Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt grafikfel på iMac G5

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mattias H:

TZW, har du kört uppgradering till 10.3.8? och inte fipplat med fläktarna?

Ja. Nej.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 12:26

Glada nyheter!
Min iMac blev pigg som en mört av ett nytt midplane; den är mycket mer stabil (när inte Piteå Energis elektriker drar ur huvudströmmen, grrrr), låter mindre och har definitivt blivit av med grafikfelet.

Creds till Apple för att det gick så jäkla snabbt allting. Jag felanmälde på torsdag kväll, de fick det till skickning på fredag, stod still under helgen och anlände på tisdagen. Smutt!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-19 06:55
Ursprungligen av JonesH:

Glada nyheter!
Min iMac blev pigg som en mört av ett nytt midplane; den är mycket mer stabil (när inte Piteå Energis elektriker drar ur huvudströmmen, grrrr), låter mindre och har definitivt blivit av med grafikfelet.

Det lät bra!

Jag hade inte lika stor tur

Jag har själv blivit drabbad av just detta. Har suttit datorlös i snart 4 veckor, och fortfarande datorlös

Fyller på med ett par relaterade länkar, http://www.badcaps.net/ och en kort iMac G5-diskussion på deras forum: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=578&highlight=imac+g5

Uppdatering: den 18/8 2005 erkänner Apple problemet och förlänger garantin för vissa modeller.

Citat:

iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem

18 augusti 2005
Vanliga frågor och svar

iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem gäller för den första generationen iMac G5-datorer som har bild- eller strömproblem på grund av ett komponentfel. Om din iMac G5 uppvisar något av symptomen som listas nedan och datorns serienummer faller inom de angivna intervallen, kan du lämna in datorn på reparation utan kostnad. Om Apple eller ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP) bedömer att din iMac G5-dator är berättigad till reparationen, kommer reparationen att bekostas av Apple i upp till två år efter inköpsdatum även om garantitiden har gått ut för din iMac G5. Detta erbjudande från Apple gäller över hela världen

Berörda system uppvisar något av följande bild- eller strömrelaterade symptom:

Förvrängd bild
Ingen bild
Ingen ström
Obs: Om din iMac G5 inte uppvisar något av dessa symptom behöver du inte kontakta Apple eller något Apple-auktoriserat serviceställe.

Vilka iMac G5-datorer berörs av iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem?
Reparationsprogrammet gäller vissa iMac G5-modeller som såldes ungefärligen mellan september 2004 och juni 2005, med 17- eller 20-tums bildskärm och 1,6 GHz eller 1,8 GHz G5-processor.

De berörda iMac G5-datorerna har serienummer vars första 5 siffror faller inom följande intervall.

Serienummerintervall:

W8435xxxxxx – W8522xxxxxx
QP435xxxxxx – QP522xxxxxx
CK435xxxxxx – CK522xxxxxx
YD435xxxxxx – YD522xxxxxx
Var hittar jag serienumret på min iMac G5?
Det 11-siffriga serienumret står på en etikett under foten på iMac G5. Under serienumret finns en streckkod. Håll på båda sidor om iMac-datorn och lägg den försiktigt med framsidan nedåt på en mjuk, ren handduk eller trasa. Då kan du se etiketten.

Finns iMac G5:s utökade reparationsprogram tillgängligt för andra Apple-datorer?
Programmet gäller endast för de system som anges i detta dokument. Programmet gäller inte för andra versioner av iMac G5.

Hur vet jag om min dator har det komponentfel som iMac G5:s utökade reparationsprogram åtgärdar?
En representant för Apples tekniska support eller ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP) måste undersöka själva datorn för att avgöra om den har det komponentfel som åtgärdas genom iMac G5:s utökade reparationsprogram. Om så är fallet repareras datorn.

Hur kan jag ta del av iMac G5:s utökade reparationsprogram?
Om du vill ta del av programmet ska du ta med dig din iMac G5 till Mac Genius-disken på den lokala Apple-butiken eller till ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP). Du kan också ringa det lokala Apple-kontaktcentret. Supportnumret i USA är 1-800-275-2273. Om du befinner dig i något annat land hittar du numret till Apples lokala tekniska support på Apples internationella kontaktlista.

Vad gör jag om min dator uppvisar symptom som inte beror på det komponentfel som iMac G5: utökade reparationsprogram åtgärdar?
Din iMac G5 kan ha bild- eller strömproblem som inte beror på det komponentfel som Apple har identifierat, och som därmed inte åtgärdas genom detta program. Apple eller ett AASP kan hjälpa dig att undersöka vad felen beror på. Om din iMac G5 inte täcks av någon garanti eller ett utökat serviceavtal, till exempel AppleCare Protection Plan, får du bekosta reparationen själv.

Jag har en ombyggd iMac G5 som passar in på beskrivningen. Hur vet jag om min iMac G5 är berättigad till reparationsprogrammet?
Om din iMac G5 tillhör någon av listade modellerna och uppvisar ett eller flera av symptomen ovan ska du ta med dig iMac G5-datorn till Mac Genius-disken på den lokala Apple-butiken eller till ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP). Du kan också ringa det lokala Apple-kontaktcentret. En representant för Apples tekniska support eller ett AASP undersöker datorn för att bedöma om den har det komponentfel som åtgärdas genom iMac G5:s utökade reparationsprogram. Om så är fallet repareras datorn.

