Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på Baseband-versioner

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 00:55

Hej!

Är det någon skillnad mellan olika versioner av Baseband? ZiPhone 2.4 nergraderar Bootloader till 3.9 och kör Baseband och firmware från 1.1.3, medan tidigare ZiPhone nergraderar Baseband, men använder Bootloader och firmware från 1.1.3.

Skiljer det något mellan olika versioner, och varför skulle det vara bättre/sämre att ha äldre Bootloader än Baseband?

nu1mlock

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 01:14

Ziphone nedgraderar INTE bootloader som standard. Den KAN göra det som en extra funktion. Men vid en vanlig jalibreak/ activate/ unlock så nedgraderar den INTE bootloader. Däremot så nedgraderar den baseband till version 4.02 som var innan.
En 1.1.2 eller 1.1.3 OOB levereras med 4.6 bootloader. Denna är svårare att arbeta (hacka etc.) med jämfört med 3.9 bootloadern. Därför är det många som tycker att det är värt att nedgradera bootloadern till 3.9. Tänk dock på att Zibri varnar att detta kan permanent bricka din iphone om det går fel. En annan fördel med att ha 3.9 bootloadern är att den gör så att du kan ha baseband version 4.03 när luren är upplåst (den som man får med 1.1.3) vilket tillåter att 1.1.3 native google locate me funktion fungerar utan tjaffs. Det är ENDA kända skilnaden. Man kan få denna funktion att funka med 4.02 baseband också, men krävs antingen Locateme eller Navizon apps.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 01:24
Ursprungligen av Jedsler:

Ziphone nedgraderar INTE bootloader som standard. Den KAN göra det som en extra funktion. Men vid en vanlig jalibreak/ activate/ unlock så nedgraderar den INTE bootloader. Däremot så nedgraderar den baseband till version 4.02 som var innan.
En 1.1.2 eller 1.1.3 OOB levereras med 4.6 bootloader. Denna är svårare att arbeta (hacka etc.) med jämfört med 3.9 bootloadern. Därför är det många som tycker att det är värt att nedgradera bootloadern till 3.9. Tänk dock på att Zibri varnar att detta kan permanent bricka din iphone om det går fel. En annan fördel med att ha 3.9 bootloadern är att den gör så att du kan ha baseband version 4.03 när luren är upplåst (den som man får med 1.1.3) vilket tillåter att 1.1.3 native google locate me funktion fungerar utan tjaffs. Det är ENDA kända skilnaden. Man kan få denna funktion att funka med 4.02 baseband också, men krävs antingen Locateme eller Navizon apps.

Version 2.4 av ZiPhone nergraderar Bootloader till 3.9 som standard. Tidigare versioner nergraderade istället Baseband. Detta enligt ifun.se.

Så den enda kända skillnaden är alltså att Google Maps "GPS-funktion" fungerar som den ska. Tja, det är väl inte helt fel, antar jag.

nu1mlock

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 01:43

jävligt skumt . Var inne på ziphones irc chat tidigare idag och där var zibri online. han sa en massa grejer jag inte fatta men sen sa han att bootloader downgrade är "optional" eftersom det finns en viss risk att luren brickas när man nedgraderar bootloader. Men ifuns test visar ju rätt tydligt att bootloadern nedgraderas... skumt skumt

EDIT: Har läst runt lite nu och något stämmer ju inte. Zibri säger en sak på mirc men typ alla på hackint0sh säger att den nedgraderar BL. Kanske bara en miss eller bugg? Får väl hoppas att han fixar

Senast redigerat 2008-02-22 02:01
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 08:44
Ursprungligen av Jedsler:

jävligt skumt . Var inne på ziphones irc chat tidigare idag och där var zibri online. han sa en massa grejer jag inte fatta men sen sa han att bootloader downgrade är "optional" eftersom det finns en viss risk att luren brickas när man nedgraderar bootloader. Men ifuns test visar ju rätt tydligt att bootloadern nedgraderas... skumt skumt

EDIT: Har läst runt lite nu och något stämmer ju inte. Zibri säger en sak på mirc men typ alla på hackint0sh säger att den nedgraderar BL. Kanske bara en miss eller bugg? Får väl hoppas att han fixar

Och jag säger att det är bullshit. Jag körde själv ZiPhone 2.4 Mac för 2 dagar sen och den rörde inte bootloadern (har en 1.1.2 oob från v51).

