Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ändra kvaliteten på bilderna som exporteras till iphone?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som fotograf har jag samlat på mig ett mycket stort bildbibliotek på nära 10 000 bilder som jag vill lägga över på min iphone, helst utan att behöva sortera.

Så det jag gjorde var att skala ner bilderna i aperture till 1092 x 728 pixlar vilket gjorde att dom vägde omkring 200K st. (tot 2gb för alla bilder vilket e helt ok) Sen testade jag exportera över 465 st bilder i itunes och fann till min fasa att det resulterade i 300 mb på min iphone, dvs 645K per bild.

Så finns det något sätt att sänka kvaliteten på itunes bearbetning av bilderna? Tilläggsprogram? Eller nått annat klurigt med ssh kanske?

tacksam för tips

Bra fråga, det verkar inte finnas något i iTunes inställningar iaf. Blir det verkligen så stor skillnad på bilderna? Personligen tycker jag att dom bakgrunder jag syncat över ser bättre ut på min iPhone än på skärmen innan iTunes "optimerat" dom, som det står när man syncar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 13:44

Jag tycker det är precis tvärtom.. bildkvaliteten blir märkbart sämre

Ursprungligen av Rig:

Jag tycker det är precis tvärtom.. bildkvaliteten blir märkbart sämre

jaså? ja smaken är väl som baken av ren nyfikenhet ska jag prova med bilder som är större än 480x360 för att se om det är nedskalningen som kanske gör det. alla bilder jag fört över har varit den upplösningen från början.

du kan förminska alla samtidigt i photoshop. och det lär du som fotograf redan ha installerat på din dator. bara söka runt lite på google runt ämnet. jag har gjort det tidigare iaf.

Ursprungligen av generuss:

du kan förminska alla samtidigt i photoshop. och det lär du som fotograf redan ha installerat på din dator. bara söka runt lite på google runt ämnet. jag har gjort det tidigare iaf.

Problemet kvarstår dock eftersom Itunes "optimerar" bilderna till att ta mer plats än de redan ner-skalade originalen som jag förberett.

Om man kollar i ssh så verkar bilderna ligga i /private/var/root/Media/Photos/Thumbs
och där har jag fyra filer av typen ".ithmb" som totalt väger ca 300 mb (stämmer bra med itunes uppgift om bildbibliotekets storlek) Kanske man kan göra egna filer av den typen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-25 08:35

Ja, och dessutom verkar itunes skala ner bilderna till typ 480x360 pixlar... Mycket konstigt att man inte kan välja detta själv. Jag skulle vilja ha lite högre upplösning så att man sedan i telefonen kan beskära eller zooma bilderna utan att tappa kvalitet.

Jag hänger på här, skulle vilja spara en jättestorkarta, tänk hela Sverige för att sedan kunna zooma in vissa bitar utan att det blir blurrigt.

Det verkar ju inte fungera med bilder, men om man gör en PDF och lägger in bilden och sedan kör med PDFViewer, kommer det att fungera då?

Eller om man gör en html sida med bilden på, kan man lagra sidan lokalt så att man alltid kommer åt den i Safari?

1
Bevaka tråden