Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första synth?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

1984 eller -85: Roland Juno-106 som raskt (inom ett par veckor) byttes mot en JX8P utan PG800 programmer. Det var så jag lärde mig programmera: det gällde att veta vad som gjorde vad om man skulle få den att låta som man ville. JX8P:n finns kvar, men den har sedan länge slutat ge ljud ifrån sig.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-09-12 21:21

En mono/poly sommaren -85.
En sån skulle man kanske köpa igen..

MT32...............
Lyckades iaf få nåt av ljuden (förträngt vilket) och en jävla massa reverb att låta som ett träsk med paddor.

Yamaha CX5M om den gills. Annars var det en MS-10.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 11:35

Korg Poly 800. Våren 1986. Sålde den när jag såg att the pinks hade en sådan på ett skivomslag! Hade bara den några veckor. Köpte en Juno 106 och en MS10. MS10'n har jag kvar än idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 12:28

Haha!! The Pinks
Ännu en god anledning till aldrig mer skaffa en Poly 800!!
Tyckte den var ganska varm i filtret dock om inte jag minns fel, fast det kanske jag gör, var ju ett tag sedan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-09-13 13:06

Jodå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 09:50

Min första var en roland Jx-3P. Köpte för 1500:- i en muiskaffär i Uppsala 1988. Minns jag lekte med Sequensern väldigt mycket och körde trig ut till kompisens drumulator. Jag bytte in det mot en effektenhet runt 1995...

Korg DW-6000, köpt på Bruno Eberhards musik i Tomelilla.
Kan det ha varit 1988 eller -89?

Kawai K3m köpt på måfå på pantbanken när jag var typ 13-14. Det stod ju Synthesizer och MIDI på den! Tyvärr hade den vassa kanter (racköron).

Sedan tidigare hade jag en Roland E-15 men den var inte mycket till synt precis. Och inte att förglömma en Casio SA-3 Blev väldigt besviken när jag kopplat Rolanden till Kawaien via MIDI. Visst, det lät, men jag förstod inte ett skit av hur man gjorde ljud. Det dröjde flera år (tills jag skaffat en JP-8000) innan jag började förstå vad de kryptiska parametrarna gjorde. Dittills hade jag trott att den enda bra knappen var Mono (unisonläget).

Yamaha CS1x runt '97... HAr nog inte spelat in mer än 2-3 ljud med den, utan den fick gå som midiklav till FL Studio 3.11 :">

Roland S10 köpt beggad anno 1992, fan vad jag avskyr den men visste ju inte bättte då, nu är den trasig iaf och står och skräpar på vinden ifall man skulle behöva nån reservdel nån gång..

Första saken med tangenter var en Casio SA-10 någon gång i lågstadieåldern, den ligger nog och skräpar någonstans på föräldrarnas vind. I mellanstadiet blev det uppgradering till fullstora tangenter med någon äcklig ostkeyboard i CTK-serien. Och i högstadiet blev det så dags för en riktig synth, i form av en D-10. Betalade 3000 kr för den 1995-96. Skulle gärna vilja ta ett snack med killen som blåste en ovetande fjortis på det viset... ;-P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 13:37

Casio CZ-1000 och en Yamaha DD-10 trummaskin.

Senast redigerat 2008-02-21 17:07
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-21 14:39

Hyrd Yamaha CS-5 1981...eller vänta förresten...jag hade en Casio VL-1 innan dess...:)

En Roland D-10, runt 1989, ve och fasa. Tur man inte har en sådan nu.

Mitt andra synthköp däremot... Satt och valde mellan en SH-101 (mint med gitarrprylen) & en Korg EA-1, bägge låg på 2000:-

Självklart valde jag ju EA-1:an, den var ju mindre, fetare & hade midi & massa minne...

Hehe, bummer Synaps!

Satt och reflekterade lite över tråden innan (har ju redan svarat på synth). Men kom på att jag fick en leksaks-portastudio typ 1987. 4 kanal mic/line + ljudeffekter.