Kostar det något att ta del av iMac G5:s utökade reparationsprogram för bild- och strömproblem?
Om Apple eller ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP) bedömer att din iMac G5-dator är berättigad till reparationen, bekostas reparationen av Apple även om garantitiden har gått ut för din iMac G5.

Hur länge gäller iMac G5:s utökade reparationsprogram?
Programmet gäller för berörda iMac G5-datorer i upp till två år från inköpsdatum. Apple kommer att utvärdera reparationsdata och efter behov utöka erbjudandet om reparation.

Innebär iMac G5:s utökade reparationsprogram att garantin för min iMac G5 förlängs?
Nej. Programmet förlänger inte standardgarantins giltighetstid.

Finns det några kända säkerhetsfel som beror på komponentfelet?
Nej.

Kan jag på egen hand avgöra om min iMac G5 har komponentfelet och åtgärda det?
Nej. Apple eller ett Apple-auktoriserat serviceställe (AASP) måste bedöma om iMac G5-datorn är berättigad till reparationen och reparera den.

Om garantin fortfarande gäller för min iMac G5, vilken inverkan har då programmet?
Om din iMac G5 är berättigad till reparationen och garantin fortfarande gäller, repareras datorn utan kostnad för dig. Om din iMac G5 har de symptom som beskrivs ovan och bedöms vara berättigad till reparationen av Apple eller ett AASP efter att den ettåriga standardgarantin har gått ut, repareras datorn kostnadsfritt upp till två år efter inköpsdatum.

Senast redigerat 2005-12-14 20:15
  • Medlem
  • 2005-08-24 11:09

2 av 3 maskiner här har problemet. Och servicetiderna verkar vara långa nu?
Otroligt irriterande.
Är det någon som har sett statistik på hur vanligt detta är? Är vi enormt drabbade med 66%?

EDIT: Båda dessa drabbade maskiner har dessutom "Fånga-CD-skivan- i-luften-syndromet"
Sammanträffande..?

EDIT2: (Något irriterad) 3 av 4 maskiner har problemet. 4 maskiner är vad vi har och 3 av dessa har alltså problemet. En har rasat och två har väldigt svällda kondingar... *mumlar osammanhängande*

Senast redigerat 2005-08-24 11:46

Kontrollerade just mina serienummer mot Apples dokument.
Tyvärr ingår även mitt nya midplane i nummerserien.
Förlängd garanti men fortfarande i riskzonen med andra ord.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-24 15:06

Smidigaste sättet att anmäla defekt maskin?
Vore bra att slippa sitta i telefonkö timvis.

Fick idag(!) första symtomen enligt beskrivningen i trådens startinlägg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 17:36
Ursprungligen av Le:

Smidigaste sättet att anmäla defekt maskin?
Vore bra att slippa sitta i telefonkö timvis.

Fick idag(!) första symtomen enligt beskrivningen i trådens startinlägg.

Du kan gå till närmaste Apple Service Provider (alltså butik som har Apple Dataverkstad) och anmäla sin dator där. Uppge bara serienummer och inköpkvitto, så tror jag att de beställer ny logikkort, medan du har din dator hemma. Sedan när din kö är inne så ringer de upp dej och komma över samma dag.

Viktigaste är att man kommer överens med servicekille vid första anmälan. Det kanske är inte samma sak hela Sverige. Försöka duger...

Mitt grafikort hänger inte med när jag gör Kommando-R på en widget, då blir skärmbilden ett kaleidoskop. Hur fungerar detta på era iMac G5?

Om man anmäler här kanske man slipper telefonen: http://depot.info.apple.com/imac/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-01 18:08

Som meddelat i annan liknande tråd blev det LanMaster som tog hand om datorn, bytte logikkortet och nu är allt som det ska.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 08:31

Det intressanta är att datorn funkar om man bootar från en start-cd... Men jag gissar att det är en tidsfråga innan allt dör. Off to nån appleÅF nu...

  • Medlem
  • 2006-01-01 15:09

Har inte haft min värsting 20-tummare med iSight mer än 2 månader och har råkat ut för skumt skärmklödd som påminner om en av bilderna i första inlägget. Det blir värre och värre, först trodde jag det var en variant av "frys för att datorn varit igång för länge", men nu blir hela skärmen full med prickiga linjer i kolumner efter bara ett par minuter, och jag vågar inte ha igång burken alls, ifall det förstör mer och mer inne i av att ha en knepig skärmbild... Hade igång den ganska länge igår medans jag körde en backup, och jag har inte kontrollerat om det backupade ligger där det ska. Under tiden kom man även åt burken via nätverket, så det är bara skärmbilden som kajkar ur...

