Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple design - lånat av Braun från 60 talet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick denna länk av en kompis:
http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-products-hold-the-secrets-to-apples-future
Kanske "old news" men tyckte det var lite kul/intressant.
"The future of apple is in 1960s braun 1960s Braun Products Hold the Secrets to Apple's Future"

• Medlem
  • 2008-02-20 23:20

Ja, det är intressant. Särskilt pga att det markerar både Apples bästa och sämsta design. iPod har tagit det ett steg vidare, och blivit en ikon i sig. G5/ Mac Pro är en ripoff som inte tillför något. Väldigt oinspirerad i min mening.

Jag tycker att Apple har fantastiska skapelser, men också en del stolpskott. Att byta från TiBook till Powermac G4 var ju inte angenämt. Samma sak med G4 till G5. Annars tycker jag att de har en ganska egensinnig portfolio med produkter också.

Ursprungligen av stfm:

Ja, det är intressant. Särskilt pga att det markerar både Apples bästa och sämsta design. iPod har tagit det ett steg vidare, och blivit en ikon i sig. G5/ Mac Pro är en ripoff som inte tillför något. Väldigt oinspirerad i min mening.

Jag tycker att Apple har fantastiska skapelser, men också en del stolpskott. Att byta från TiBook till Powermac G4 var ju inte angenämt. Samma sak med G4 till G5. Annars tycker jag att de har en ganska egensinnig portfolio med produkter också.

Tycker du verkligen inte att PMG5/Mac Pro är snygga? Jag tycker att de är de mest stilfulla datorer man kan hitta. Enkla, rena, med sobra former.

Sen huruvida designen är tagen från 60-talets Braun eller ej, det kan jag inte bestämma mig för. Men det spelar ingen roll för mig ändå, för det är ändå den enda datorn som ser ut så.

• Medlem
  • 2008-02-21 10:21
Ursprungligen av henkebarn:

Tycker du verkligen inte att PMG5/Mac Pro är snygga? Jag tycker att de är de mest stilfulla datorer man kan hitta. Enkla, rena, med sobra former.

Sen huruvida designen är tagen från 60-talets Braun eller ej, det kan jag inte bestämma mig för. Men det spelar ingen roll för mig ändå, för det är ändå den enda datorn som ser ut så.

Jag bryr mig inte särskilt om att det är en lånad design heller, men mycket av det sobra har försvunnit på vägen. Jag tycker designen saknar personlighet, och den hade blivit bättre om man stulit mer.

Jag gillar saker om är enkla, men gärna lite konstiga också.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.141714
stod även i macworld för ett tag sen

btw, såg idag förresten ett simpsons avsnitt idag där ringklockan är en ipod eller en braun radio om inte, jäkligt likt

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-21 00:36

Allt handlar egentligen om Bauhaus. :-D. At the end of the day, amigos. Bauhaus. Pre Bauhaus, post Bauhaus.

även Jensen design som jobbat för Bang o Olufsen claimar att vara apples föregångare..jag säger som mjg, bauhaus. det skulle inte ens finnas industridesign-skolor utan bauhaus och det säger om inte allt, ganska mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 11:12

Apples design är inte till för att sticka ut, eller för att skapa debatt - den är framtagen för att vara konsekvent och lätt att känna igen. Designen är förmodligen något av världens bästa, även inkluderat Braun och andra. Den gjord för att fylla en funktion.

1
Bevaka tråden