Börjar ana varför man har denna böjjelsen för riktiga mixerbord och eko/effekter nu ~20år senare:) Värsta uppenbarelsen...en helt vanlig Torsdag! haha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 16:31

Vet inte om jag vågar erkänna att jag ägt en Gem PX7. Får skylla på att jag fick den av min kära moder. Minns inte vilket år det var, men skulle gissa på 1990-1991.

Den första synthen jag själv köpte var en Yamaha SY35. Finns fortfarande kvar hemma och jag håller på att sampla av den för att göra Kontakt 3-patcher av den. Köptes 1994-1995 någon gång och har använts väldigt, väldigt, flitigt. Trots det ser den ut att vara i 'mint' och allt fungerar perfekt på den.

Sen köpte jag en Roland JV-1080..... och resten sparar jag till dess att jag blir sommarpratare i P1 *garv*

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-21 18:57
Ursprungligen av Rizzo:

Sen köpte jag en Roland JV-1080..... och resten sparar jag till dess att jag blir sommarpratare i P1 *garv*

Väntar med spänning...;)

Yamaha CS01.
Används fortfarande.

Åh! En så'n vill jag ha. Vad kostar de i dessa dagar?

Ursprungligen av deadbeat:

Yamaha CS01.
Används fortfarande.

Ursprungligen av sawtooth:

Åh! En så'n vill jag ha. Vad kostar de i dessa dagar?

De betingar säkerligen för lite pengar för att man skulle vilja sälja sin... Såg en halvdefekt på blocket för en tusing för nått år sedan, sen des har jag nog inte sett någon. Har iof inte letat heller...

$160 @ ebay
http://cgi.ebay.com/Vintage-Yamaha-CS01-Analog-Synth-Synthesizer-Keyboard_W0QQitemZ130198899379QQihZ003QQcategoryZ38091QQcmdZViewItem

första "riktiga" synthen var min desktop-evolver.
innan dess var det trummaskiner, leksaker, tv-spel och effekter som gällde.
nu är det trummaskiner, leksaker, tv-spel, effekter och evolver istället.

(iofs köpte jag mina speak&spell/read/maths för ytterligare nåt år sedan,
och de har ju talSYNTHes. det kanske räknas?)

Ursprungligen av sawtooth:

Åh! En så'n vill jag ha. Vad kostar de i dessa dagar?

När min fick myggmedel insprutat i sig för några år sedan (den har repat sig som väl är, och inga mygg finns det i den ) så hittade jag en för 1000 kr. Jag fick ner den till 800 på grund av saknad batterilucka och saknad batterielliminator.

Själv skulle jag vilja ha den svarta!

Casio VL-1 i julklapp för tusen år sen...... sen köpte jag en Korg MS-10 för 800 för alla mina sparade veckopengar ett år senare...

En skinande ny Bit-99:a var förstingen.

Oj vad många till det har blivit efter den..

Ursprungligen av deadbeat:

När min fick myggmedel insprutat i sig för några år sedan (den har repat sig som väl är, och inga mygg finns det i den ) så hittade jag en för 1000 kr. Jag fick ner den till 800 på grund av saknad batterilucka och saknad batterielliminator.

Själv skulle jag vilja ha den svarta!

Myggmedel? Hur gick det till? Festival i sankmarken?

  • Medlem
  • 2008-02-22 20:57

Ensoniq SQ1+ Fatta inget om hur man programmera. Bara ändrade värdena på intetsägande parametrar tills ljudet lät ok :"> Tack gode gud för ROM-korten.

Ursprungligen av deadbeat:

Yamaha CS01.
Används fortfarande.

Jag har oxå kvar min (första och enda analog-synth!?) från 80-talet...
Den användes flitigt tills kompisen köpte en SH-101 och jag köpte en trummaskin, Boss DR-110 (som kunde synkas ihop).

Bevaka tråden