Blir lite mörkrädd när jag hittar en tråd som är från i våras om detta här! Fick vänta på burken i nästan 2 månader för att den var så "populär och svår att få tag i" hette det - men nu förstår jag ju att det berodde på att den har barnsjukdomar som de fortfarande inte löst på den här burksorten... Varför kollade jag inte igenom såna här forum innan jag beställde? Man är för naiv när man tror att om man köper det dyraste och senaste så ska det funka... *suck*

Ursprungligen av Siss:

Har inte haft min värsting 20-tummare med iSight mer än 2 månader /.../ Blir lite mörkrädd när jag hittar en tråd som är från i våras om detta här!

Det låter märkligt om samma problem skulle drabba även de nya modellerna. Nu verkar Apple ha modererat bort den ursprungliga diskussionen i ämnet på sitt forum, troligen i samband med att den utökade garantin infördes. Du kan leta efter nya diskussioner i ämnet här: http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=874

  • Medlem
  • 2006-01-01 19:31
Ursprungligen av TZW:

Det låter märkligt om samma problem skulle drabba även de nya modellerna. Nu verkar Apple ha modererat bort den ursprungliga diskussionen i ämnet på sitt forum, troligen i samband med att den utökade garantin infördes. Du kan leta efter nya diskussioner i ämnet här: http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=874

Tack för tipset - ska kolla där. Hoppas det inte är det som beskrivs ovan, för det låter bökigt och som om man får vara utan datorn länge... Hade redan varit utan burk 2 månader sedan iBooken HD tackade för sej, och det är svårt att jobba utan redskap...

Senast redigerat 2006-01-01 19:47

Återkom gärna och berätta mer.

Relaterat? http://www.macfeber.se/2006/01/problem_med_nya.html

Den iMac G5 som denna tråd ursprungligen handlade om togs över av mina föräldrar förra året. Tyvärr har nu även det nya moderkortet drabbats av samma fel, och den förlängda garantin gäller inte längre. Surt! En ny iMac C2D är nu beställd...

Detta blir för övrigt första gången under mina tretton år med Mac som jag blir tvungen att helt skrota en maskin – hittils har det alltid gått att sälja dem vidare (lär iofs sälja även denna maskin, om än i delar).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-21 16:50
Ursprungligen av TZW:

Den iMac G5 som denna tråd ursprungligen handlade om togs över av mina föräldrar förra året. Tyvärr har nu även det nya moderkortet drabbats av samma fel, och den förlängda garantin gäller inte längre. Surt! En ny iMac C2D är nu beställd...

Detta blir för övrigt första gången under mina tretton år med Mac som jag blir tvungen att helt skrota en maskin – hittils har det alltid gått att sälja dem vidare (lär iofs sälja även denna maskin, om än i delar).

Vänta lite ! Är du säkert att förlängda garanti inte gäller ?
Du kan ta reda på serie nummer på din iMac G5 och ringa till service verkstad. De kan kolla förlängd garanti just detta problem (försvällda kondensatorer), för säkerhets skull.
Apple kallar detta problem "iMac G5 Extension program"
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302181

Det gäller tyvärr bara tre år från inköpsdatum. Datorn är nu minst tre år och fyra månader gammal.

Det är för övrigt alltid lika frustrerande att ringa Apple Support och höra hur låsta de är i sitt system. Denna gång: "det går inte att klicka på 'nästa' eftersom din Mac inte täcks av garantin, så..."

Gå till ditt serviceställe och prata med dom, med lite god vilja och en dos bullshit så kanske det kan gå vägen. Vem vet? Telefonsupporten skulle jag strunta i.

Jo, men ett serviceställe gör ingenting utan att ha ett "case" från Apple...

Det var förstås min första tanke att Apple borde kunna vara lite schysta med en sådan här sak, men jag orkar faktiskt inte ta striden, det är en sådan kompakt mur av idioti man måste penetrera först... och Apple har ju förmodligen all rätt på sin sida när de vägrar fixa detta, de har ju redan förlängt garantin två år och den tiden är passerad. Gränsen måste ju sättas någonstans.

Tänk om man hade kompetens att själv felsöka och ersätta de felaktiga komponenterna på moderkortet istället för att byta ut hela rasket. Vem vet, då skulle det kanske kosta några tior istället för 6-8000 kronor att fixa...

Ursprungligen av TZW:

Jo, men ett serviceställe gör ingenting utan att ha ett "case" från Apple...

Tänk om man hade kompetens att själv felsöka och ersätta de felaktiga komponenterna på moderkortet istället för att byta ut hela rasket. Vem vet, då skulle det kanske kosta några tior istället för 6-8000 kronor att fixa...

Att löda dit nya kondensatorer borde inte vara någon omöjlighet. Funderar på om det räcker med det eller eller om det skapats andra följdfel också.

Byta kondensatorerna kan inte vara svårt. Värt att testa, kan inte kosta mer än 100kr...

Tack, men er uppmuntran kommer tre månader för sent, burken såldes som skrot för 1500 kr...

  • Medlem
  • 2008-06-05 19:52

Jag upplever att jag har liknande problem på min "24" Intel iMac Rev. B". Dock inte lika grova men irriterande.

Bevaka tråden