- ptba
- Medlem ●
- Norrköping
- 2008-02-21 17:51
VIKTIGT! Den här guiden skrevs när FW 1.1.3 och ZiPhone 2.4 var aktuell. Numera är det FW 1.1.4 och ZiPhone 2.5 som gäller. Jag har ändrat om guiden lite för att den ska passa nya ZiPhone.
Såhär gör man med vilken iPhone som helst, oavsett version "Out Of the Box". Jag har bara koll på hur det fungerar för Mac, så ni med Windows får följa med så gott det går.
Ladda hem ZiPhone 2.5 GUI härifrån.
Under hela processen hade jag mitt AT&T-kort i, men jag tror inte det spelar någon roll. Har du kvar ditt kort, så använd det, och sätt i ditt svenska kort när allt är klart.
Först fixar man så man har 1.1.4 får installerat, vet du att du har 1.1.4 (och inte har rört din telefon alls) så kan du hoppa över de första stegen, annars rekomenderar jag att du kör en restore till 1.1.4:
Håll in sleep+home tills telefonen visar iTunes-loggan och en kontakt, detta borde ta ca 25-30 sekunder.
Koppla in telefonen till datorn, starta iTunes (om det inte redan är igång)
iTunes kommer hitta en telefon i "Restore mode"
Klicka på "Restore" på iPhonens skärm i iTunes.
Låt telefonen återställa sig, när den är klar kommer den återigen upp i iTunes och vill att du ska aktivera med AT&T.
Nu har du 1.1.4 installerat.
Enligt kommentarer nedan kan man skippa den här delen. Välj själv om du vill göra den eller inte.
------------------------------------------------------------------------
Nu måste telefonen återigen sättas i restore-läge.
Koppla bort telefonen från datorn.
Håll in sleep+home i 3 sekunder. Då kommer den röda "turn off"-slidern upp.
Håll kvar båda knapparna och dra slidern till höger för att stänga av telefonen.
När skärmen blir svart; släpp sleep-knappen men håll kvar home-knappen.
Koppla nu in kabeln till datorn, fortsätt hålla in home-knappen.
Nu kommer telefonen återigen synas i iTunes och att den ska "restoras".
Nu kan du släppa home-knappen.
------------------------------------------------------------------------
Nu börjar vi använda ZiPhone
Låt iTunes vara igång
Starta ZiPhone.
Klicka "Do it all"
Klicka på "Start process"
Processen tar ca 3 minuter. Det kommer flyga förbi mycket vit text på iPhonens skärm och när allt är klart kommer telefonen starta om sig och är nu upplåst och kan användas den med alla SIM-kort.
Jag rekomenderar att man installerar i alla fall "Svenska nummer" från SwePhone för att lösa problemen med att Ring- och SMS-programmen krashar. Detta är vad jag har hört, men jag har inte råkat ut för det själv. Svenska nummer vill man ändå ha för att nummerformateringen ska se bra ut.
Som vanligt med sånna här guider så tar jag absolut inte något ansvar för vad som händer med din telefon. Såhär gjorde jag med min 1.1.1 OOB och det funkade utmärkt.
Ni som har använt ZiPhone och hittar fel i guiden får gärna påpeka dessa så ska jag rätta till dem.