Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmen man behöver efter jailbreakad iPhone

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-19 00:04

Hej!

Jag har självklart sökt massa, läst hundratals inlägg och verkar ha hittat lite smått och gott. Det jag däremot saknar är en topic med en sammanfattning av program som är 'mer eller mindre' nödvändiga att installera efter att man har kört jailbreak på en iPhone.

Kom gärna med tips så uppdaterar jag detta inlägg. Om möjligt, skicka gärna med en länk där man kan läsa lite mer om programmen ni tipsar om, alternativt berätta lite kort om programmen så att man vet vad dom handlar om.

Om det redan finns en topic gällande detta så ber jag hemskt mycket om ursäkt och ber då istället en admin att låsa/radera denna topic. Om inte, så hoppas jag att denna topic kan hjälpa nya iPhoneanvändare att komma igång.

Lista:
-------------
Systemverktyg:
BSD Subsystem - Krävs ofta för att kunna installera program på din iPhone. Detta bör vara det första man installerar efter en jailbreak!
OpenSSH - Få åtkomst till din iPhones filsystem, för över filer m.m.
Services - Används för att snabbt och enkelt aktivera/avaktivera tjänster som Bluetooth, EDGE, WiFi och SSH.
VT-100 - Flytta filer, ändra rättigheter m.m. direkt från din iPhone utan tillgång till dator.

Språk:
SwePhone - Få svenska menyer, ordlistor m.m.

Navigation och GPS:
LocateMe - Använd WiFi och telefonnätet för att hitta din position.
Navizon - Fungerar ungefär på samma sätt som LocateMe (?).

nu1mlock

Senast redigerat 2008-02-19 00:38
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-19 00:10
Ursprungligen av nu1mlock:

Hej!

Jag har självklart sökt massa, läst hundratals inlägg och verkar ha hittat lite smått och gott. Det jag däremot saknar är en topic med en sammanfattning av program som är 'mer eller mindre' nödvändiga att installera efter att man har kört jailbreak på en iPhone.

Kom gärna med tips så uppdaterar jag (om möjligt - fortfarande väldigt ny på 99.se) detta inlägg. Om möjligt, skicka gärna med en länk där man kan läsa lite mer om programmen ni tipsar om, alternativt berätta lite kort om programmen så att man vet vad dom handlar om.

Om det redan finns en topic gällande detta så ber jag hemskt mycket om ursäkt och ber då istället en admin att låsa/radera denna topic. Om inte, så hoppas jag att denna topic kan hjälpa nya iPhoneanvändare att komma igång.

nu1mlock

Behöver.... Det är ju upp till var och en.
Det du ska börja med är väl CommunitySources, SwePhone, BSD och OpenSSH om du inte redan har dem. VT-100 är också rätt bra att ha.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-19 00:15
Ursprungligen av kenjon:

Behöver.... Det är ju upp till var och en.
Det du ska börja med är väl CommunitySources, SwePhone, BSD och OpenSSH om du inte redan har dem. VT-100 är också rätt bra att ha.

SwePhone, BSD och OpenSSH känner jag till, men vad är CommunitySources och VT-100? Jag gjorde en snabb sökning på Google, men kom inte fram till något riktigt ordentligt svar. Som första tanke så är CommunitySources nya källor för Installer - kan det stämma?

nu1mlock

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-19 00:16

SwePhone, BSD och OpenSSH känner jag till, men vad är CommunitySources och VT-100? Jag gjorde en snabb sökning på Google, men kom inte fram till något riktigt ordentligt svar. Som första tanke så är CommunitySources nya källor för Installer - kan det stämma?

nu1mlock

Japp, och VT-100 är ett terminalfönster du öppnar i iPhonen, kan alltså skriva in kommandon direkt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-19 00:19
Ursprungligen av kenjon:

Japp, och VT-100 är ett terminalfönster du öppnar i iPhonen, kan alltså skriva in kommandon direkt.

Usch, låter avancerat. Vilka kommandon skulle detta kunna vara?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-19 00:25

Usch, låter avancerat. Vilka kommandon skulle detta kunna vara?

Något som väldigt mycket kan behövas i dagens läge är att flytta program från root till mobile, att ändra rättigheter.... detta går förstås att göra via SSH/SFTP, men det är inte alltid man har en dator med sej
Ifall SSH "pajar" kan det också vara bra att ha en ingång till "systemet".

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 00:15

locateme eller Navizon är bra att ha om man vill använda postiioneringen. Minns inte vilken source de kommer från. Services är också bra ör att sköta BT, EDGE, SSH, och WIFI på ett snabbt och smidigt sätt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-19 00:35

Hur är det med iWorld och sådant? Behövs det fortfarande för att kunna använda telefonen i t.ex. Sverige, eller är jag helt efter (har precis beställt en iPhone, så jag har inte varit med så länge)?

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-19 01:23
Ursprungligen av kenjon:

Något som väldigt mycket kan behövas i dagens läge är att flytta program från root till mobile, att ändra rättigheter.... detta går förstås att göra via SSH/SFTP, men det är inte alltid man har en dator med sej
Ifall SSH "pajar" kan det också vara bra att ha en ingång till "systemet".

Har du din iPhone med dig överallt har du oxå en liten dator med dig.

Hur är det med iWorld och sådant? Behövs det fortfarande för att kunna använda telefonen i t.ex. Sverige, eller är jag helt efter (har precis beställt en iPhone, så jag har inte varit med så länge)?

Du är helt efter. SwePhone installerar AppSupport som kommer med en egen lista som ger callerid funktion i Sverige.

//Rob

labyrinth... bästa spelet!!!

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-19 02:33

CoomunitySources är ett fix om man inte kan ladda ner ifrån installern
(admin ste har ändrat plats på vissa filer, så man får ett felmedelande som säger att filer inte finns där vilket dem inte heller gör men med community soureces så hittar installern rätt plats)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-21 12:03

Har alla glömt Summerboard och Customize? För oss som gillar att lattja med egna teman och utseenden på våra mobiltelefoner. De ligger i installern om man installerar communitySources, mars pannkaka!

Boss Prefs istället för Service. Boss prefs är hur bra som helst, samma ungefär fast med fler valmöjligheter.

1
Bevaka tråden