Det är någon som redan hade 3.9 men trodde hade 4.6 eller klickade i rutan att nedgradera BL om det var Mac användare. För Windows finns ju den möjligheten att någon körde ClickHereX4.6.bat filen utan att kolla vad den gör. I den första versionen av ZiPhone 2.4 fanns ingen windwos gui och många använde bat filerna utan att kolla vad dom gör först.

Den tredje möjligheten är att iphone dev elite team sprider falska rykten bara för att jävlas. Dom beter sig alla som små barn. I stället för att samarbeta så försöker varje team om det är nu geohot, zibri eller iphoneelite att smutskasta varandra.
Geohot hackade basebandet på 4.6 BL.
Zibri släppte ziphone (om han gjorde det själv eller stal kod struntar jag, han släppte något i alla fall)
IPhoneElite team säger att dom har knäckt bl själva för 2 månader sen men vill inte säga hur. Påstår oxå att dom gjorde ziphone men ville inte släppa det förrän Apple har släppt sdkn. Det är bara tomt snack.

//Rob

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 18:57

Jag har ställt en fråga i vart enda forum utan att få svar, nu hoppas jag på dig Robo-X:

Jag får snart min iphone och har därför laddat ned Ziphone 2.4 WINDOWS-version. Jag vill behålla bootloader för att inte riskera något så därför litar jag inte på "do it all" knappen eftersom det verkar vara lite oklart vad den gör.

Tar jag istället "advanced features" så kan jag ju kryssa i vad jag vill ha! Om jag då klickar i (-j -a -u) ska man sedan trycka på kaffekoppen för att upplåsnings processen ska börja?

Jag känner att jag behöver inte ha mer än swephone och ringsignalfix typ....då finns det väl ingen anledning att för den "vanlige" användaren att nedgradera bootloader till 3.9?

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 21:14
Ursprungligen av noxire:

Jag har ställt en fråga i vart enda forum utan att få svar, nu hoppas jag på dig Robo-X:

Jag får snart min iphone och har därför laddat ned Ziphone 2.4 WINDOWS-version. Jag vill behålla bootloader för att inte riskera något så därför litar jag inte på "do it all" knappen eftersom det verkar vara lite oklart vad den gör.

Tar jag istället "advanced features" så kan jag ju kryssa i vad jag vill ha! Om jag då klickar i (-j -a -u) ska man sedan trycka på kaffekoppen för att upplåsnings processen ska börja?

Jag känner att jag behöver inte ha mer än swephone och ringsignalfix typ....då finns det väl ingen anledning att för den "vanlige" användaren att nedgradera bootloader till 3.9?

Jag har inte använt Windows versionen men jag provade att starta programmet i Parallels och det verkar rätt lätt. Jag tror att det räcker att köra Do it all! men om du vill vara på den säkra sidan öppna advanced features och se till att downgrade bootloader inte är i kryssat.

//Rob

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-22 19:22

noxire: Just.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 19:26

noxire, vet inte riktigt hur det är på version 2.4 men på tidigare versioner har folk rekommenderat att först jailbreaka och aktivera, sen låta luren starta om och sen låsa upp. Om det gör någon skillnad vet jag inte riktigt, men värt att ha i åtanke.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-22 21:08

Kan någon kommentera Jedslers påstende. Detta var nämligen helt nytt för mig. Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter vid upplåsning så jag ej gör fel sen.

Själv kommer jag inte köra GUI-versionen. Eftersom att jag är bekväm i att använda terminalen/kommandoprompten kör jag hellre kommandoradsversionen och väljer själv vilka växlar som ska användas. Jag känner att jag har mycket mer kontroll om vad som händer då.

1
Bevaka tråden