Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analog kamera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trots trådens OT-varning hoppas jag på att kunna få ett par svar här inne.

Jag tänkte prova på lite analog fotografering. Innan jag köper en Leica M6 O:-) så känner jag att jag vill knäppa några... hundra rullar med en mindre kostsam kamera.

Har kollat lite på Nikons F-serie. Vilken bör man välja? Ser helst att så mycket som möjligt är manuellt och att kameran är relativt billig. Jag kollade lite på FM2:an och tycker nog om det formatet mer än F2-F5!

Alla idéer uppskattas!

Senast redigerat 2008-02-21 03:59
  • Medlem
  • 2008-02-21 09:51

FM2 är en kanonkamera. FE2 har dessutom tidsautomatik, mycket bra.

• Medlem
  • 2008-02-21 09:52

Annars tycker jag nästan att min F2 är den bästa kamera jag har haft.

F2 är en bra kamera. Skulle man bli attackerad av en elefant i Afrika kan man slå ihjäl den med nämnda kamera. 100 procent sökarbild är användbart om man gillar att kopiera in kanterna på bildrutan.

• Medlem
  • 2008-02-21 10:29

Jag har en FE2:a, som jag gillar, men den kommer inte förbereda dig på hur en Leica funkar överhuvudtaget. Köp en Bessa med Voigtländer-optik. De är billiga, och på vissa sätt bättre än Leica.

Hm, om det prompt ska vara en spegelreflexkamera skulle jag nog försöka få tag i en Minolta Dynax 9 om man kan tänka sig A-bajonett i stället. På sin tid var den rena F2-dödaren, fast de är dyra även begagnade. Men egentligen håller jag med stfm, en Bessa är ett bra och vettigt val. Känns liksom onödigt att ta sidospår när syftet ändå är att skaffa en mätsökarkamera, då kan man ju skaffa en sån redan från första början.

Samuel: Det låter vettigt. Tips på en prisvärd Bessa-modell?

• Medlem
  • 2008-02-21 18:37

Bessa R2A eller M för Vidvinkel och R3A eller M för normal. De har olika masklinjer och förstoring i sökaren. A och M står för Bländarautomatik eller helmanuell. De finns nya för drygt $500. Jag skulle satsa på en Nocton 40/1,4 till den. Kanske modellen med single coating.

1
Bevaka tråden