Kollade upp vilka grejer som ligger igång i bakgrunden och som ska stängas ned:..

iTunes, iPodservice, iTuneshelper, AppleMobileDevice

Det borde vara allt.. se till att avinstallera alla itunes, ituneshelp, mobiledevices etc först..
Gör för säkerhets skull en sökning på allt som har att göra med iTunes och deleta det med..
(givetvis inte den sparade 7.5 -filen eller nergraderingsfilerna.. hehe)

Sedan startar du om datorn och lägger in 7.5 igen!

//najkks

Nu har jag installerat Tiger och iTunes 7.4 på en annan hårddisk och startar från den. Har laddat ner 1.1.1-mjukvaran med Firefox eftersom någon skrev att Safari förstör filen.

Samma problem!! "The iPod could not be restored.."

Så det är ju garanterat något i själva iPoden som gör såhär. Jag ska pröva med iPHUC igen, på det där sättet jag skrev ovan om WTF...-filen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 17:25

marcus:...

hmm, det här verkar väldigt konstigt.. det är alltså på en ny dator som du inte haft itunes på tidigare?! för då ska det verkligen inte kunna vara nått i programmet iaf..

Så om du kör en "hardreset" på ipoden och sedan låter den uppdatera med 1.1.3 då? fungerar detta? för isf kan man väl prova att nergradera sedan via den nya datorn, till 1.1.1.?

Lite rådvill.. hehe.. //najkks

Ja nu gick det!!!

Det jag gjorde var:

• Installerade iTunes 7.4.2 (högsta versionen någonsin på det här systemet)

• Installerade readline via Fink

• Använde en version av iPHUC som jag laddade ner när jag jailbreakade iPoden för första gången i november (den är från 11 oktober), och sedan dess har sparat. Den heter "iPHUC-PPC.zip" till skillnad från den som är UNIVERSAL som finns på Google Code.

• Skicakde över filen WTF... med hjälp av filecopyyophone i iPHUC

• "cmd go" i iPHUC

• Startade iTunes och valde 1.1.1-paketet för uppgradering.

Nu har jag 1.1.1 och ska fortsätta följa din guide, najjks! Stort tack för din hjälp.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-24 18:01

marcus:..

great, nu ska guiden funka felfritt.. kom bara ihåg att synka ipoden efter uppgradering..

//najkks

Nu sitter jag med jailbreakad 1.1.3, samt alla programmen installerade som jag köpte i januari.

Funkade utmärkt när jag väl kom förbi problemet med att gå ner till 1.1.1 i första början. Din guide var jättebra att följa, najkks.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-25 02:43

Gott att höra marcus:..

dock upptäckte jag att man inte riktigt behöver "köpa via itunes" efters. det verkar ligga inbäddat i senaste 1.1.3 uppdateringen från dev-team.. men men, funkar det så är det ju lugnt

//najkks

Inbäddat vet jag inte. När jag har installerat Dev-teams 1.1.3-mjukvara finns de inte där. De dyker upp först när jag synka med mitt iTunes där jag har installationsfilen.

Däremot finns de väl att hämta någon annan stans i installerna.

Har för övrigt fått göra om hela proceduren eftersom jag sabbade root-lösenordet genom att editera /etc/master.passwd. Man ska ju inte använda passwd för att ändra lösen i 1.1.3, men jag trodde ändå att det skulle gå att ändra i filen.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-02-25 18:04

Marcus:..

du har nog rätt i det, faktum är att jag nog själv hade uppgraderingen installerad i förväg.. men det borde ju komma en integrerad uppdatering närsomhelst, 2.0 är tydligen på väg

//najkks

Bevaka tråden