Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt, Förnstren och skrivbordsbilden har förstoras?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-24 14:06

När jag satt och läste ett mejl öppnat i MS Entourage upptäckte jag plötsligt att bildskärmen betedde sig konstigt, Förnstren hade förstoras, det gäller också skrivbordsbilden, och flyttade med muspekaren, Såa tt för att se överkanten med findermeny fick jag flytta muspekarn uppåt och på samma sätt för att se högra rullningslisten.:(
Har jag fått virus eller vad har hänt.

Tacksam för alla tips på åtgärd för att komma ifrån problemet omgående.

Det låter som att du kommit åt "Zoom"-funtkionen i OS X.
Om du håller ner ctrl-knappen och scrollar med mushjulet så zoomar du, om du kör musplatta (MacBook/MacBook Pro/MacBook Air) med två fingrar samtidigt som du håller ner ctrl-knappen får du samma effekt.

Bara för att något oväntat händer så betyder det inte att du har fått virus. Det finns inget virus till OS X.....än.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-02-24 14:25

Tack, ack vad rätt du hade. jag kollade och då försvann problemet. Tydligen gäller även här, Händerna på täcket.

Tack, Svante

Ursprungligen av Martin Pettersson:

..
Bara för att något oväntat händer så betyder det inte att du har fått virus. Det finns inget virus till OS X.....än.

Men visst är det intressant. När något oväntat händer så är virus det första en del får i huvudet. Själv kommer jag, som gammal macanvändar, inte på tanken. Men jag har mina "hang ups" behörighet, pref och plist fil, korrupt typsnitt casch ...

hehe jo, det är lite jobbigt tänka så för en som kommit från pc världen. från början installerade jag clamxav osv, men nuförtiden känns tanken på malware som bortblåst i mitt huvud

• Medlem
  • Borås
  • 2008-02-24 15:44

Inte det första men när man inte ser någon vettig förklaring, i dett fall råkat hamna på ctrl samtidigt med scrollning, så tänker man på en möjlighet, Observera ? i rubriken.
Sedan har jag lärt mig att vara lite ödmjuk så jag betraktar inte Mac-världen som isolerad från omvärlden. M a o kan jag inte vara säker på att det inte någonstan sitter någon som ser det som en utmaning att lyckas få in ett testvirus på mac. Särskilt nu med Intelprocessorer och microsoftprogram

Kimtax - det var ingen anklagelse.
Utan mest en intressant iakttagelse. För oavsett vad som hänt, försvunnen huvudmenyrad, hoppande bakgrund, inverterad skärm, ikonbyten etc har virus aldrig kommit i mina tankar. Däremot har nästan drömt om plist- och preffiler.
Jag säger inte heller att det är av godo. Det kan tvärtom bli ett problem för oss gamla macrävar den dagen trojaner sprider sig utanför porrsidor och är klyftigare gjorda än de vi hört om hittills. Man kan lätt bli övermodig när man inte upplevt sådana hot på åratal.

Nu har jag iaf ändrat rubriken så det framgår lite mera vad det handlar om.

1
Bevaka tråden